دادستان: کرونا، ورودی زندان های همدان را کاهش داده است

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان همدان گفت: با توجه به شیوع کرونا، بر اساس سیاست های کیفری مقرر شد تدبیری اتخاذ شود تا ورودی زندان ها تا حد امکان کاهش یابد و به جز موارد ضروری از صدور قرار منتهی به بازداشت اجتناب شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از همدان ؛ حسن خانجانی، دادستان مرکز استان در گفتگویی با اعلام اینکه با توجه به دستور رییس قوه قضائیه برای رسیدگی ویژه به وضعیت زندانیان در جهت پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا تدابیری اتخاذ و در نتیجه آن میزان بازداشتی‌ها و ورودی‌ها به زندان کاهش یافته است، افزود: دستگاه قضایی از گذشته نیز سیاست کاهش ورود افراد به زندان ها را دنبال می کرد اما با توجه به تاکید جدی رییس قوه قضاییه این موضوع با حساسیت و دقت بیشتری دنبال می شود.

وی خاطرنشان کرد: در صورت بروز جرم و وجود دلایل و مدارکی علیه متهم، بازپرس مکلف به صدور قرار (قرار کفالت، وثیقه یا هر نوعی که در قانون آیین دادرسی کیفری پیش بینی شده) برای دسترسی راحت به متهم است و بی توجهی بازپرس در زمینه صدور قرار نیز تخلف محسوب می شود.

دادستان عمومی و انقلاب همدان اظهار داشت: اگر فرد متخلف نتواند وثیقه تامین یا کفیل معرفی کند آن شخص باید طبق قانون بازداشت شود و در این باره هم چاره ای جز صدور حکم بازداشت نیست.

خانجانی تصریح کرد: براین اساس مقرر شده، از سختگیری در زمینه معرفی کفیل یا تودیع وثیقه جلوگیری شود و طبق تاکید رییس محترم قوه قضاییه، باید از سختگیری و بررسی های اضافی و بی مورد پرهیز شود.

وی ادامه داد: کفیل یعنی اینکه فرد یا شخص ثالثی می گوید هر موقع دستگاه قضای متهم را خواست من آن را به شما معرفی می کنم که در این باره قاضی باید ملائت و توانایی کفیل را  بررسی و تایید کند.

دادستان عمومی و انقلاب همدان یادآور شد: در شرایط عادی کارت فرد کارمند و جواز کسب دیگر افراد مورد قبول قاضی است ولی در شرایط کنونی اگر قاضی معتبر بودن شخص را تشخیص دهد حتی در صورت نداشتن کارت و جواز کسب، یک فرد خانه دار هم برای کفالت مورد تایید است.

خانجانی اضافه کرد: هدف از این اقدام کاهش شمار بازداشتی ها است چرا که هم اینک نیز جمعیت کیفری حاضر در زندان های همدان زیاد است.

 وی گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا تاکید کارشناسان بهداشت و درمان این است که از تجمع زیاد جلوگیری شود و در این راستا با بهره گیری از بخشنامه رییس قوه قضاییه افراد کمتری به زندان معرفی شوند.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1360276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =