چرا رژیم غذایی FODMAP مناسب کاهش وزن نیست؟

بنا بر بررسی‌های محققان دانشگاه موناش در استرالیا، رژیم غذایی FODMAP (مخفف تخمیر اولیگو-دی-مونوساکاریدها و پلی‌یول‌ها) نمی‌تواند به کاهش وزن افراد کمک کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از مدیکال‌اکسپرس، یکی از روش‌های کنترل سندرم روده تحریک‌پذیر(IBS)، پیروی از رژیم غذایی FODMAP است. اما این رژیم غذایی میان افراد دیگر هم محبوب شده است و برخی معتقدند که رژیم غذایی FODMAP می‌تواند بسیاری از بیماری‌ها مانند جوش‌ها را درمان کند و در عین حال موجب کاهش وزن شود.

اما بنا به گفته محققان استرالیایی این باور بیشتر از اینکه علمی باشد، علمی-تخیلی است.

رژیم‌ غذایی FODMAP تشکیل شده از کربوهیدرات‌هایی است که به‌طور طبیعی در مواد خوراکی مانند سیر، پیاز، لبنیات، میوه‌های متنوع، سبزیجات، انواع نان‌ها، غلات کامل، حبوبات، آجیل و بسیاری از خوراکی‌های شرکتی یافت می‌شوند. در بررسی‌های گذشته مشخص شد، این رژیم غذایی ابتدا موجب بروز علایم سندرم روده تحریک‌پذیر می‌شود و سپس از تمامی آن علایم به ‌یکباره می‌کاهد. این روش بهتر از روش‌های درمانی دیگر است که علایم این سندرم را تک تک درمان می‌کنند.

در رژیم غذایی FODMAP، سندرم روده تحریک‌پذیر به وسیله حذف موقت مواد غذایی درمان می‌شود. بدین ترتیب که ابتدا از مصرف غذاهایی که روده را تحریک می‌کنند، پرهیز می‌شود. سپس یک به یک آن غذاها به رژیم غذایی افراد بازگردانده می‌شوند. بدین ترتیب از علایم سندرم روده تحریک‌پذیر کاسته می شود.

اما بنا بر بررسی‌های محققان دانشگاه موناش این رژیم غذایی نمی‌تواند موجب کاهش وزن در افراد شود. در واقع افرادی که تحت این رژیم غذایی قرار می‌گیرند، نه تنها به کاهش وزن دلخواه دست نمی‌یابند، بلکه خود را در خطر کمبود مواد مغذیی چون فیبرها، آهن و کلسیم قرار می‌دهند.

رژیم غذایی FODMAP، عوارض خطرناکی هم روی جمعیت باکتری‌های روده می‌گذارد و می‌تواند تعادل آنها را به هم بریزد. عدم تعادل باکتری‌های روده موجب بروز بیماری‌های مختلفی در فرد می‌شود.

بنا به گفته محققان، رژیم غذایی FODMAP، فقط مناسب درمان سندرم روده تحریک‌پذیر و زیر نظر یک کارشناس تغذیه است و آن نه‌تنها نمی‌تواند جوش‌ها را درمان کند، بلکه روش خوبی برای کاهش وزن هم نیست.

مترجم: نادیا زکالوند/ منبع: مدیکال اکسپرس

۴۷۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1357474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =