تحلیل چهره اصلاح‌طلب از دلایل کاهش رأی اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس

ایرنا نوشت: دبیر شورای‌عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان گفت: حضور در انتخابات به هر قیمتی نتوانست روند تحولات داخلی و خارجی کشور را به گونه‌ای پیش ببرد که رضایت‌مندی بدنه اجتماعی را به همراه داشته باشد و یکی از دلایل کاهش مشارکت همین موضوع بود.

آذر منصوری، با اشاره به کیفیت برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: مجموعه‌ای از اتفاقات که معطوف به زمانی کوتاه هم نیست، منجر به کاهش مشارکت مردم در این انتخابات شد. ما همیشه به انتخاباتی آزاد تاکید داشتیم و با توجه به تحلیلی که از فضای سیاسی کشور داشتیم، تصور ما این بود که اگر در شیوه برگزاری انتخابات تغییری حاصل نشود، تاثیر مستقیم بر کاهش مشارکت خواهد داشت و اتفاقا تحلیل درستی هم بود.

دبیر شورای‌عالی ‌سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان افزود: مجموع نظرسنجی‌ها که از شهریوماه ۹۷ انجام شد نشان می‌داد در مقایسه با سال ۹۴ با افت مشارکت مواجه خواهیم بود. لذا با توجه به ضرورت مشارکت حداکثری در انتخابات طبیعی بود هر اقدامی برای تحقق حضور بیشتر مردم در انتخابات باید انجام می‌شد.

منصوری، اعتراضات آبان‌ماه و نحوه اطلاع‌رسانی حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی و مساله احراز صلاحیت‌ها را در کاهش مشارکت مردم در انتخابات موثر دانست و افزود: مجموعه‌ای از اتفاقاتی از این دست که بیانگر بی‌اعتمادی مردم نسبت به شرایط موجود بود، دست به دست هم داد و تنگ‌نظری نهادهای نظارتی آن را تشدید کرد و موجب کاهش مشارکت شد.

وی ادامه داد: مهمترین دلیل برای کاهش مشارکت در این دوره، غلبه نگاهی خاص برای پیروزی گروهی خاص در انتخابات بود، گروهی که نسبت به جایگاه نهادهای انتخابی مانند مجلس، دولت و شوراها نظر خوبی ندارد و به انتخابات و صندوق رای ابزاری، حداقلی و کنترل شده نگاه می‌کند. با این نوع از نگاه، نگرانی‌ها بیشتر می‌شود و اگر ادامه یابد امید به صندوق رای بیش از پیش کاهش می‌یابد.

منصوری درباره تاثیر عملکرد مجلس دهم و اصلاح‌طلبان در کاهش مشارکت خاطرنشان کرد: بعد از انتخابات سال ۸۸ و آسیب دیدن نهاد انتخابات، اصلاح‌طلبان در انتخابات‌های ۹۲، ۹۴ و ۹۶ با استراتژی دورکردن کشور از تهدیدها، به حداقل‌های موجود به انتخابات و صندوق رای اتکا و از مقدورترین و حداقلی‌ترین ابزاری که می‌توانستند استفاده کردند.

این فعال اصلاح‌طلب گفت: در این فضا شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان اعلام کرد که در تهران و سطح ملی شرایط ارائه لیست را ندارد، دلیلش این بود که بعد از سه دوره حضور فعال در انتخابات به این جمع بندی رسیدیم که اتکا به مطالبات حداقلی نه تنها نهادهای انتخابی را در جایگاه تراز قانون اساسی قرار نمی‌دهد بلکه اصلاح‌طلبان اعتماد و حمایت بدنه اجتماعی خود را هم از دست داده‌اند، بر این اساس نتیجه گرفتیم که تکرار تکیه بر حداقل‌ها باعث بی اعتبار شدن گفتمان اصلاح‌طلبی می‌شود.

منصوری ادامه داد: حضور در انتخابات به هر قیمتی نتوانست روند تحولات داخلی و خارجی کشور را به گونه‌ای پیش ببرد که رضایت‌مندی بدنه اجتماعی را به همراه داشته باشد و یکی از دلایل کاهش مشارکت همین موضوع بود.

27215

 
 
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1357347

برچسب‌ها