علایمی که آنفلوآنزا را از کرونا جدا می‌کند

ایسنا نوشت: فوق تخصص بیماری‌های ریوی بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به نحوه افتراق عفونت ویروسی کرونا با آنفلوانزا و سرماخوردگی، تاکید کرد: عطسه و آبریزش بینی علامت کرونا نیست، بیماران نباید تنها با دیدن علایمی مانند آبریزش بینی و عطسه به مراکز درمانی مراجعه کنند؛ چراکه نه تنها خود را در معرض خطر و بیماری قرار می‌دهند، بلکه با ایجاد شلوغی در مراکز درمانی، کادر درمان را با مشکل روبرو می‌کنند.

دکتر عاطفه عابدینی افزود: کرونا ویروس می تواند علایمی مانند آنفلوانزا و یا سرماخوردگی ساده ایجاد کند، ولی واقعیت این است که تفاوت هایی باهم دارند، برعکس سرما خوردگی و انفلوانزا که دستگاه تنفسی فوقانی را درگیر می کنند، در کروناویروس دستگاه تنفسی تحتانی یعنی خود ریه بیشتر درگیر می‌شود.

چگونه کروناویروس را از انفلوانزا و سرماخوردگی ساده تشخیص دهیم؟

وی با اشاره به علایم معمول در سرماخوردگی ساده و آنفلوانزا که در کرونا ویروس کمتر دیده می‌شود، اظهار کرد: آبریزش بینی، درگیری سینوس‌ها و عطسه بیشتر در سرماخوردگی و انفلوانزا دیده می‌شود، ولی در کروناویروس کمتر شایع است، به گونه‌ای که کمتر از پنج درصد موارد در کرونا آبریزش بینی داریم، البته ممکن است در کرونا احساس گرفتگی بینی را داشته باشیم.

زمان رسیدن کرونا به مرحله حاد طولانی‌تر است

وی ادامه داد: معمولا انفلوانزا سیر سریعی داشته و ناگهانی شروع می‌شود ولی سیر کرونا تدریجی و در  طی چند روز آغاز می‌شود. به عبارت دیگر معمولا با سرفه های خشک شروع شده و بعد پیشرفت کرده و با تب همرا می‌شود، کرونا ویروس معمولا خود را در عرض یک هفته و بین ۲ تا ۵ روز به صورت کامل نشان می دهد، یعنی زمان رسیدن کرونا به مرحله حاد طولانی‌تر است، ولی در آنفلوانزا معمولا طی ۴۸ ساعت همه علایم مشخص می‌شود.

سرفه خشک و تنگی نفس از علایم  شایع کرونا

وی با اشاره به سایر تفاوت‌های این بیماری‌ها، گفت: علایم مشخص و شایع‌تر کرونا ویروس سرفه های خشک و احساس ناراحتی و درد مبهم در قفسه سینه است که این علایم معمولا در انفلوانزا وجود ندارد. البته درانفلوانزا سرفه داریم ولی خیلی خشک نیست و در سرماخوردگی ساده اصلا سرفه نداریم. همچنین احساس خستگی و عدم شادابی بیشتر در کرونا و انفلوانزا دیده می‌شود ولی در سرماخوردگی ساده وجود ندارد.

عوارض گوارشی در کروناویروس شایع نیست

این فوق تخصص ریه با بیان اینکه بی‌اشتهایی در انفلوانزا خیلی شدیدتر از کروناویروس است، گفت: شکم درد، تهوع و استفراغ نیز در کرونا بسیار غیرشایع بوده و اسهال نیز زیر ۱۰ درصد در موارد کرونایی دیده می‌شود. به عبارت دیگر عوارض گوارشی در کروناویروس شایع نیست.

وی با بیان اینکه بیمار تیپیک کروناویروس با درد مبهم قفسه سینه، تب، سرفه‌های خشک و تنگی نفس تشخیص داده می‌شود، تصریح کرد: اگر فردی این علایم را در خود دید باید برای بررسی‌های بیشتر، عکسبرداری از ریه و اندازه‌گیری سطح اکسیژن به مراکز درمانی مشخص شده از سوی وزارت بهداشت مراجعه کند.

چه افرادی به مراکز درمانی مراجعه کنند؟

عابدینی، تنگی نفس شدید را نشانه‌ای جدی دانست و گفت: بیماران دارای این علامت باید حتما به مراکز درمانی مراجعه کنند؛ چراکه بررسی این علامت برای جلوگیری از ایجاد نارسایی تنفسی در بیمار از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی با بیان اینکه عطسه و آبریزش بینی علامت کرونا نیست، تاکید کرد: بیماران نباید تنها با دیدن علایمی مانند آبریزش بینی و عطسه به مراکز درمانی مراجعه کنند؛ چراکه نه تنها خود را در معرض خطر و بیماری قرار می‌دهند، بلکه با ایجاد شلوغی در مراکز درمانی، کادر درمان را با مشکل روبرو می‌کنند.

وی تاکید کرد: در سرماخوردگی‌های ویروسی پیشنهاد ما استراحت در منزل، مصرف میوه و سبزیجات تازه و مایعات زیاد به خصوص مایعات گرم و نداشتن استرس است.

خیلی از مراجعین آنفلوانزای B دارند

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه این روزها در پیک انفلوانزای B هم قرار داریم و خیلی از مراجعین آنفلوانزای B دارند، اظهار کرد: پیشنهاد ما به بیماران دارای علایم خفیف این است که تنها با تصور ابتلا به کرونا در مراکز درمانی تجمع نکنند و خود را در معرض ابتلا قرار ندهند. توصیه ما این است که مردم پزشک خود باشند؛ چراکه حتی اگر کروناویروس خفیف هم گرفته باشند واقعا نیاز به درمان خاصی ندارد و در این شرایط تنها درمان‌های حمایتی مانند ضدسرفه، ضد درد و تب بر، استراحت در منزل، مصرف مایعات و رعایت بهداشت کفایت می‌کند.

کروناویروس شدید ریه، قلب و کلیه را درگیر می‌کند

عابدینی با تشریح سیر بیماری پس از ورود عفونت ویروسی کرونا به بدن، عنوان کرد: زمانیکه عفونت کرونایی از هر راهی از جمله سطوح مخاطی بینی و دهان و یا مخاط چشم وارد سیستم جریان خون شود، سه ارگان مهم بدن یعنی ریه، قلب و کلیه را تحت تاثیر قرار می‌دهد که البته کلیه و قلب در موارد خیلی حاد و شدید متاثر می‌شود.

وی با بیان اینکه کروناویروس بیشتر ریه یعنی دستگاه تنفسی تحتانی را درگیر می‌کند، عنوان کرد: عفونت، خود را از طریق جریان خون به سلول‌های ریوی رسانده و منجر به شروع یک سری علامت یعنی سرفه خشک و تنگی نفس می‌شود. البته در بیشتر مواقع حتی اگر ریه را درگیر کرده و منجر به سرفه‌های خشک شود ولی تنگی نفس شدید و افت اکسیژن اتفاق نیفتد، احتیاجی به بستری در بیمارستان وجود ندارد.

۹۰ درصد مبتلایان کرونا نیازی به بستری ندارند

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خاتمه با بیان اینکه حدود ۹۰ درصد مبتلایان کرونا نیازی به بستری ندارند، اظهار کرد: البته در برخی افراد بویژه سالمندان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و نقص سیستم ایمنی می‌تواند منجر به نارسایی تنفسی شود؛ چراکه کروناویروس در ۹۰ درصد موارد احتمال درگیری ریه وجود دارد.

۴۷۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1358452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =