چیزهایی که در مورد رنگ کیسه زباله‌ها باید بدانید

کیسه زباله‌ها در بازار در رنگ‌های مختلفی از طیف سفید گرفته تا سبز، آبی، قرمز، سیاه و غیره یافت می‌شوند. اما این رنگ‌ها به چه معنایی هستند؟ آیا به صورت تصادفی و برای تنوع در این رنگ‌ها تولید می‌شوند یا این رنگ‌ها پیامی بر ای مصرف کننده‌گان دارند؟ در ادامه به این موضوع بیشتر می‌پردازیم.

وقتی صحبت از کیسه زباله‌های رنگی می‌شود خیلی بیشتر از صرفا یک رنگی که می‌بینیم مفهوم دارد. در حقیقت، شاید تولید کننده‌گان و دولت‌ها از روانشناسی رنگ استفاده کرده و پیام‌های خاصی را برای مردم ارسال می‌کنند. به‌طور کلی، همه‌ی کیسه زباله‌ها کاربردهای مختلف و گسترده‌ای دارند اما بهتر است از هر کیسه زباله بیشتر برای کاربردی که تولید و برنامه ریزی شده استفاده شود.

شایان ذکر است مطلبی که در اینجا بیان می‌شود بیشتر مربوط به استاندارد کشور آمریکاست و ممکن است در ایران و یا کشورهای دیگر از این استاندارد رنگ کیسه زباله‌ها استفاده نشود.

فلسفه و استاندارد استفاده از کیسه زباله رنگی در کشورهای مختلف چیست؟

برخلاف تصور رایج، کیسه زباله‌های تجاری برای استفاده بهینه و کاربردی خاص طراحی شده است تا بتوان مدیریت پسماند را خیلی پیشرفته‌ و بهینه‌تر انجام داد. منظور از این استانداد رنگ کیسه زباله‌ها اینست که هر کیسه زباله عملکرد خاص خود را دارد که باتوجه به آن باید استفاده شود. در ادامه به برخی از این کیسه زباله‌های رنگی که برای مصرف خاصی طراحی شده‌اند اشاره می‌شود.

کیسه زباله سیاه رنگ

کیسه زباله سیاه احتمالا اصلی ترین و شایع ترین کیسه زباله‌هایی هستند که هر روزه به منظور جمع‌آوری زباله‌های غیرقابل بازیافت، غیرعفونی و غیر زیست تخریب پذیر استفاده می‌شوند. این کیسه زباله‌ها در مدل‌های مختلفی با  چگالی بالا و کم و همچنین در سایز و ضخامت‌های مختلف تولید و ارائه می‌شوند.

کیسه زباله‌های سیاه در دفتر، خانه، پارک‌ها و تقریبا در بیشتر جاها یافت می‌شوند. این کیسه زباله‌ها مات بوده در نتیجه محتویات داخل آن به راحتی قابل رویت نیستند. همچنین این کیسه زباله‌ها به آسانی در داخل سطل زباله‌ها قرار می‌گیرند. یکی از کاربردهای خلاقانه این کیسه زباله‌ها و همچنین کیسه زباله آبی استفاده آن در اسباب کشی و حمل و نقل است.

کیسه زباله آبی

کیسه زباله آبی بیشتر برای زباله‌های قابل بازیافت استفاده می‌شود. همچنین این کیسه ها به نوبه خود به واسطه مواد به کار رفته در تولید آنها قابل بازیافت هستند. در یک استاندارد بین‌المللی، اکثر شهرداری کلان شهرها  از این کیسه زباله‌ها برای جمع‌آوری زباله‌های قابل بازیافت استفاده می‌کنند.

این کیسه زباله‌ها به خاطر استفاده خانگی و شهری در اندازه، ضخامت و کیفیت مختلفی توسط شرکت‌ها تولید می‌شوند. به طور خلاصه کیسه زباله‌های آبی رنگ را می‌توان کیسه زباله پاک نام گذاری کرد.

کیسه زباله سفید

کیسه زباله سفید به دلیل ظاهر شفاف، در موقعیت‌هایی که دیده شدن محتویات داخل کیسه زباله اهمیتی ندارد با استقبال خوبی مواجه شده‌است. این کیسه زباله‌ها در مراکز درمانی، استخرها و جاهای دیگر استفاده می‌شود. این کیسه زباله‌ها به دلیل روشن بودن آن در فضای تاریک می‌توانند موجب روشن و باز شدن فضا ‌شوند. کیسه زباله‌های سفید معمولا مات هستند و در سایزها و کیفیت‌های مختلف یافت می‌شوند.

کیسه زباله سبز رنگ

کیسه زباله‌های سبز رنگ معمولا برای پوست میوه‌ها، ضایعات سبزیجات، شاخ و برگ درختان و انواع دیگر مواد آلی یا زیست تخریب پذیر استفاده می‌شوند. این کیسه زباله‌ها شفاف هستند برای همین محتویات آن به راحتی و با یک نگاه قابل رویت و مشخص می‌شوند. کیسه زباله سبز رنگ به دلیل اینکه برای زباله‌های زیست تخریب استفاده می‌شوند و معمولا در طبیعت رها می‌شوند پس بهتر است در تولید آن از موادی استفاده شود که خود کیسه زباله نیز قابلیت زیست تخریبی داشته باشند و در طبیعت تخریب شوند. شایان ذکر است در برخی از کشورها این نوع کیسه زباله‌ها کاملا زیست تخریب تولید و عرضه می‌شوند.

کیسه زباله قرمز رنگ

این نوع کیسه زباله‌ها برای جمع‌آوری زباله‌های زیست محیطی در مراکز بهداشتی و درمانی کاربرد دارند. کیسه زباله به رنگ قرمز ممکن است برای نگهداری زباله‌ها و مواد خطرناک مانند لوله آزمایش، خون، ضایعات انسانی و یا زباله‌های مشابه استفاده شود. به طور خلاصه کیسه زباله پلاستیکی قرمز بیشتر در مراکز بهداشتی و درمانی جهت دفع زباله‌های پزشکی استفاده می‌شود. این استفاده شامل جمع‌آوری زباله‌هایی از جنس بیولوژیکی و مواد عفونی در آزمایشگاه های تحقیقاتی نیز می شود.

کیسه زباله نارنجی

از کیسه زباله نارنجی برای زباله‌هایی کلینیکی که نیاز به سوزاندان دارند استفاده می‌شود. همچنین در برخی کشورها و شهرها از این کیسه زباله‌ها برای کارهای خیرخواهانه استفاده می‌کنند به این صورت که لباس‌ها و لوازم خانگی که نیازی به آنها ندارند و یا دور ریز هستن در داخل آنها قرار داده و برای استفاده افراد نیازمند در بیرون خانه قرار می‌دهند یا به مراکز خیریه ارائه می‌دهند.

کیسه زباله زرد

کیسه‌های زباله زرد رنگ برای دفع زباله‌هایی که باید با احتیاط حمل شوند مورد استفاده قرار می‌گیرند. زباله‌های زیست محیطی، زباله‌های عفونی و مواد خطرناک جزو زباله‌هایی هستندکه برای جمع‌آوری آنها از این نوع کیسه زباله‌ها استفاده می‌شود. محتویات داخل این کیسه زباله‌ها باید با دقت زیادی حمل و به وضوح مشخص شوند. کیسه زباله‌های به رنگ زرد نشان دهنده سطح بالاتری از احتیاط و هشدار هستند و بر همین اساس باید مورد توجه قرار گیرند. قابل ذکر است کیسه زباله‌های زرد همیشه برای حمل زباله‌های خطرناک استفاده نمی‌شوند برای مثال شاید محتویات داخل آن شیشه شکسته باشد که نیاز به احتیاط و دقت بالای در حمل آن است.

آنچه تا اینجا مطرح شد اهمیت نوع نیازی که در خرید کیسه زباله دارید را نشان می‌دهد و برای همین منظور است که شرکت‌های تولید کننده کالاهای مصرفی مانند کیسه زباله، سفره یکبار مصرف، دستکش یکبار مصرف، کیسه فریزر را در تنوع و مدل‌های مختلفی تولید می‌کنند تا بتوانند به نیاز و سلیقه مشتریان خود به درستی پاسخ دهند. به عنوان مثال، کیسه فریزر آیری پلاست برای پاسخگویی به طیف گسترده‌ای از نیاز مخاطبان در انواع مختلفی مانند کیسه فریزر آسان مصرف، تقویمی، توپی، رولی، جعبه‌ای، زیپ کیپ و کیسه فریزر لفاف‌دار تولید و عرضه می‌شود.

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1357532