طرح عربستان برای کاهش ۱ میلیون بشکه‌ای تولید نفت در پی شیوع کرونا

تسنیم به نقل از فایننشال تایمز نوشت: عربستان از تولیدکنندگان نفت از جمله روسیه می خواهد با کاهش روزانه یک میلیون بشکه دیگر از تولید نفت موافقت کنند.

عربستان سعودی قصد دارد در اجلاس هفته آینده اوپک و متحدانش، کاهش بزرگی در تولید نفت ایجاد کند. تولیدکنندگان جهانی انرژی به دنبال پاسخی در برابر شیوع ویروس کرونا و کاهش تقاضای نفت هستند.

 عربستان از تولیدکنندگان نفت از جمله روسیه می خواهد با کاهش روزانه یک میلیون بشکه دیگر از تولید نفت موافقت کنند. این مقدار بسیار بیشتر از آن چیزی است که قبلاً در مورد آن صحبت شده بود.

هدف از این طرح که در دیدار محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک از ریاض در روزهای اخیر مورد بحث قرار گرفت این است که نشان دهد تولیدکنندگان نفت می توانند در برابر کاهش تقاضا در اثر شیوع ویروس کرونا پاسخ مناسبی بدهند. شیوع این ویروس زنجیره های جهانی عرضه را فلج و سفرهای بین المللی را مختل کرده است.

 عربستان سعودی پیشنهاد داده یک میلیون بشکه کاهش تولید جدید را بر عهده می گیرد و کویت، امارات و روسیه مسئول بقیه آن هستند. هنوز با این قرارداد موافقت نشده و مسکو در مورد کاهش تولید تردید دارد چون عقیده دارد هنوز مشخص نیست ویروس کرونا چقدر بر تقاضای نفت تاثیر بگذارد.

 یک کمیته فنی از تولید کنندگان اوپک و غیر اوپک در اوایل همین ماه پیشنهاد ۶۰۰ هزار بشکه در روز کاهش تولید را با هدف متعادل کردن بازار داد ولی این پیشنهاد مربوط به زمانی می شد که ویروس کرونا هنوز از مرزهای چین خارج نشده بود.

 قیمت شاخص نفت برنت به ۵۰ دلار در هر بشکه و پایین ترین حد خود طی یک سال گذشته رسیده است یعنی بیش از ۱۰ درصد کاهش.  ویروس کرونا تا شمال ایتالیا، کره جنوبی و بخش هایی از کالیفرنیا راه یافته است.

 تاجران نفت می ترسند با تصمیم دولت های غربی مبنی بر قرنطینه کردن بیشتر شهرها به خاطر شیوع ویروس، تقاضای سوخت به شدت پایین بیاید. مصرف سوخت چین در این ماه که اوج قرنطینه شدن شهرها و محدودیتهای سفر بود، ۲۵ درصد کاهش یافت.

اوپک که از ۲۰۱۶ با روسیه همکاری می‌کند، سعی کرده پاسخ کاهش ناگهانی تقاضای نفت را بدهد. قیمت نفت در اوایل ژانویه ۷۰ دلار در هر بشکه بود.

 تحلیلگران نسبت به رشد تقاضای جهانی نفت در سال جاری میلادی به بسیار بدبین هستند. پیش بینی های اولیه یک درصد رشد را نشان می دهد.

 اضافه کردن یک میلیون بشکه در روز دیگر به کاهش تولید اوپک و متحدانش، مقدار کاهش تولید این گروه را به ۳.۱ میلیون بشکه در روز می رساند که بیشترین محدودیت تولید از ۲۰۰۸ و پایان بحران مالی است.

 ۲۲۳۲۲۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1358269

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =