تلاش شرکت دولتی نفت روسیه برای حضور در کردستان عراق

تسنیم نوشت: شرکت نفت دولتی رزنفت روسیه ۲۵۰ میلیون دلار به یک مشاور خارجی پرداخت کرده تا برای عقد قراردادهای نفتی در کردستان عراق به آن کمک کند.

 بر اساس مدارکی که معاملات جدید تقویت کننده حضور مسکو در خاورمیانه را آشکارکرده است، شرکت نفت دولتی روسیه ۲۵۰ میلیون دلار به یک مشاور خارجی پرداخت کرده تا برای عقد قراردادهای نفتی در کردستان عراق به آن کمک کند.

  این مبلغ مربوط به قراردادهایی می‌شود که به رز نفت کمک کرده یک بازیگر خارجی مهم در صنعت نفت کردستان عراق باشد.   این قراردادها که در راستای تلاش ولادیمیر پوتین برای تقویت موقعیت کرملین در منطقه بسته شده، روسیه را بیش از پیش درگیر مسائل عراق کرده است.

 این مبلغ از نظر استاندارد قراردادهای مشاوره مالی بسیار بالاست. برای مثال کل مبلغ مشاوره معاملات مالی ۱۲ بانک برتر سرمایه گذاری جهان در خاورمیانه و شمال آفریقا در سال گذشته میلادی حدود ۴۰۰ میلیون دلار بوده است.

این ۲۵۰ میلیون دلار طی سالهای ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ توسط شعبه شرکت رزنفت روسیه در سوئیس پرداخت شده است، یعنی همان واحدی که ماه گذشته تحت تحریم های آمریکا قرار گرفت. این مبلغ چند هفته پیش طی بیانیه های مالی یک شعبه از رزنفت در سنگاپور افشا شد. این شعبه برای سرمایه‌گذاری های این شرکت در کردستان تاسیس شده بود. نام شرکت مشاور ذکر نشده است.

 رزنفت در ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ تا ۳ میلیارد دلار به دولت منطقه‌ای کردستان عراق در ازای عرضه نفت در آینده پرداخت کرده است که منبع مالی قابل توجهی برای این منطقه نفت خیز در عراق است.

 این سرمایه گذاری از آنجا ناشی شد که دولت کردستان تلاشی نافرجام برای استقلال از عراق با برگزاری یک رفراندوم در سپتامبر ۲۰۱۷ انجام داد که باعث افزایش درگیری ها با بغداد شد.

 از آن جایی که دولت کردستان به دنبال فروش مستقل نفت خود بود، تبدیل شد به یک منطقه جذاب برای تاجران بزرگ نفت دنیا. درآمد نفتی به معنای استقلال بیشتر این منطقه از بغداد بود.

 شرکت رزنفت به ریاست ایگور سچین، از متحدین نزدیک ولادیمیر پوتین در فوریه ۲۰۱۷ توافق کرد در ازای عرضه آینده نفت، منابع مالی در اختیار دولت کردستان عراق قرار دهد. این شرکت اعلام کرد قراردادیی برای خرید نفت خام کردستان امضا کرده است.  

 وزیر منابع طبیعی کردستان عراق گفت این قراردادها نشان‌دهنده یک آغاز جدید در روابط با رزنفت است و همکاری وسیع تر در تمام زمینه‌های انرژی را گسترش می‌دهد.

رزنفت بعد قبول کرد ۱.۸ میلیارد دلار از این منابع مالی را تبدیل به یک سهام ۶۰ درصدی در خط لوله نفتی کند که تنها راه صادرات نفت این منطقه است. این شرکت روسی حدود ۲۰ درصد از قرارداد خط لوله نفت کردستان سود می برد. همچنین در ۵ طرح اکتشاف در این منطقه سرمایه گذاری کرده و قراردادی برای ساخت یک خط لوله جدید گاز بسته است.

 طبق بیانیه های مالی واحد رزنفت در سنگاپور، ۲۵۰ میلیون دلاری که ذکر شده در ازای موفقیت قرارداد ها قابل پرداخت بوده و مقدار آن بستگی به ارزش قراردادهای رزنفت در کردستان دارد.

۲۲۳۲۲۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1359956

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =