ابلاغ ۳۶۶۸ میلیارد تومان به گلستان علاوه بر بودجه‌های مصوب سنواتی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گلستان گفت: طی یکسال گذشته بیش از ۳۶۶۸ میلیارد تومان علاوه بر بودجه‌های مصوب سنواتی، از محل جبران خسارت سیل و سفر دوم رئیس‌جمهور به استان ابلاغ شد.

 به گزارش خبرآنلاین از گلستان ؛ قدرت الله عابدی با اشاره به مصوبات سفرهای اول و دوم هیات دولت در سالهای ۹۳ و ۹۷ به استان گلستان، اظهار کرد: در هر دو سفر تیم‌های کارشناسی استان و کشور در سازمان برنامه‌وبودجه کشور و نهاد ریاست جمهوری تأکید بر ایجاد پیش نیازهای توسعه استان مبتنی بر اسناد بالادستی داشته‌اند به همین دلیل شاهد بیشترین خطی مشی اقتصادی و اجتماعی در مصوبات هستیم.

وی افزود: در حوزه اقتصادی تکمیل سد نرماب به‌عنوان بزرگ‌ترین پروژه تأمین آب تاریخ استان، زهکشی اراضی ۲۸۰ هزار هکتاری شمال به‌عنوان گسترده‌ترین پروژه اصلاح خاک شمال کشور و توسعه زیرساخت‌های میگو به‌عنوان بزرگ‌ترین پروژه آبزی‌پروری در حاشیه خزر و... و در حوزه اجتماعی ساخت بیمارستان‌های گمیشان، گالیکش، رامیان و تکمیل بیمارستان جایگزین ۵ آذر گرگان به‌عنوان بخشی از مهم‌ترین پروژه‌های تصویبی سفر هستند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گلستان بابیان اینکه توسعه اقتصادی استان مستلزم ایجاد توسعه در بخش‌های کشاورزی، گردشگری و صنعت است، تصریح کرد: تأمین آب و انرژی موردنیاز پیش‌زمینه توسعه در بخش‌های فوق است. در سفرهای اول و دوم به‌ویژه سفر دوم توجه اساسی از سوی دولت به پروژه‌های بخش آب و انرژی صورت گرفته است. تصویب بیش از ۱۵۰ میلیارد ریال بابت پست ۲۳۰ اینچه برون بابت شهرک صنعتی ۱۰۰۰ هکتاری اترک و اختصاصی بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان در سفرهای اول و دوم برای تکمیل سد نرماب از اهتمام ویژه دولت در محرومیت‌زدایی استان حکایت دارد.

عابدی بیان کرد: با پیگیری‌های استاندار و قول مساعد وزارت نیرو و دکتر نوبخت، در پی افزایش ظرفیت تولید نیروگاه سیکل ترکیبی علی آبادکتول از ۱۰۰۰مگاوات به ۱۴۵۰ مگاوات در سال هستیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گلستان بیان کرد: در سفر اول که در آذرماه سال ۹۳ به انجام رسید، تعداد ۱۲۱ مصوبه با تعهد اعتباری ۶۳۱ میلیارد تومان که تا به امروز حدود ۹۷۹ میلیارد تومان آن محقق شده است، یعنی میزان تحقق در حدود ۱۵۵ درصد است که علت تحقق بالای ۱۰۰ درصد به دلیل افزایش قیمت اجرای پروژه‌ها، همچنین تغییر در برآوردها و احجام پروژه‌ها است. در حال حاضر و با توجه به نمودار زمانی  پروژه‌ها که عمدتاً احداثی و توسعه‌ای بوده‌اند در حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی و متعاقب آن مالی به انجام رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: در سفر دوم که در دی‌ماه سال ۹۷ به انجام رسید، کل مصوبات ۶۹ پروژه و تعهدات اعتباری مربوط به آن در حدود ۲۰۸۲ میلیارد تومان منابع اعتباری مربوط به آن محقق و برخی از آن‌ها نیز در حال تحقق است.

عبادی گفت: اگر صرفاً منابع مصوب استان در بودجه سنواتی بابت توسعه استان طی سالهای اخیر بکار گرفته می‌شد، شاید دستیابی به شاخص‌های ۲ سال آینده حداقل ۱۰ تا ۱۵ سال به طول می‌کشید.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گلستان بیان کرد: قطعاً تا پایان سال ۱۳۹۹ سد نرماب به بهره‌برداری خواهد رسید. زهکشی اراضی شمال استان تا پایان دولت در سطح ۱۴۰ هزار هکتار به انجام خواهد رسید که معادل ۵۰ درصد مقدار کل اراضی نیازمند زهکشی است. در ۳ سال آینده بیمارستان‌های شهرهای گمیشان، رامیان، گالیکش و مراوه‌تپه که همگی جزء مناطق کمتر توسعه‌یافته استان هستند، به بهره‌برداری خواهند رسید.

وی با اشاره به اینکه نگاه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان به توسعه نگاهی متوازن است، گفت: تأمین آب و انرژی موردنیاز استان و اتصال نقطه اقتصادی اینچه برون به ریل بافق- مشهد و دستیابی به سواحل خلیج همیشه فارس و مکران، افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی، تبدیل گلستان به ۵ استان هدف اول گردشگری داخلی کشور، معرفی استان در ابعاد بین‌المللی برای پذیرش گردشگر خارجی، حفظ و ارتقای توان سرزمینی بابت پشتیبانی از طرح‌های مهم اقتصادی و اجتماعی جزو اولویت‌های اصلی سازمان در سالهای پایانی برنامه ششم و برنامه هفتم توسعه خواهد بود.

عابدی در ادامه با اشاره به سیل ابتدای امسال و نحوه جبران خسارات مربوط به آن، گفت: تا به امروز بیش از ۳۴۴۵ میلیارد تومان در قالب اعتبارات هزینه‌ای، تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و تسهیلات به استان بابت جبران خسارات ابلاغ شد که بیش از ۳۱۸۳ میلیارد تومان آن محقق شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گلستان بیان کرد: با کنار هم قراردادن این ارقام در کنار ارقام سفر دوم ریاست جمهوری به استان، طی یکسال گذشته با وجود محدودیت‌های مالی کشور، بیش از ۳۶۶۸ میلیارد تومان علاوه بر بودجه‌های مصوب سنواتی به استان ابلاغ اعتبار شده است.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1359537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =