سرکی در دنیای موتوربازها / گران‌ترین و خاص‌ترین موتورسیکلت‌ها چه قیمتی دارند؟

خراسان نوشت: با آوردن نام موتورسیکلت احتمالا بیشتر ما موتورسوارانی را به یاد خواهیم آورد که در خیابان‌ها با این وسیله کسب درآمد می‌کنند. پیک موتوری‌ها، مسافرکِش‌های موتوری و ... با موتورهایی خسته وبی‌رمق که آه از نهاد اگزوزشان برآمده و دیگر جانی برای پیمودن مسیر ندارند!.

اما موتورسیکلت‌ها از زمان تولدشان، یعنی سال 1885 در آلمان تا به امروز تغییرات بسیار زیادی کرده‌ و از یک دوچرخه موتوردار به اسب‌های سرکشی تبدیل شده‌اند که امکانات و البته قیمت بعضی‌هایشان، هوش را از سرتان خواهد پراند. به احتمال زیاد، گوتلیب دایملر و ویلهلم مایباخ، مخترعان موتورسیکلت هرگز تصور نمی‌کردند روزی دوچرخه ساده و موتوردارشان، این‌قدر پیشرفت کند و به جایگاه امروزی برسد. موتورسیکلت‌ها در طول عمرشان گاهی نامی خاص گرفته و در تاریخ معروف شده‌اند و گاهی هم آن‌قدر گران و لاکچری بودند که ما حتی نام مدل‌شان را نشنیده‌ایم. این وسیله نقلیه هم مانند خودرو، طرفداران خاص خودش را در همه کشورهای دنیا دارد؛ طرفدارانی که با توجه به میزان پول توی جیب‌شان به این علاقه رسیده‌اند. گاهی چند میلیون، گاهی چند صد میلیون و گاهی چند میلیارد! موتورسیکلت‌های گران‌قیمت دنیا بسته به نوع طراحی، کارکرد یا اولین بودن، طبقه‌بندی می‌شوند و افرادی بنا به سلیقه خود پی به دست آوردن آن‌ها می‌روند.

همیشه در دنیا افرادی هستند که حاضرند به خاطر علاقه‌شان به وسیله‌های خاص مبالغ زیادی خرج کنند و مثلاً یک موتورسیکلت تمام عیار داشته باشند. در پرونده امروز زندگی‌سلام می‌خواهیم درباره گران‌ترین و خاص‌ترین موتورسیکلت‌های دنیا صحبت کنیم که به احتمال زیاد بعد از شنیدن امکانات‌شان، دودی مانند موتورهای خسته خیابان‌ها از سرتان بلند خواهد شد. به نظرتان این وسیله نقلیه چقدر می‌تواند خاص و قیمتی باشد و گران‌ترین موتورسیکلت مربوط به چه کشوری و کدام شرکت سازنده است؟بیایید در ادامه با هم 10 مورد از گران‌ترین موتورسیکلت‌های دنیا و شرکت‌های سازنده آن‌ها را بشناسیم.

سریع‌ترین موتورسیکلت جهان

دوج، موتوری است که شما را به آسمان خواهد برد! موتوری با ظاهری عجیب و سرعتی باورنکردنی. سریع‌ترین موتورسیکلت جهان دوج نام دارد و فقط 9 دستگاه از آن تا به حال تولید و در بازار عرضه شده است. این موتورسیکلت از یک پیشرانه 10 سیلندر خورجینی بهره می‌برد که ساخت شرکت Dodge Viper و قادر است 500 اسب‌بخار نیرو تولید کند. این موتورسیکلت می‌تواند به سرعت 560 کیلومتر بر ساعت دست پیدا ‌کند ولی چنان چه با آن سرعت حرکت کند، قوانین حاکم  بر فیزیک و آیرودینامیک باعث خواهند شد موتورسیکلت به پرواز در بیاید و از سطح زمین جدا شود! گفتنی است تا به حال کسی با سرعت بیشتر از 210 کیلومتر بر ساعت با آن رانندگی نکرده است. هم اینک این موتورسیکلت سریع‌ترین موتورسیکلت جهان محسوب می‌شود.

گران‌ترین موتورسیکلت دنیا/ قیمت: یک میلیون دلار

نام شرکت هارلی دیویدسن به احتمال زیاد به گوش‌تان خورده است. یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین شرکت‌های تولید موتورسیکلت در دنیا. «هارلی دیویدسن»، سبکی منحصربه‌فرد در دنیای موتورسواری بوده و سال‌هاست به نمادی از قدرت بین موتوردوستانی بدل شده که روزی آرنولد برای‌شان نقش قهرمان قصه‌ها را بازی می‌کرد. تا جایی‌که این روزها بسیاری از نوجوانان دیروز، موتورسیکلت‌های کروز را تنها به یاد روزهایی انتخاب می‌کنند که آرنولد برایشان قهرمانی فراموش‌نشدنی بود. آن‌ها برای رسیدن به آرزوهای نوجوانی‌شان، کروزها را به قیمتی چند برابر می‌خرند تا حس قهرمان بودن را پشت فرمان بلند کروزهای طرح هارلی تجربه کنند. اما تاریخچه هارلی دیویدسن در آمریکا به سال ۱۹۰۳ برمی‌گردد. زمانی‌که کارخانه تولید این موتورسیکلت در سال ۱۹۰۳در میلواکی ویسکانسین تأسیس شد. ماه جولای(تیرماه) یکی از مهم‌ترین ایام و یادآور دورانی شیرین برای کارخانه هارلی دیویدسن است چراکه اولین ساختار مدیریتی این شرکت شکل گرفت و حتی اولین جوایز به دست آمده توسط موتورهای هارلی(سال ۱۹۰۴) در این ماه به دست آمده است. اما چه کسی جز یک میلیاردر عاشق موتورسیکلت حاضر است بابت یک موتور، نزدیک به از یک میلیون دلار پرداخت کند؟ این مدل که توسط «جک آرمسترانگ» طراحی شده، خاص‌ترین و گران‌ترین موتورسیکلت شرکت هارلی دیویدسن است و برای خرید آن باید مبلغ یک میلیون دلار بپردازید. قابلیت‌های فنی این مدل نیز همانند قیمت آن بسیار بالاست. پیشرانه شش سیلندر این موتور باعث می‌شود تا بتوانید با سرعت نور در جاده‌ها ویراژ دهید! یکی دیگر از ویژگی‌های خاص این موتور طراحی بدنه آن است که باعث شده تا شکل ظاهری آن هم منحصربه فرد باشد.

به یادگار مانده از جنگ‌جهانی دوم/ قیمت: 750 هزار دلار

موتور «پروکیپاین» در تعداد بسیار محدودی ساخته شده است و به همین دلیل قیمت بالایی دارد. این مدل‌ها در زمان جنگ جهانی دوم تولید شده‌اند و به همین دلیل تعداد بسیار کمی از آن‌ها باقی مانده است. مدلی که در تصویر می‌بینید تا چند وقت پیش در یک موزه نگهداری می‌شد اما مسئولان موزه تصمیم گرفته‌اند تا آن را با قیمت 750 هزار دلار به فروش برسانند. این موتور در موزه ملی موتورسیکلت‌ها در آمریکا نگهداری می‌شود و برای افرادی که پول زیاد و علاقه فراوانی به موتورهای قدیمی دارند، انتخاب بسیار مناسبی است.

فانتزی‌ترین موتورسیکلت دنیا / قیمت: 500 هزار دلار

مدل «چاپر» با بدنه طلایی که 500 هزار دلار قیمت دارد، بیشتر شبیه یک وسیله تخیلی است که به واقعیت تبدیل شده است. مدلی که احتمالا هیچ‌ فردی حاضر نیست آن را روی جاده امتحان کند و فقط مخصوص کلکسیونرهاست. این موتور شگفت‌انگیز دارای بدنه‌ای براق و جذاب است و روی آن با روکش‌هایی از ورقه‌های طلا پوشیده شده است. چاپر طلایی بیشتر برای نمایش در کلکسیون‌ها ساخته شده و انتظار نمی‌رود که افراد با استفاده از آن در مسافت‌های طولانی، سواری کنند. این موتور زیبا در نمایشگاه موتورسیکلت‌های سیاتل در ایالت واشنگتن معرفی شده بود و البته تعداد کمی از آن‌ها در خیابان های چند کشور دیده شده است.

بدون مرکز چرخ / قیمت: 155 هزار دلار

این تصویر مربوط به موتوری خاص با طراحی منحصربه‌فرد است که در شرکت هارلی دیویدسن متولد شده و 155 هزار دلار قیمت دارد. موتور سیکلت‌ هاب‌لس یا بدون مرکز چرخ‌ هارلی دومین محصول از این شرکت آمریکایی است که در فهرست 10 موتورسیکلت گران‌قیمت دنیا قرار دارد. این موتور طراحی تقریباً مشابهی با دیگر مدل‌های‌ هارلی دیویدسن دارد اما تغییراتی در آن انجام شده که باعث می‌شود تا طراحی و عملکرد آن با هر موتور دیگری متفاوت باشد. همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید، سیستم تعلیق و انتقال این موتور در چرخ عقب با دیگر مدل‌های معمول متفاوت بوده و قدرت، برخلاف دیگر موتورها به مرکز چرخ منتقل نمی‌شود. هارلی دیویدسن حدود چهار هزارساعت زمان صرف طراحی این مدل کرده است و سرانجام مدلی بدون تویی چرخ را به بازار معرفی کرد. هاب‌لس با حداکثر سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت، یکی از سریع‌ترین و پرقدرت‌ترین موتورسیکلت‌های بازار است.

 کلاسیک و آنتیک / قیمت: 120 هزار دلار

موتورسیکلت‌های قدیمی و کلاسیک برای بسیاری از طرفداران این وسیله نقلیه باارزش هستند و حاضرند برای داشتن یکی از آن‌ها مبالغ زیادی هزینه کنند. یکی از این موتورها کاونتری ایگل است، مدلی بسیار قدیمی که توسط کارخانه موتورسازی ایگل ساخته شده است. با این‌که تقریبا صد سال از عرضه این مدل به بازار می‌گذرد، اما هنوز هم قابلیت‌های خیره کننده‌ای دارد. این موتور برای افراد با کلاس طراحی شده و با توجه به قیمت بالایی که دارد بدون شک یکی از با پرستیژترین موتورهای دنیاست.  قیمت این موتورسیکلت 120 هزاردلار است.

 برای سخت پسندها/ قیمت: 130 هزار دلار

و باز هم، موتور دیگری از شرکت هارلی دیویدسن! بیخود نیست که این شرکت طرفداران زیادی دارد. موتورهای ساخت این شرکت بسیار خاص و البته گران‌قیمت هستند و مخصوص افرادی که می‌خواهند موتور سیکلتی متفاوت و کم‌نظیر داشته باشند. مدل راکر این شرکت بر پایه یکی از موتورسیکلت‌های معروف شرکت آلمانی‌ هاوس آو تاندر ساخته شده و در طراحی آن به تمام جزئیات تا جای ممکن توجه شده است. این موتور که بدنه آن از چرخ عقب تا جلو زاویه 37 درجه دارد عملکرد فوق‌العاده‎ای دارد. طراحی راکر نیز بسیار خیره کننده و زیباست و 130 هزار دلار قیمت دارد.

هم سرعت دارد و هم قدرت/ قیمت: 300 هزار دلار

مدل ‌اف‌ای‌تی‌ایکس، موتوری خاص و بسیار ارزشمند است که دو ویژگی سرعت و قدرت را با یکدیگر تجمیع کرده و یک وسیله نقلیه شگفت انگیز را راهی بازار کرده است. این موتور چشم نواز، به نسبت قیمت بالایی دارد و برای به دست آوردن آن باید 300 هزار دلار هزینه کنید اما به همین نسبت ارزشمند است. موتور آلومینیومی این مدل قادر است تا 225 اسب بخار قدرت تولید کند. طراحی براق و چشمگیر این موتور، نگاه هرکسی را به سمت خود جلب می‌کند. موتورهای سری تیتانیوم Ecosse همیشه جزو بهترین مدل‌های سال موتورهای جهان بوده‌اند و این موتور قادر است تا به سرعت 400 کیلومتر در ساعت دست یابد.

افسانه‌ای و تک در دنیا / قیمت: 400 هزار دلار

موتورسیکلت مشکی افسانه‌ای کلاسیک بریتانیا، یک مدل بسیار خاص و جذاب است که هیچ مشابهی در دنیا ندارد. همین تک بودن باعث شده که طرفداران زیادی داشته باشد؛ طرفدارانی که حاضرهستند برای این موتور 400 هزار دلار پرداخت کنند. این موتور یک پیشرانه دو سیلندر با حجم 250 سی‌سی دارد و همان‌طور که از نام آن نیز پیداست در کشور انگلیس تولید شده است. شاید این موتور جزو خاص‌ترین مدل‌های دنیا نباشد اما بدون شک تمامی نگاه‌ها را به سمت خودش جلب کرده است.

اولین موتورسیکلت دنیا / قیمت: 150 هزار دلار

این مدل همان دوچرخه موتورداری است که برای اولین بار در دنیا ساخته شد، همین‌قدر ساده و معمولی. هیلدبرند و ولف مولر اولین تولید کننده‌های موتورسیکلت در دنیا بودند و عجیب این‌که تمام مدل‌های آن‌ها که امروزه در دنیا وجود دارند، بسیار خاص و ویژه محسوب می‌شوند. هم اکنون، بیشتر این مدل‌ها در مجموعه‌های خصوصی نگهداری می‌شوند و به این دلیل که اولین موتورسیکلت‌های ساخته شده در تاریخ هستند، قیمت بسیار بالایی دارند. این موتور کمیاب دارای موتور دو سیلندر چهار زمانه است و 150 هزار دلار قیمت دارد.

گران‌ترین موتورسیکلت موجود در ایران

با گشتی در بازار موتورسیکلت‌های خاص و گران‌قیمت در کشورمان به مدل یاماها V-Max بر می‌خوریم. این مدل بین موتورهای موجود دربازار گران‌ترین است و قیمتی حدود 350 میلیون دارد. البته مدلی که صفر کیلومتر نیست و مربوط به سال 2015 می‌شود. نام V-Max در سال1984 به علاقه‌مندان موتورسیکلت معرفی شد. «جان رئید» طراح انگلیسی این موتور سیکلت است. یاماها V-MAX از همان ابتدا در کلاس موتورهای کروزر قرار داشت. باظاهری شبیه به موتورهای هارلی دیویدسن آمریکایی اما از نوع ژاپنی! از سال 1984 تا 2004موتور V-MAX با پیشرانه 1200 سی‌سی عرضه و تولید شد اما بعد از آن در سال 2005 نمونه کانسپت V-MAX توسط شرکت یاماها در نمایشگاه توکیو معرفی شد. علاوه بر داشتن ویژگی‌های فنی به روز، V-MAXهای تولید شده در سال‌های 2012 به بعد یک ویژگی خاص دارند و آن رنگ مات بدنه است. در این چندسال طبق آماری که در دست داریم، تعداد انگشت شماری از یاماها V-MAX وارد ایران شده‌اند که تمام آن‌ها رنگ بدنه متالیک و براق دارند. باید به جرئت گفت این تعداد کمتر از پنج عدد بوده است.

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1357269

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =