اقدامات و فعالیت های سازمان منطقه آزاد انزلی در مشارکت ملّی مبارزه با اپیدمی کرونا

اقدامات و فعالیت های سازمان منطقه آزاد انزلی در مشارکت ملی مبارزه با اپیدمی کرونا، از ابتدای شیوع آن در ایران در قالب اقدامات عملی، اجرایی، نظارتی و نیز تولید و توزیع اقلام مورد نیاز بوده و امروز ابعاد گسترده تری به خود گرفته است.

به گزارش خبرآنلاین از انزلی به نقل از مدیریت روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد انزلی، در گزارشی به بررسی اقدامات این سازمان در مقابله با ویروس کرونا پرداخته که از قرار ذیل است:

سرایت و شیوع ویروس کرونا مانند هر بیماری اپیدمی دیگر افراد زیادی از یک جامعه و گاه بخش‌هایی از جهان را درگیر خود می‌کند و مسایل و مشکلاتی را پدید می‌آورد که همگان باید با آن مقابله کنند تا به طور کامل و قطعی از بین برود. این پدیده خطرناک مانند بسیاری از مشکلات دیگر است که باید آن را پشت سر گذاشت. بر این اساس آنچه در درجه اول اهمیت قرار دارد مقابله یا مبارزه با این پدیده‌ آسیب‌زا با شیوه‌های علمی و پزشکی، مراعات نکات بهداشتی، کاهش حضور در اماکن عمومی و نیز پرهیز از انتشار اخبار غیرواقعی است که وظیفه آحاد مسئولان و همه مردم است. در این زمینه، مسوولیت مدنی شهروندان، همکاری سازمان‌ها و نهادها و تشکل‌های عمومی و بخش خصوصی، در کنار وظایف عمومی دولت می‌تواند به کنترل بحران و رفع سریع و نهایی آن منجر شود.

بیش از یک هفته است که جامعه ایران درگیر مقابله با یک ویروس است و فعلاً هیچ راه درمان قابل ذکری برای آن در دست نیست. ویروس کرونا تبدیل به یک چالش در سطح بین‌المللی شده است. هر چند کشورهای مختلفی در جهان گرفتار این ویروس هستند و فراتر از تقسیم‌بندی‌های رایج اقتصادی و سیاسی، درگیر بحران مشترکی شده اند. در این میان ایران هم درگیر این ویروس شده است.

آمار نشان می‌دهد که میزان شیوع این ویروس در ایران بیشتر از حدی است که در ابتدا تصور می‌شد. از این جهت بهترین راه مهار کرونا، به‌کارگیری تمام موارد اقدامی و احتیاطی برای پیشگیری از آن است. بنابر این کرونا مهمترین مشکلی است که ما ایرانیان با آن مواجه هستیم و مبارزه با آن عملا در صدر اولویت‌های کشور قرار دارد.

از آنجا که مدیریت مبارزه با کرونا و امکانات و نیروهای بهداشتی و درمانی موجود نتوانسته اند از عهده مبارزه با این اپیدمی در گستره‌ سراسر کشور برآیند و از سوی دیگر آمار تلفات و ابتلا به این بیماری رو به افزایش است، ستاد ملی مبارزه با کرونا، بنا بر گزارش‌های واصله به تعبیر کارشناسان بیماری‌های عفونی و وزیر بهداشت که در روزهای آینده احتمال افزایش ابتلا به این بیماری مسری و خطرناک وجود دارد، بر ضرورت بسیج همه‌ امکانات و ظرفیت‌های ملی تأکید کرده است.

در این میان استان گیلان از جمله مناطقی است که میزان ابتلا به کرونا در آن قابل توجه بوده است.

استان گیلان از جمله مناطقی است که میزان ابتلا به کرونا در آن قابل توجه بوده است

در راستای بسیج همگانی و عزم ملی در مقابله با اپیدمی مرگ آفرین کرونا، سازمان منطقه آزاد انزلی نیز به صورت اداری، عملیاتی و میدانی وارد این عرصه شد تا در کنار خدمات خود در عرصه تجارت و حمل و نقل و اقتصاد کشور، ایفای نقش کند. در راستای سیاست‌های مسئولیت اجتماعی، این سازمان نسبت به رفع مشکلات ناشی از کمبود تجهیزات پزشکی- بهداشتی در سطح استان گیلان، ضمن تشکیل ستاد مقابله با کرونا در این منطقه، با دستور دکتر روزبهان؛ رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان، ورود تجهیزات پزشکی همچون انواع ماسک، دستکش، مواد ضدعفونی کننده و مانند آن به منطقه آزاد انزلی از پرداخت تمامی عوارض ورودی این سازمان تا پایان فروردین معاف شدند. این اقدام ارزشمند سازمان ضمن حذف تشریفات گمرکی و بروکراسی اداری و نیز علاوه بر تسریع در تأمین مواد اولیه تولید کالاهای پزشکی فوق و واردات کالاها و ملزومات پزشکی- سلامت مانند ماسک، دستکش، پدهای الکلی، تب سنج و سایر ملزومات مرتبط با مقابله با ویروس کرونا، اقدام سوداگران و دلالان در احتکار و گرانفروشی این اقلام و اجحاف بر مردم را خنثی خواهد کرد.

با توجه به سرعت شیوع این بیماری و ضرورت دسترسی حیاتی به اقلام بهداشتی، امکان ثبت سفارش الکترونیک کالاهای فوق از طریق معاونت اقتصادی و سرمایه گذاری و مدیریت بازرگانی سازمان منطقه آزاد انزلی موجب تسریع در دستیابی به این امکانات خواهد شد.

سازمان منطقه آزاد انزلی علاوه بر اقدامات متعددی در ابعاد اجرایی، آموزشی، اطلاع رسانی عمومی نسبت به رعایت الزامات بهداشتی، حتی به تولید محلول‌های ضدعفونی کننده، لباس‌های بیمارستانی، گان و ماسک نیز اقدام کرده و این حرکت مثبت و ارزشمند با فعالیت سه واحد تولیدی منطقه و با نظارت دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت، تحقق یافته است.

علاوه بر اقدامات فوق الذکر سازمان منطقه آزاد انزلی، با همکاری دادستان انزلی و گمرک بندر انزلی و سرمایه گذار بخش خصوصی ۳۵۰ هزار ماسک و دستکش و ۱۰۰ هزار عدد ماسک به دانشگاه علوم پزشکی گیلان تحویل داده است.

در این زمینه سازمان منطقه انزلی از ظرفیت های تعاملات تجاری خود بهره برده و بخشی از کالاها و ملزومات پزشکی را مربوط به کالاهای صادرات مجدد در انبارهای منطقه وجود داشته، با رایزنی ها و همکاری های صورت گرفته در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار داد.

براساس تصمیم گیری ها و هماهنگی های صورت گرفته این اقدامات منطقه آزاد در زمینه ارائه تسهیلات و معافیت های متنوع، راهبرد افزایش روند واردات مواد اولیه و کالاهای پزشکی-سلامت جهت توزیع در سطح منطقه و استان تداوم خواهد یافت و ابعاد بیشتری را شامل خواهد شد؛ چنانچه تفکیک و خروج هرچه زودتر ملزومات پزشکی-بهداشتی موجود در انبارها با رفع اقدامات و تشریفات گمرکی و اداری، جهت ترخیص سریع کالاها، صورت می گیرد و در این راستا در روزهای آتی محموله های دیگری نیز توسط دیگر سرمایه گذاران وارد و توزیع می شود.

لازم به ذکر است فعالیت های تولیدی اقلام بهداشتی و محصولات پزشکی در منطقه آزاد انزلی با مشارکت شرکت «لوتوس تجارت» و «شرکت افرنگ تاج» منطقه آزاد انزلی نشان از ظرفیت های تولیدی برای استان یا کشور در شرایط خاص و مورد نیاز دارد. بر این اساس (با تغییر خط تولید حوزه پوشاک)، تولید ماسک و لباس پزشکی در دستور کار تولیدکنندگان قرار گرفته است. ضمن آنکه تأمین مواد اولیه شامل پارچه، نخ و الکل به زودی به تعداد واحدهای تولیدی محصولات بهداشتی و ضدعفونی در منطقه افزوده خواهد شد.

برنامه های سازمان منطقه آزاد انزلی به منظور مقابله با ویروس کرونا و مشارکت در این عزم ملی و بسیج همگانی در کشور، در قالب اقدامات عملی و اجرایی و نظارتی و نیز تولید و توزیع اقلام مورد نیاز ابعاد گسترده تری به خود گرفته است و نشست های ستاد مربوطه در این منطقه، با ریاست دکتر محمد ولی روزبهان در پی اخذ تصمیمات لازم گسترش اقدامات نظارتی و اطلاع رسانی در سطح منطقه، تداوم و توسعه ضدعفونی کردن معابر و فضاهای عمومی، مدارس و مساجد روستاها و تأمین سلامت کارکنان سازمان، بازدید از مجموعه های اقامتی و هتل ها و رستوران ها در سطح منطقه، آموزش نحوه پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا در منطقه، نظارت بر تعطیلی و عدم فعالیت تمامی رستوران های سنتی و قهوه خانه ها تا زمان رفع بحران ویروس کرونا و ضدعفونی کردن مساجد و مدارس در روستاهای محدوده و تأمین محلول ضدعفونی کننده، ضدعفونی کردن پارک های روستایی، گندزدایی کردن پل عابر پیاده هوایی و آموزش نحوه گندزدایی به دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی روستا ها و مانند آن است.

این ستاد نظارت بر حوزه بندری، ضدعفونی کردن ساختمان های خدمات دهنده به ارباب رجوع مجتمع بندری کاسپین به منظور آمادگی پذیرش کشتی و ضدعفونی کردن ساختمان های معاونت بندری، کالای مسافر، درب خروج تجاری، معاونت بندری، از جمله تب سنجی در درب ورودی فاز تجارت گردشگری و ساختمان اداری سازمان به منظور کنترل افراد دارای تب بالا و مشکوک به کرونا به همراه گندزدایی کردن پله برقی های مجتمع های تجاری و ضدعفونی کردن سرویس های بهداشتی فاز تجارت و گردشگری را نیز در دست اقدام دارد.

مجموعه فعالیت ها و اقدامات سازمان منطقه آزاد انزلی در زمینه مقابله به شیوع و گسترش بیماری کرونا و ریشه کن کردن این ویروس خطرناک در ابعاد مختلف اداری، تجاری، اجرایی، نظارتی، تولید و توزیع اقلام مورد نیاز بهداشتی و خدمات رسانی عمومی، نشان از توانمندی ها و ظرفیت های قابل توجه و چشمگیر این سازمان دارد که می تواند در مقابله با پدیده هایی چون تحریم ها یا شیوع بیماری ها و حوادث و بحران ها، در خدمت اهداف رشد و توسعه کشور و یا مشارکت مؤثر در دفاع و مقابله ی ملی با مشکلات و بحران ها باشد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1360794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =