رهاسازی آبهای مازد پشت سدهای ایلام

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان ایلام گفت: ۲۷ میلیون مترمکعب آب از ظرفیت سدهای چم گردلان ایلام و دویرج دهلران به منظور کنترل بارش‌های تند سیلابی، به اراضی پایین دست سدها رهاسازی شده است.

 به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از ایلام، علی  پوراحمد در گفت و گویی اظهار داشت: یکی از سیاست‌ها و اهداف ساخت سدهای مخزنی مهار و کنترل سیلاب است و شرکت امور آب منطقه‌ای استان نیز به این منظور اقدام به رهاسازی مدیریت شده مقداری از آب سدهای ایلام و دویرج کرده است.
وی افزود: رهاسازی این مقدار آب (سد دویرج ۱۶ میلیون و سد ایلام ۱۱ میلیون مترمکعب) به صورت کنترل شده بوده تا به اراضی پایین دست خسارت و آسیب وارد نشود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای ایلام یادآور شد: هم اکنون میزان خروجی آب از سد چم گردلان ایلام ۵۰ مترمکعب در ثانیه و میزان خروجی آب از سد دویرج دهلران نیز ۸۰ مترمکعب در ثانیه است.
پوراحمد با اشاره به حجم کنونی سدهای سه گانه استان اضافه کرد: حجم مخزن سد ایلام ۶۴ میلیون مترمکعب است که با رهاسازی انجام شده حجم کنونی آن به ۵۲ میلیون مترمکعب رسیده است.
وی به وضعیت آبی سد دویریج دهلران اشاره کرد و گفت: میزان حجم نهایی این سد ۲۰۰ میلیون مترمکعب است که هم اکنون حدود ۸۳ درصد حجم آب این سد معادل ۱۶۳ میلیون مترمکعب پر شده است.
وی به وضعیت سد کنگیر ایوان نیز اشاره کرد و یادآور شد: حجم کلی سد کنگیر ایوان ۱۹ میلیون مترمکعب است که تاکنون ۱۴ میلیون مترمکعب معادل بیش از ۷۳ درصد حجم آن پر شده است.
پوراحمد اضافه کرد: این ظرفیت خالی تا حدود بسیار زیادی به جمع‌آوری آب ناشی از باران‌های سامانه کنونی و نیز کنترل سیلاب کمک می‌کند.
وی تاکید کرد: رهاسازی آب سدها تا زمان فروکش کردن بارش‌های سیلابی همچنان ادامه دارد تا مشکلی در زمینه بروز سیلاب ایجاد نشود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1357167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =