علت اعلام برائت قالیباف از لیست اولیه شورای ائتلاف به روایت حدادعادل /کاندیداهایی که وارد لیست نهایی نشدند انصراف دهند/جامعه روحانیت نقش پدری دارد

ایسنا نوشت: رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی، فرآیند تنظیم لیست ایران سربلند توسط شورای ائتلاف را تشریح کرد.

غلامعلی حدادعادل، در نشست خبری شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با اهالی رسانه‌ با اشاره به شکل‌گیری لیست ایران سربلند توسط شورای ائتلاف گفت: این شورا از دو سال پیش فعالیت خود را آغاز کرد و ابتدا موضوعاتی غیر از انتخابات مورد بحث بود و از حدود یک سال پیش وارد مرحله انتخابات شد، از اردیبهشت ۹۸ تا امروز کارش به طور مستمر دنبال شده است.

وی افزود: وحدت فراگیر از همه نیروهای انقلابی، جوانگرایی، دخالت دادن مردم در فرایند رسیدن به لیست واحد، مشارکت دادن بیشتر بانوان در رسیدن به لیست واحد، نفی سهمیه‌بندی، نفی تصمیم گیری از بالا به پایین و از مرکز به استان‌ها از جمله راهنماهای کار ما بود.

رییس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با بیان اینکه در تهران روش خاصی برای رسیدن به لیست انتخاب شد، گفت: در ۳۵۲ محله تهران شوراهایی تشکیل شد و هم از این شوراها و هم از عده‌ای دیگر از مردم خواسته شد که نظرشان را در باره کاندیداها بگویند که در مرحله اول به ۳۳۲ نفر در مرحله بعدی با مصاحبه به ۱۵۹ نفر رسیدیم و این عدد را در معرض رای ۴۲۰۰ نفر از رای مردم قرار دادیم و براساس آن رای به ۹۰ نفر رسیدیم.

اهم اظهارات وی را در ادامه می خوانید؛

*این ۹۰ نفر توسط هیئت انتخاب بررسی شد و براساس شاکله و ترکیب سن و جنسیت و تخصص، با رعایت شاخص‌ها بررسی انجام شد و به یک لیست ۳۰ نفره رسیدیم. نکته مهم در این زمینه هم توجه به اقتصاد بود و سعی شد بیش از هرچیز افرادی انتخاب شوند که در مجلس بتوانند درباره اقتصاد در معنای وسیع آن صاحب نظر باشند تا مشکل اصلی مردم که مشکل اقتصادی است را بتوانند دنبال کنند.

* ما به دنبال نجات اقتصاد ایران هستیم، داوطلبانی که به شورای ائتلاف پیوستند تعهد دادند که اگر در لیست نهایی نباشند انصراف دهند و همینجا از آنان می‌خواهم که همانطور که قرار گذاشتیم دوستانی که در لیست نیستند انصراف دهند تا وحدت ممکن و پیروزی حاصل شود.

*{ در پاسخ به این پرسش که برنامه این شورا برای برطرف کردن مشکل اقتصادی کشور چیست؟}: اهم موضوعات این گفتمان موضوعات اقتصادی از قبیل اشتغال، تورم و گرانی و مسکن و مواردی مشابه است که همه این موارد بررسی شده و در هفته پیش رو از سوی افراد لیست ارائه خواهد شد.

*{ در پاسخ به این پرسش که چرا قالیباف از لیست اولیه ارایه شده توسط شورای ائتلاف تبعیت نکردند}: اینکه کسی از جوانان دعوت کند، معنایش این نیست که به ائتلاف اعتقاد ندارد ما از ابتدا از جوانان دعوت کردیم و همین حالا هم ۱۸ نفر جوان در لیست نهایی ما هستند. آقای قالیباف نظرشان درباره لیست اولیه این بود که باید افراد اقتصادی حاضر در لیست بیشتر شود و در حال حاضر هم اختلافی از این جهت وجود ندارد و آقای قالیباف هم در لیست هستند.

*{ در پاسخ به پرسشی درباره تفرقه در ارایه لیست‌ها از سوی اصولگرایان}: در همه اردوگاه ها چنددستگی وجود دارد اگر الان اصولگرایان چند دسته هستند اصلاح طلبان هم همین شکل را دارند اما همه لیست‌ها هم وزن نیستند و حتی ممکن است که امروز کسی در خانه هم بشیند و لیست ارائه دهد و در فضای مجازی منتشر کند ما فکر می‌کنیم به وحدت قابل توجهی رسیدیم هرچند که این وحدت کامل نیست اما تلاش ما برای رسیدن به وحدت حداکثری بوده است.

* وحدت خواسته اولیه ما بوده است، ما با برخی دوستان مذاکرات متعدد و طولانی داشتیم و بر اساس اختلاف سلیقه که داشتیم به وحدت حداکثری نرسیدیم اما یک اشتراک حداقلی هم در میان این دو لیست وجود دارد. اما برخلاف تلاش هایی که کردیم به وحدت حداکثری نرسیدیم.

*{ در پاسخ به این پرسش که برای حل مسائل اقتصادی کشور چه برنامه‌ای دارید}: ما راهبرد اصلی خود را توجه به ظرفیت‌های داخلی گذاشته‌ایم و معتقدیم امید به مذاکره بستن نتیجه درخوری در بر ندارد پس باید به سمت قوی کردن داخل برویم و فضا را طوری آماده سازیم که فشار بر تولید کننده کاهش یابد. موضوع بانک‌ها هم مهم است تا آنها به جای خدمات پولی دادن در خدمت تولیدکننده باشند.

*{ در پاسخ به این پرسش که علت حاشیه رفتن احزاب و تشکل های قدیمی اصولگرایی همچون جامعه روحانیت در لیست نهایی چیست}: جوان‌گرایی چگونه باید محقق شود؟ ما یکی از اهداف‌مان این بود که میدان را برای جوانان باز کنیم. جوانانی هستند که شاید عضو هیچ دسته و حزبی نباشند اما به کار کشور می‌آیند، ما باید از آنان استفاده کنیم. جامعه روحانیت مبارز یک حزب نیست هیچ وقت جامعه روحانیت به عنوان یک حزب در کنار مابقی قرار نگرفته و لیست مجزا نداده است. جامعه روحانیت مثل یک پدر بر کار اصولگرایان نظارت می‌کند. ما امسال آگاهانه و با موافقت خود احزاب سنتی فضا را برای جوانان در لیست فراهم آوردیم و این رویکردی جدید است.

*{در پاسخ به این پرسش که کاربرد حکمیت برای رسیدن به لیست نهایی در تهران چه بود}: ما در سازوکار خودمان رکنی به عنوان حکمیت نداشتیم. ده نفری که برای این موضوع بودند کارشان این بود که در رسیدن لیست از ۹۰ به ۳۰ کمک‌مان کردند. پس در درون احزاب ما رکنی به اسم حکمیت نداشتیم.

*{ درباره اعلام اموال کاندیداهای لیست ائتلاف}: اموال افراد را هم وقتی قانون اعلام کرده است باید اعلام شود و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد و ۳۰ نفر ما آمادگی دارند که هر پاسخی در این زمینه لازم باشد ارائه کند. درباب شفایت آرا هم لازم است مجلس این موضوع را تصویب کند.

ادامه دارد...

۲۷۲۱۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1352654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =