دعا می کنم که این اتفاق نیفتد ولی اگر چنین اتفاقی رخ دهد دولت و شهرداری نخواهند توانست آن را جمع کنند زیرا هیچ دسترسی وجود ندارد.

امید کریمی: محمود احمدی نژاد، رییس جمهور صبح روز یکشنبه، در مراسم روز درختکاری و بهره برداری از 2 هزار هکتار از کمربند سبز تهران که دولت با مشارکت شهرداری تهران برگزار کرد، دوباره بحث زلزله تهران و عواقب آن را یادآوری کرد و امکانات دولتی و شهرداری را ناکافی برای مقابله با آن دانست.

احمدی نژاد گفت: «نگران حادثه بزرگی در تهران هستم که همه صاحبنظران معتقدند که اتفاق خواهد افتاد ولی دعا می کنم که این اتفاق نیفتد ولی اگر چنین اتفاقی رخ دهد دولت و شهرداری نخواهند توانست آن را جمع کنند زیرا هیچ دسترسی وجود ندارد.»

بحث زلزله تهران که رییس جمهور دوباره به آن اشاره می کند، اوایل امسال از زبان او مطرح شد و در پی آن طرح های مختلفی به همراه داشت؛ خروج 5 میلیون نفر از تهران، خروج نهادهای دولتی از پایتخت، مهاجرت برخی از کارمندان به شهرهای گوشه و کنار ایران، توسعه دولت الکترونیک، دورکاری و ... از این طرح ها بودند که وزارتخانه های دولتی موظف شده بودند تا پایان سال 89 بخش بزرگی از آن را اجرایی کنند. حتی پیش بینی شد در اولین مرحله، 40 هزار کارمند از تهران بروند. دانشجویان هم تسهیلاتی گرفتند. با این حال هدف اصلی دولت هنوز محقق نشده است. احمدی نژاد درباره کم شدن جمعیت تهران گفت: «عامل کلیدی مورد غفلت واقع شده این است که چرا باید 8 میلیون نفر از جمعیت این کشور در 800 کیلومتر مربع که در واقع تهران است باید زندگی کنند.»

البته ریس دولت اذعان می کند که نمی تواند مقابل ورود به تهران را بگیرد: «در قانون اساسی آمده است که ایرانیان ارداده دارند هر جایی که مطلوبشان زندگی کنند. ما نمی توانیم جلوی مردم را برای ورود و سکونت به تهران بگیریم. ما حتی نمی توانیم هزینه ها را بالا ببریم که سکونت در تهران مشکل شود و عده ای نتوانند به تهران بیایند زیرا با افزایش هزینه سکونت در تهران هزینه های خدمات شهری نیز افزایش می یابد و این فشار مضاعف به شهرداری هاست.»

رییس جمهور چندی پیش در اظهارنظری آرزوگونه گفته بود امیدوار است روزی برسد که همه ایرانیان به جای آپارتمان در ویلا زندگی کنند. او امروز دراین باره گفت: «کمتر شهری در مقیاس تهران در دنیا وجود دارد که مردم با بالاترین هزینه کمترین کیفیت زندگی در آپارتمان ها دارند. چرا شیوه شهرسازی در تهران مورد بازنگری قرار نمی گیرد و چه کسی گفته است مردم در زندان هایی به نام آپارتمان زندگی کنند؟ من فکر می کنم راهی برای فرار از این موضوع وجود دارد و آن تخصیص بخش هایی از مساحت ایران به ویلایی کردن سکونت مردم است. باید مدل شهرسازی را به گونه ای تدوین کنیم که خود مردم در زمینه ایجاد فضای سبز فعال شده و زندگی با کیفیتی را برای خود داشته باشند.»

او دراین باره پیشنهادی هم داشت: «باید به شهرسازی و تغییر الگوی شهرداری بندیشیم. چه اشکالی دارد که تهران را به سمت شرق گسترش داده و دویست هزار هکتار از زمین های شرق تهران را برای 2 میلیون خانوار مسکن ویلایی بسازیم مشروط به اینکه به شکل باغی نگهداری شود.»

احمدی نژاد همچنین درباره آلودگی هوای تهران هم اظهار نظر کرد. او البته در این اظهار نظر از توسعه حمل و نقل عمومی توسط شهردار هم قدردانی کرد و گفت: «یکی از منابع اصلی تولید آلودگی حمل و نقل است که باید در راستای گسترش حمل و نقل عمومی اقدام شود. گسترش حمل و نقل خوب بوده اما سرعت تحولات ترافیکی همچنان جلوتر از رشد حمل و نقل عمومی است.»

رییس جمهور درباره منابع آلوده کننده هوای تهران، نظری مشابه محمد رویانیان، رییس ستاد مدیریت و حمل و نقل سوخت دارد: «منبع آلودگی تهران وسایل گرمایشی در شهر است. حمل و نقل شهری عامل آلودگی ها است ولی باید توجه داشت که مصرف گرمایشی مردم 3 الی 4 برابر سوخت حمل و نقل شهری است که در این راستا به مردم نیز توصیه کردیم دستگاه های تولید گرمایش را تنظیم کنند.»

او با اعلام حمایت از توسعه حمل و نقل شهری در تهران گفت: تا هر میزان که لازم دانستید از منابع خارجی برای این منظور استفاده کنید. این بخش سخنان احمدی نژاد می تواند طعنه ای به متن استعفای محسن هاشمی، مدیر عامل متروی تهران باشد که به دلیل عدم حمایت های دولتی در مترو، دو روز پیش استعفا کرد.

44

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 135162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد اکبری IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۵
    1 4
    انشاءالله خداوند کریم و رحیم و قادر و بخشنده الطاف بیکرانش همچنان شامل حال مردم شریف تهران خواهد بود.مردمی که با پایداری و دادن شهدای خیلی زیاد مخصوصا 17 شهریور انقلاب را بثمر رساندند.در جنگ هم شهدا و مجروحانش از تمام استانها بیشتر بود .در مقابل تحریمها نیز سختی بیشتری را تحمل کردند...
  • بدون نام IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۲
    1 0
    پس این الودگی که بوش داشته مردم رو خفه میکرده و رنگش جلوی نور خورشید رو گرفته بوده مال دود حاصل از احتراق وسایل گرمایشی بوده، یادم تو دبستان خونده بودم که دود حاصل از احتراق گاز نه رنگ داره نه بو! البته محال که شما که دکتر اشتباه بگن احتمالا من دیپلمه کتاب رو با دقت نخونده بودم.