۰ نفر
۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۷
آشنایی با مزایای سمعک نامرئی هوشمند

.

اگر از کم شنوایی رنج می برید و دوست ندارید از سمعک استفاده کنید مطالعه مطلب مربوط به سمعک نامرئی را به شما پیشنهاد می کنم.

بیشتر افرادی که مشکل شنوایی دارند و کلمات را به درستی تشخیص نمی دهند حاضر به استفاده از سمعک نیستند.

از مهمترین دلایل استفاده نکردن از سمعک، ترس و نگرانی از دیده شدن سمعک است. اما همین افراد اگر اطمینان حاصل کنند که با استفاده از سمعک هایی که اصلا قابل دید نیست می توانند مانند یک فرد سالم و حتی بهتر از یک فرد سالم! بشنود از سمعک استفاده می کنند.

آشنایی با انواع سمعک نیازمند شناخت عملکرد این وسیله کمک شنوایی به همراه اجزای تشکیل دهنده آن می باشد. بنابراین در این متن به آشنایی با سمعک (وسیله کمک شنوایی) می پردازیم

سمعک چیست؟

سمعک یا (Hearing Aids) ، وسیله ای است الکتریکی که اصلی ترین و مهم ترین وظایف آن تقویت اصوات ضروری (گفتارها) ، بهبود شنوایی افراد با اختلالات کم شنوایی و حذف صداهای مزاحم و غیر ضروری است.

این دستگاه اصوات که شامل گفتار و صداهای محیط اطراف می باشد را دریافت می کندو پس از تشخیص گفتار، آن را تقویت کرده، پردازش می کند و سپس به گوش تحویل می دهد. سیستم شنوایی انسان دارای پیچیدگی های زیادی است. لذا تقویت کم شنوایی با یک تقویت کننده ساده امکان پذیر نمی باشد و مستلزم استفاده از تکنولوژی های پیشرفته پردازشی و عملکردی است. سمعک ها فقط صداها را تقویت نمی کنند، بلکه پردازش های متنوعی بر روی اصوات قبل از رسیدن به گوش انجام می دهند.

درباره سمعک دیجیتال

دومین نسل سمعک ها نوع دیجیتالی آن هستند. که نسبت به آنالوگ پیشرفته تر و کارآمدتر می باشند. در سمعک های دیجیتال اصوات دریافتی، به یکسری اعداد کدبندی شده، تبدیل می شود؛ که در هر زمان بلندی و شدت آن متغییر است. در روش دیجیتال صداها با دقت بیشتر و تمرکز بر جزئیات پردازش می شوند. مدارهای پردازشی مخصوصی در این سمعک ها وجود دارد؛ همچنین تعداد کانال ها و باندهای استفاده شده در این دستگاه ها بیشتر است. و این خصوصیت به ادیولوژیست این امکان را می دهد؛ که تنظیمات بهتری را روی دستگاه اعمال کند.

در مثال دستگاه کپی برای سمعک دیجیتال باید گفت، که انگار یک کپی مجدد از روی اسکن فایل اصلی تهیه می شود. در نتیجه کیفیت صدا بسیار بالاتر بوده و فرد گیرنده صدای مطلوب تری را دریافت می کند. در این دستگاه ها می توان چندین بار بدون اینکه کیفیت پایین بیاید، صدای دیجیتال را تکرار کرد. امکان تشخیص بین صداهای محیطی و گفتار برای این نوع سمعک ها وجود دارد؛ بنابراین این دستگاه ها می توانند، صداهای مزاحم را حذف کنند و علاوه بر آن گفتار را تقویت کنند که درک بهتری از گفتار برای فرد استفاده کننده ایجاد شود.

مزایای سمعک دیجیتال

· تبدیل اصوات دریافتی به سیگنال های الکتریکی

· قابلیت اتصال به کامپیوتر و تنظیم دستگاه

· امکان برنامه ریزی بر روی سمعک

· تشخیص صداهای محیطی و گفتار

· حذف دیجیتالی فیدبک

· داشتن حالت های مختلف شنیداری در حافظه سمعک برای محیط های مختلف

· امکان تمرکز بیشتر بر روی گفتار با استفاده از میکروفن های جهت دار

· انعطاف پذیری بالا

· مجهز بودن برخی از سمعک های دیجیتال به تکنولوژی بیسیم

درباره سمعک هوشمند

در سمعک‌ های هوشمند، مانند سمعک ویدکس علاوه بر پردازش دیجیتالی پیشرفته صداهای دریافتی، امکان ذخیره و نگهداری داده‌ها نیز وجود دارد. این داده ها شامل نحوه استفاده کاربر از سمعک در محیط های مختلف می باشد. پس از یک تا دو هفته، ذخیره سازی داده ها بر روی دستگاه، تنظیمات مورد نیاز کاربر بصورت خودکار سنجیده می شود. و بر روی دستگاه اعمال می گردد. از آن پس با ورود فرد به هر محیطی، مکانیسم سمعک شروع به شناسایی محیط اکوستیکی کرده؛ و تنظیمات مربوط به آن محیط را به طور خودکار اعمال می کند.

در این مرحله الگوریتم های دقیق و پیشرفته سمعک، محاسبات و سریعی را انجام می دهند، و درک گفتار در آن محیط را به حداکثر می رسانند. به دلیل اینکه این سمعک ها، سطح مطلوب صوتی و میزان تقویت صوت ها برای فرد استفاده کننده را یادمی گیرند، به آنها سمعک هوشمند می گویند. از دیگر قابلیت های این گونه از سمعک ها تنظیم آنها با کامپیوتر است. که وجود کانال ها و باند های متعدد این تنظیمات را آسان تر و پیشرفته تر می سازد. سیستم ردیاب گفتار، همزمان با تقویت گفتار به کنترل و حذف صوت های مزاحم می پردازد. و استفاده از سمعک را برای فرد استفاده کننده ایده آل و لذت بخش می کند.

امروزه تکنولوژی بیسیم (وایرلس) نیز در سمعک های هوشمند استفاده می شود. که از بروزترین انواع تکنولوژی سمعک ها می باشد. لازم به ذکر است که قیمت سمعک بر اساس تکنولوژی های به کار رفته در آن تغییر می کند. این تکنولوژی قابلیت اتصال با وسایل الکترونیکی مثل لپ تاپ، تلفن، تلویزیون و … را فراهم می کند. سمعک های هوشمند برای انواع مختلف کم شنوایی کاربرد دارد. و در اندازه های مختلف نامرئی، داخل گوشی و پشت گوشی وجود دارد؛ که خوشبختانه شنوایی از طریق دستگاه را تا حد زیادی به شنوایی طبیعی نزدیک کرده است.

مزایای سمعک هوشمند

· تکنولوژی بسیار پیشرفته

· تشخیص گفتار از اصوات مزاحم و حذف صوت های مزاحم

· مکانیسم میکروفن های چندگانه جهت دار (امکان دریافت صدا از تمام جهات را فراهم می کند)

· مدارهای الکتریکی ضد سوت بسیار هوشمند

· مکانیسم ردیاب نویز

· برنامه ریزی های مختلف و امکان ذخیره و نگهداری برنامه ها بر حسب نیاز افراد کم شنوا

الزام استفاده از سمعک پشت گوشی برای سالمند

یکی از دلایل لزوم استفاده از سمعک برای افراد سالمند ابتلا به عارضه پیرگوشی می باشد. افراد در سنینی بین ۶۰ تا ۷۰ سالگی دچار اختلالات شنوایی می شوند. این اختلالات شامل گرفتگی در گوش، کم شنوایی، وزوز گوش و غیره می باشد.

افراد سالمند به علت مسائلی نظیر اختلالات عروقی، ابتلا به فشارخون، مشکلات عصبی و غیره که با افزایش سن اتفاق می افتد به مرور زمان دچار عارضه پیرگوشی می شوند. همه این عوامل ذکر شده باعث می شود که دستگاه شنوایی افراد مثل سابق عملکرد درست نداشته و سیستم شنوایی کار خود را (دریافت اصوات و پرداخت آنها) بدرستی انجام ندهد.

لازم به ذکر است که افراد مبتلا به انواع پیرگوشی حتماً به متخصص شنوایی‌شناس (ادیولوژیست) مراجعه کرده تا نوع و میزان عارضه آنها مشخص شود. همچنین نسبت به تجویز سمعک پشت گوشی متناسب با عارضه، متخصص شنوایی‌شناس اقدام کند.

انواع برند های سمعک

انواع برند های سمعک نامرئی هوشمند شامل سمعک ویدکس ، سمعک استارکی ، سمعک اینترتون ، سمعک زیمنس ، سمعک فوناک ، سمعک یونیترون و سمعک اتیکن است.

کلینیک سمعک

کلینیک مدرن ارزیابی شنوایی و تجویز تخصصی سمعک تهران صفیر در تهران واقع در خیابان شریعتی، قلهک با مدیریت مستقیم آقای دکتر ایوب ولدبیگی متخصص شنوایی، تعادل و تجویز سمعک با استفاده از به روز ترین دستگاه ها و متدهای علمی تجویز سمعک واقع در تهران شمال (قلهک)، آماده خدمت گزاری به مراجعین محترم است. رسالت این مجموعه برطرف کردن مشکلات افراد کم شنوا و همچنین مشاوره به افراد با اختلالات شنوایی است. برخی از فعالیت های این مجموعه عبارتند از: ارزیابی های پایه و تخصصی شنوایی، ارزیابی عملکرد شیپور استاش، ارزیابی و درمان وزوز گوش (Tinnitus) با سمعک جدید دارای تکنولوژی حذف وزوز، و همچنین تجویز تخصصی انواع سمعک های نامرئی واقعی (IIC)، پشت گوشی، استخوانی، وایرلس و … است. کلینیک تجویز سمعک تهران صفیر به خاطر رفاه حال افرادی که در تهران هستند و قادر به مراجعه به مطب نیستند هم گزینه تجویز دقیق سمعک در منزل هم قرار داده است. برای مراجعین محترم خارج از تهران هم گزینه تجویز سمعک یک روزه در نظر گرفته است.

خدمات کلینیک شنوایی و تجویز سمعک تهران صفیر

کلینیک شنوایی و تجویز سمعک تهران صفیر، تحت مدیریت مستقیم جناب آقای دکتر ایوب ولدبیگی متخصص شنوایی، تعادل و تجویز سمعک، یکی از بهترین مراکز شنوایی شناسی و تجویز سمعک در شمال تهران می باشد. خدماتی که در این مرکز برای افرادی که سمعک دریافت می کنند به طور خلاصه شامل موارد زیر است:

· گارانتی بین المللی بی قید و شرط سمعک ها به مدت (۲ سال)

· خدمات تنظیم پس از فروش سمعک ها  به مدت (۱۰ سال)

· تنظیم رایگان تمام سمعک های تجویزی  به مدت (۱۰ سال)

· خدمات پس از فروش تمام سمعک ها به مدت (۱۰ سال)

· ارزیابی پایه و تخصصی شنوایی برای  تجویز سمعک

· امکان استفاده ۱۰ روزه از سمعک به صورت آزمایشی

· مشاوره تخصصی سمعک برای انواع کم شنوایی ها

· ارائه باتری تمام سمعک های تجویزی به مدت ۲ سال

· ارائه یک عدد تستر باتری برای سمعک های تجویزی

· ارائه مدارک لازم برای بیمه همه سمعک های تجویزی

· ضمانت بهترین کیفیت صدا با استفاده از بهترین سمعک

· همکاری با تمامی بیمه هایی که تعرفه خرید سمعک دارند

· بهترین و عادلانه ترین قیمت سمعک موجود در بازار

· مشاوره و همکاری با پزشک گوش و حلق و بینی برای تایید بیمه

· امکان اقساطی کردن هزینه سمعک با توجه به شرایط افراد

· امکان تهیه برخی سمعک ها در همان روز مراجعه

· امکان تجویز سمعک در منزل برای شهروندان تهرانی

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1357658