آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در اجلاسیه مجلس خبرگان با اشاره به تحولات خاورمیانه و شمال آفریقا، گفت: افتخار ما این است که قبل از این کشور‌ها و بیش از 30 سال پیش مبارزه کرده و با کمترین هزینه پیروز شدیم.

به گزارش خبرآنلاین، رئیس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه عناصر انقلاب اسلامی در انقلاب‌های منطقه وجود ندارد، گفت: بیش از همه، خواسته‌های دینی در انقلاب اسلامی تأثیر‌گذار بود. امام مردم را بسیار مناسب، رهبری کردند. حتی موقعی که در غیبت صغری به‌سر می‌بردند، امام، ملت را به این نتیجه رساندند و برای یک دهه انقلاب را خوب حفظ کردند. در مقابل خطر‌ها ایستادند و مردم را راهنمایی کردند.

هاشمی با اشاره به عنصر اسلام در انقلاب ایران، گفت: بند تسبیح دانه‌های متفرقه جامعه ما اسلام بود حتی اهل‌سنت در بحث اسلام با ما اختلاف نداشته‌اند و همکاری می‌کردند؛ عنصر دوم اهل‌بیت(ع) و تشیع بود که قم مرکز اساسی آن به حساب می‌آید.

هاشمی با اشاره به تاثیر بسیار زیاد مرجعیت و انقلاب اسلامی گفت: تفاوت زمان امام با آیت‌الله کاشانی این بود که این بار رهبری و مرجع‌ تقلیدی مثل امام بود که مردم حرفش را تکلیف می‌دانستند.

وی به نیروی عظیم روحانیت در شکل‌گیری انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: روحانیت محصول کار مدبرانه حاج‌ شیخ عبد‌الکریم حایری و آیت‌الله بروجردی بود که در خدمت انقلاب قرار گرفت.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به ولایت فقیه به عنوان یکی دیگر از عوامل پیروزی انقلاب گفت: ولایت فقیه به صورت غیر‌رسمی در امام متبرز بود گرچه ما قانون اساسی نداشتیم ولی مردم به حکم ولایتی عمل می‌کردند و وقتی امام حکم شکستن تقیه را صادر کردند مردمی که در میدان بودند واقعاً عمل کردند.

رئیس مجمع تشخیص مصلت‌نظام در ادامه نقش مردم در شکل‌گیری انقلاب را بسیار مهم توصیف کرد و گفت: همه عواملی که ذکر کردم در ظرف حضور مردم بود. اگر همه این عوامل را داشتیم ولی مردم نبودند چیزی به‌دست نمی‌آمد. البته در لحظات شروع نهضت (نقض مسئولیت دولت در خصوص انجمن‌های ایالتی و ولایتی) مردم حضور داشتند و بعد به خاطر افزایش خفقان مردم در ظاهر نبودند.

وی در ادامه افزود: البته آن موقع اسم اسلام و شیعه برای مردم کافی بود چون آنطور تدوین شده بودند که مردم بهشت را پشت اسم این اسامی می‌دیدند. اما در کشور‌های دیگر بخشی از خواسته‌ها مانند خواسته‌های مردم در انقلاب ایران است البته ما آن موقع مساله خفقان، سلب آزادی و مسئله استکبار را نیز داشتیم الان هم در کشور‌های منطقه که شاهد تحول هستیم این مسائل مطرح است ولی مسئله اساسی انقلاب اسلامی اسلام بود.

وی با بیان اینکه ایران افتخار پیشتازی حرکت ضد‌استکباری و ضد‌استبدادی و اجرای اسلامی ناب را دارد و در تاریخ ثبت شده است گفت: قطعاً در بیداری اسلامی دنیا انقلاب ما بی‌تاثیر نیست. ولی چه مقدار تاثیر دارد برای اینکه حرف ناپخته‌ای نزده‌ باشیم چیزی نمی‌گوییم و قطعاً تأثیر‌گذار بود.

هاشمی در بخش دیگر سخنان خود با تاکید بر اینکه برای بقا و تکامل انقلاب باید تمام عوامل ذکر شده در صحنه باشند گفت: یعنی اگر از اسلام غفلت کنیم اشتباه بزرگی کرده ایم البته اسلامی که می‌گویم عمل می‌خواهد باید مردم ببینند شعار‌های در این خصوص داده شد به منصه ظهور رسیده است؛ اگر مردم احساس کنند همچنان با شعار کار را پیش می‌بریم انسجامشان خدایی نکرده از بین می‌‌رود.

وی ادامه داد: البته احکام، مساجد و... ما بد نیست ولی باید بیش از این مورد توجه باشد؛ نباید بگذاریم مساجد از نسل جوان خالی بماند؛ ما با کسانی که هم نسل ما هستند خیلی نمی‌توانیم مشکل داشته باشیم. ولی جوان‌ها تاثیر‌گرفته و باید به فکرشان باشیم. این حکومت برای این نبوده که خودمان یک دوره حکومت کنیم. شعار این بود که انقلاب‌اسلامی را به انقلاب امام زمان متصل کنیم به خاطر همین باید به فکر نسل جوان باشیم همه می‌دانیم برای نسل جوان مشکلاتی به‌وجود آمده که نباید از آنها غافل باشیم.

وی در ادامه اخلاق را رکن اساسی جامعه اسلامی دانست و گفت: هم‌اکنون داریم می‌بینیم اخلاق اسلامی آسیب دیده است دروغ‌ها خیلی شایع شده است؛ از سطوح رسمی و غیر‌رسمی دروغ، فریب، تهمت، شعار‌های بی‌محتوا دادن .... همه خلاف اسلام است. اگر در جامعه اسلامی  این موارد شایع شود قطعاً برای مردم تردید پیش می‌آید.

وی در ادامه به مشکلات دیگر جامعه اشاره کرد و گفت: خانواده‌ها اکنون آسیب‌پذیر شده است بحث دختران فراری که سعی می‌کنیم کم‌تر بگوییم تبدیل به مساله جدی شده است. خیابان‌های ما آنچنان که باید باشد نیست؛ در شرایط بعد از انقلاب و در زمان جنگ مردم بیش‌تر مراعات می‌کردند الان نیز باید مردم آنطور باشند، من نمی‌خواهم خیلی بیشتر حرف بزنم. چون باید ملاحظات زیادی کنم البته این مسائل با زور و ترساندن حل نمی‌شود در اسلام زور و مجازات وجود دارد. ولی بعد از آن است که مردم را تقویت و معتقد کنیم ما می‌گوییم اگر اسلام باشد احتیاجی به این نیرو‌های پلیس نیست؛ باید تلاش کرد اسلام را به معنای واقعی اجرا کرد البته من به تربیت و اقناع عقیده دارم ولی نمی‌توان از مجازات صر‌ف‌نظر کرد.

وی در ادامه گفت: تشیع و اهل‌بیت در ایران عزیز هستند و اگر مردم از ما کوتاهی ببینند هیچ‌گاه ائمه(ع) را فراموش نمی‌کنند.

هاشمی رفسنجانی در ادامه ولایت فقیه را رکن اصلی انقلاب دانست و افزود: مرجعیت و ولایت فقیه در امام با هم جمع شده بود که آن عظمت را به وجود آورد. مردم هم‌اکنون با اصل ولایت فقیه مشکل ندارند ولی مشکلی که ممکن است به وجود آید این است که برخی افراد و نهاد‌ها از رهبری زیادی خرج می‌کنند ولو اینکه خلاف کرده‌ باشند البته همه وظایف ذاتی دارند که باید خود عمل کنیم با الفاظ مسئله حل نخواهد شد. خیلی‌ها می‌خواهند رهبری را در جریان کوچکی محبوس کنند؛ ممکن است در ظاهر به نفع آنها باشد ولی در آینده هم به خود و هم به دیگران ضرر می‌رسانند. رهبری مال همه است البته ما می‌توانیم به وحدت کمک کنیم ولی خود رهبری می‌تواند این وحدت را ایجاد کند.

رئیس مجلس خبرگان حفظ مردم مهم دانست و گفت اگر مردم وفادار باشند که البته تاکنون کمبود نداشتیم مشکلی نخواهد بود ولی تفرقه دارد جدی می‌شود باید تلاش کنیم مردم را منسجم نگه داریم تفرقه در صلیقه‌ها وجود دارد ولی نباید به اصول و ارکان ثرایت کند باید انتقادات و بحث‌ها تنها سر تکلیف‌ها انجام شود. هاشمی مهم‌ترین وظایف خبرگان را حفظ ولایت و حفظ شرایط ولایت دانست و گفت: نباید نگذاریم برخی چیز‌ها به پای رهبری گذاشته شود هرچند خود ایشان مواظب هستند و تذکر می‌دهند ولی بعد از تذکر‌شان شاهد هستیم که نقض می‌شود نباید بگذاریم این خیمه و عمود آسیب ببیند موظف هستیم این مهوریت را مواظبت کنیم. منتا از راه درست و راهی که دیگران از ما بپذیرند.

 رئیس مجمع تشخیص مصلت نظام همدلی بین روحانیت را بسیار مهم توصیف کرد و گفت اگر بین روحانیت هم‌‌دلی نباشد بسیار کار دشوار می‌شود وحدت حوزه و دانشگاه‌ آنطور که می‌خواستیم نیست ولی باید تلاش شود که این وحدت با راه‌کار‌های خوب و افراد آشنا ایجاد شود. وی تشکیل حکومتی با معیار تشیع را از جمله اهداف انقلاب اسلامی دانست و گفت: ما معتقد‌یم این مکتب می‌تواند برای مردم دنیا راه‌گشا باشد البته اکنون ارتباطات کار ما را آسان کرده و می‌توانیم الگو بسازیم؛‌ البته الگوی عملی ولی در ادامه تاکید کرد نمی‌توان از جامعه‌ای بیکاری، بد‌ا‌خلاق، تورم و اختلاف است برای دنیا الگو ساخت اگر بتوانیم الگو واقعی اسلامی را در کشور خود اجرا کنیم در دنیا نیز کار‌ساز است دنیا دچار بحران است اگر نتوانیم الگو باشیم نقصی در مدیریت ما وجود دارد که باید به فکر آن باشیم و کار‌های بهتری انجام دهیم.

/30112

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 135700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یاسر IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۷
    0 0
    تفرقه ای وجود ندارد که جدی باشد
  • محمد A1 ۰۸:۱۹ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۷
    0 0
    با سلام آقای هاشمی که زحمت زیادی برای انقلاب و به ثمر رسیدن آن کشیده اند حرفهای آخر را زدند.امیدوارم گوشهای شنوایی وجود داشته باشند
  • بدون نام IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۷
    0 0
    ملت دو پارچه شده اند بعد يا سر ميگويد تفرقه اي وجود ندارد ياسر جان خانه شما را نميگويد كشور را ميگويد
  • نیکی IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۷
    0 0
    بزرگان وظیفه دارند با اعلام موضع شفاف خود ازهرگونه تفرقه و تفرقه اندازی و جبهه بندی و فرقه و جنبش سازی جلوگیری کنند وحدت کلمه همان پیروی از ولی فقیه است و بس درگروه رهبری واحد که همان ولی فقیه می باشد می توان به آرامش امنیت قدرت و اقتدار رسید این حرفی است که رهبرمعظم درآغازفتنه 88 فرمودند نه حالا که جناح های پوشالی و سطلنت طلب خود را وارث انقلاب شهیدان ما می دانند .
  • بدون نام IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۷
    0 0
    پس چرا مهدي هاشمي مجازات نمي شود؟
  • بدون نام IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۷
    0 0
    زنده باد هاشمي.
  • بدون نام IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۷
    0 0
    کمترین هزینه؟ مزاح می‌فرمایید. یک نگاهی به نمودار سرانه ها و شاخص های اقتصادی 50 سال گذشته بیاندازید و همینطور وضع کشورهای ترکیه و مالزی و تایلند و کره جنوبی که از ما بسیار عقب تر بوده اند
  • علی IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۷
    0 0
    باید تو سر و کله هم بزنیم تا تفرقه باشد؟
  • صمد IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۷
    0 0
    جناب یاسر خان شما سرتون زیر برفه که نمی تونید تفرقه رو ببینید.
  • محمد IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۷
    0 0
    آقای هاشمی! اگر درست و به موقع در مورد موضوعات اظهار نظر کنی تفرقه ای به وجود نمی آد.
  • بدون نام IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۷
    0 0
    تفرقه هميشه وجود داشته و بعد از انتخابات جدي شده نبايد از واقعيت فرار كرد ايجاد وحدت سخت است اما گفتن اينكه تفرقه اي نيست آسان است. البته می‌شود به راحتي اين وحدت را ايجاد کرد با همراهی با فرمایشات رهبری ...به اميد برگشت فضا به روزهاي قبل از انتخابات 88
  • مصطفي IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۷
    0 0
    خداوند آقاي هاشمي را براي اين كشور زنده و شاداب نگه دارد . متاسفانه بعضي بد اخلاقي ها ايشان را خيلي افسرده كرده
  • بلبل US ۱۰:۴۸ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۷
    0 0
    خداحافظ هاشمي
  • رضا IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۷
    0 0
    ای کاش سایر مسئولان و ریش سفیدان هم مثل ایشان بیشتر از منافع گروهی به فکر کشور و ملت بودند و این همه در آتش تفرقه نمی دمیدند.
  • بدون نام IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۷
    0 0
    درود بر هاشمی قهرمان
  • علی IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۷
    0 0
    تاریخ از هاشمی بنیکی یاد خواهد کرد
  • بدون نام IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۷
    0 0
    درود می فرستیم به کسانی که برای انقلاب می سوزند تا این انقلاب دست نا اهلان نیفتد
  • محمد IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۷
    0 0
    باز هم یک جانبه گرایی از طرف خبر آنلاین! من حتما باید می گفتم درود بر هاشمی تا پیامم منتشر شه؟ نظرم اینه که اگه تفرقه داره جدی می شه یه طرف قضیه هم خود آقای هاشمیه. لااقل نظرمو منتشر کنین ببینم چقدر حرفم موافق و مخالف داره؟!
  • امین زنده به عشق احمدی دلاور IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۷
    0 0
    خجالت بکش هاشمی آنلاین...حیا کن هاشمی آنلاین....نظرات مخالفان رو چرا نمیذاری؟؟؟؟؟نترس...با وجود اینکه هاشمی از اینجا رفت....باز هم میتونه به شما وسایت های وابسته به خودش روزی برسونه"""""نگفتی بالاخره به ازای سانسور نظرات و دستکاری آنها...چقدر میگیری؟؟؟؟؟
  • مهدي IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۷
    0 0
    سردار خسته نياشي،هميشه يادمان هست كه سردار سازندگي بودي و هستي.خدا قوت
  • بدون نام IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۷
    0 0
    انشاء الله هم آقای هاشمی و هم آقای مهدوی کنی موفق باشند. نمیدونم چرا برخی از نظر دادن مردم برای قدردانی از آقای هاشمی ناراحت شدن بابا اگر خیلی ناراحتین برین همون سایتهای علیه آقای هاشمی رو بخونین!
  • سردرگم IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۸
    0 0
    درود بر همه بزرگان سياسي ميانه رو و اعتدال گرا،در دوره رياست جمهوري هاشمي هرگز نديديم و نشنيديم كه در مجلس شعار اعدام بايد گردد/مرگ بر.../.. سردهند.
  • شهاب IR ۰۶:۴۱ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۹
    0 0
    با سلام این نهضت زنده است تا هاشمی زنده است. این پیام رهبر کبیرمان حضرت امام به مناسبت ترورو ایشان در خرداد ماه سال 59 به ایشان و ملت بود.هرگز از یاد نبریم که سردار سازندگی خدمات صادقانه از اول انقلاب تا کنون به این نظام داشته اند. بی انصافی است اگر ایشان را مورد هجمه بداخلاقی ها قرار دهیم . از همه مسئولان نظام می خواهم حضور ایشان را در عرصه های مختلف این انقلاب مغتنم بدانند. هاشمی هاشمی خدا نگهدار تو