۲۱ نفر
۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۵
شکست کرونا به چه معنی است؟

نه بنا دارم عزم و اراده ی ملی را در غلبه بر بیماری مهلک کرونا به سخره بگیرم و نه بنا دارم آرامش روانی مردم را در این مواجهه تضعیف کنم و نه بنا دارم از خود گذشتگی کادر بهداشت و درمان را ناچیز انگارم اما...

اما می خواهم از رسانه ملی و آنهایی که این هشتگ دوست داشتنی را به راه انداخته اند بپرسم  آنها چه تعریفی از غلبه دارند ؟ به چقدر شیوع و یا خدای نکرده از دست دادن عزیزان تا پایان حضور گسترده ی کرونا می گویند غلبه؟ اگر قرار است یک روزی بسنجیم که آیا به خوبی توانستیم بر کرونا غلبه کنیم یا خدای نکرده به سختی و ضعف ، بهتر نیست غلبه را تعریف کنیم؟
تاریخ بشر حتی در صدها سال قبل که نه علم پزشکی بود و نه امکاناتی ، بارها با اپیدمی های مهلک مواجه شده است و با این وجود نسل بشر بر روی زمین مانده است، آیا می توان اسم آن ها را هم غلبه گذاشت؟
تعریف مفهوم غلبه بر کرونا دو خاصیت مهم تر دارد:
اول این که عملکرد مسئولین در این مواجهه از بعد توانایی و انسجام و دلسوزی و همت و صداقت و ازخودگذشتگی بعدا نزد افکار عمومی بهتر و دقیق تر  سنجیده می شود و بنابر این احساس پاسخگویی های بعدی بین متولیان امر از همین الان دقیق تر خواهد بود.
دوم این که مردم موضوع را جدی تر می گیرند و با رعایت جدی تر و پرهیز از خوش خیالی به جلوگیری از شیوع کرونا کمک بهتری می کنند .

این یعنی زنگها را برای مردم به صدا درآوردن ، یعنی از خود مردم برای توسعه ی قرنطینه ی خودخواسته و جلوگیری از انتشار ویروس کمک گرفتن.
این بخش از کار را در کنار نظارت به مردم بسپاریم و به فهم مردم اعتماد کنیم به شرط این که اسباب خوش باوری را خودمان برایشان فراهم نکنیم.
اگر پخش ادعاهای کاذب درمان با شیوه های غیر علمی و یا داروهای "من در آوردی" باعث خوش باوری مردم و ایجاد آرامش کاذب و کاهش پرهیز مردم می شود و خطرناک است ، اگر آن که می گوید خوردن الکل سفید بدن را ضد عفونی می کند با جان دهها نفر بازی کرده است ، اگر کسی در الکل کشنده ی چوب و صنعتی سفید کننده می ریزد و باعث مرگ آدم ها می شود گناهکار است ، کوچک تلقی کردن موضوع و راه اندازی و نشان دادن صفهای عریض و طویل تست در شهر و همچنین تاخیر در اتخاذ تصمیماتی که باعث کاهش شیوع می گردد چه حکمی می تواند داشته باشد؟

1717

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1354084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =