بررسی تفاوت های سه ویروس شایع/ از آنفلوانزا تا کرونا

مهر نوشت: نگرانی و اضطراب مردم از کرونا ویروس، بیشتر از آنفلوانزا است. در حالی که مرگ و میر آنفلوانزا خیلی بیشتر از کرونا است.

بعد از ورود ویروس ناخوانده ای به نام «کرونا» به کشور، به یکباره موجی از اضطراب و نگرانی در مردم ایجاد شده است. به طوری که اغلب مردم بدون توجه به توصیه‌های بهداشتی و مراقبتی، فقط احساس خطر می‌کنند. این در حالی است که جامعه پزشکی کشور در این روزها به دفعات و مکرر بر آرامش مردم و دوری جستن از نگرانی و اضطراب کرونا ویروس تاکید کرده‌اند و عنوان داشته‌اند فقط بهداشت فردی و جمعی را رعایت کنید تا مبتلا نشوید.

احمد حاجبی مدیرکل دفتر سلامت روان وزارت بهداشت، با عنوان این مطلب که ما نمی‌گوییم کرونا ویروس جدی نیست، گفت: آنچه مسلم است و ما می‌بینیم، حجم نگرانی‌ها از این بیماری خیلی بیشتر از واقعیت‌های آن است. ما باید در حیطه خود مراقبتی به ابعاد سلامت روان کرونا ویروس توجه کنیم و توصیه‌هایی برای مردم داشته باشیم تا کمتر دچار استرس و اضطراب بیماری شوند.

وی، بر ضرورت ارتقای دانش و آگاهی جامعه نسبت به این قبیل بیماری‌ها تاکید کرد و افزود: مردم باید با واقعیت این بیماری بیشتر آشنا شوند تا از این طریق، استرس و اضطراب جامعه را نسبت به کرونا کم کنیم.

در جدولی که برای وضعیت سه بیماری کرونا ویروس، آنفلوانزا و سرماخوردگی ترسیم شده است، به راحتی می‌توان به قدرت این بیماری پی برد. به طوری که می‌بینیم، سرعت شروع کرونا، تدریجی است. اما، آنفلوانزا به صورت ناگهانی رخ می‌دهد. ناگفته نماند که سرماخوردگی نیز به صورت تدریجی خودش را نشان می‌دهد.

در همین حال، وضعیت تب افراد مبتلا به هر کدام از این سه بیماری، متفاوت است. به طوری که در کرونا ویروس در ۹۹ درصد موارد تب کمتر از ۴۰ درجه شایع است. در حالی که تب در آنفلوانزا بیشتر از ۴۰ درجه شایع است.

همین تفاوت‌ها برای سر درد، گلو درد، درد عضلانی، احساس خستگی، آبریزش بینی، احساس گرفتگی بینی، عطسه، شکم درد، اسهال و…، در سه بیماری کرونا ویروس، آنفلوانزا و سرماخوردگی وجود دارد.

درعین حال، مسعود مردانی عضو کمیته کشوری کنترل کرونا، مهم‌ترین راه انتقال کرونا را از طریق دست آلوده و یا انتقال ذرات عطسه، سرفه و آبریزش بینی عنوان کرد و گفت: مردم تا حد ممکن از دست دادن با یکدیگر خودداری کنند و شستشوی مکرر دست‌ها را فراموش نکنند.

در وسایل حمل و نقل عمومی در صورتی که قصد عطسه یا سرفه داریم حتماً از دستمال کاغذی استفاده کنیم یا در چین آرنج خود عطسه کنیم. متأسفانه برخی افراد در هنگام عطسه یا سرفه دست خود را مقابل دهان می‌گیرند و دست آنها آلوده به ذرات تنفسی و آلوده می‌شود، سپس دست خود را به سطوح مترو و اتوبوس زده و منجر به شیوع ویروس می‌شوند.

مردانی در پاسخ به این سوال که چه کسانی در معرض ابتلاء به کرونا ویروس هستند، اظهار داشت: همه افراد در معرض ابتلاء به کرونا هستند اما تاکنون مرگ و میر برای کودکان زیر ۱۰ سال گزارش نشده است. افراد بالای ۸۰ سال و بیماران مبتلا به سرطان، بیماری‌های ریوی، قلبی و عروقی، ایدز و افرادی که در حال شیمی درمانی باشند، بیشتر مستعد آسیب و مرگ بر اثر این بیماری هستند.

داوود یادگاری رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های گرمسیری و عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با عنوان این مطلب که ویروس کرونا نجیب‌تر از آنفلوانزای فصلی است، گفت: وحشت کاذبی در سطح جامعه از بابت کرونا ویروس ایجاد شده که می‌بایست آن را مدیریت کرد.

وی افزود: ابتدای هر اپیدمی، نگرانی‌هایی درباره آن بیماری به وجود می‌آید که نباید دامن زده شود بلکه باید ناراحتی‌های ایجاد شده را از بین برد و کنترل کرد.یادگاری گفت: شیوع بیماری کرونا به احتمال زیاد با پایان فصل سرد کاهش می‌یابد.

مسعود مردانی عضو کمیته کشوری کنترل کرونا ویروس، با عنوان این مطلب که ۸۰ درصد عفونت کرونا ویروس بدون علامت است، تاکید کرد: در ۲۰ درصد موارد کرونا ویروس با علامت همراه است که از این ۲۰ درصد، فقط ۲.۵ درصد آنها با فرم شدید بیماری مواجه می‌شوند که نیاز به بستری دارند.

وی ادامه داد: در افرادی که بر اثر ابتلاء به کرونا ویروس بستری می‌شوند، اگر دچار بیماری زمینه‌ای باشند، بین ۳۰ تا ۴۰ درصد با مرگ و میر همراه است.

مردانی با عنوان این مطلب که موارد مرگ و میر کرونا ویروس بین دو تا سه درصد است، تاکید کرد: میزان مرگ و میر در بیمارانی که بستری می‌شوند، ۱۳ درصد است و این آمار برای بیمارانی که به آی سی یو منتقل می‌شوند، ممکن است افزایش یابد.

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1357280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =