۱۳۰ نفر
۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۶

قاتلان مردم

زهره نوروزپور
قاتلان مردم

ساعت ادارات به حالت عادی بازگشت. شب عید است و مردم عید ندارند. عده ای در این وانفسای آخرالزمانی از خون مردم ارتزاق می کنند و عده ای با بی مسولیتی حامل سلاح مرگبار و عده ای لات مجازی!

شاملو آن زمان می گفت روزگار غریبی است. فکر می کردم الان اگر زنده بود به این روزگار چی میگفت؟ شاید مردم را دعوت می کرد به اینکه یک پیاله فرهنگ همراه با وجدان سر بکشید. بلکه شما را در قبال مردم مسولیت پذیر کند. مردم هیچ! در قبال فرزندان و خانواده و عزیزانتان! میهمانی کنار خانه امان و تصاویری از جاده های شمال و توئیت هایی که شبانه روز می خوانیم تنها و تنها یک پیام را می دهد، اینکه یک عده یا واقعا جدی نگرفته اند و به زعم خودشان بازهم دولت دروغ می گوید! یا واقعا انسان نیستند و بوی از وجدان و مسولیت نبرده اند؛ چرا که اینان قاتلان مردم هستند.

شب 13 رجب شبی گرامی برای شیعیان است. در همین شب همسایه دیوار به دیوار ما جشن نامزدی برپا کرده بود برو بیای بود! ظاهرا کسی هم از نرفتن سرباز نزده بود! تو همین شب که برای خیلی ها بین تعطیلی محسوب می شد، عده ایی ماشین ها را آتیش کردند جاده شمال با منقل جوج و بساط! ما را چه شده؟ هر اتفاق مهلک در کشورمان را نسبت می دهیم به راس حکومت فحش می دهیم ، می گوییم دشمن ما همین جاست! من می گویم دشمن ما خود ما هستیم! اگر بخشی از حکومت در روند شیوع این بیماری مقصر است پس سهم مردم کجاست؟ ایا این مردم متوجه هستند که قاتلانی شده اند که این سلاح مرگبار را از این شهر به آن شهر منتقل می کنند؟ ایا مردم متوجه هستند در صف نانوایی همه نان ها را به عنوان اینکه کدام داغ تر است لمس نکنند؟

فرهنگ را چه طور باید به عده ای از مردم کشورمان تزریق کرد؟ شاید گاهی زور لازم است؛ وقتی جان مردم در میان باشد. شاید گاهی لازم است برای پلاک های غیر بومی جریمه های هنگفت در نظر گرفت شاید از ترس جریمه در خانه هایشان ماندند. خیابان را بگذارید برای مردمانی که مجبور هستند در اداراتی که زمان آن بازهم به حالت عادی بازگشت!  حاضر شوند. اینها پیشنهاد های فعالان توئیتری است، اما ایا وقت ان نرسیده است که یک فرهنگ سازی درست در جامعه شکل بگیرد؟ مردم ما تا چه زمانی غفلت خود را به حکومت نسبت می دهند؟ تا چه زمان خشک و تر باید با هم بسوزند؟ از طرفی دیگر وقت آن نرسیده که این بودجه عظیم فرهنگی و بیش از 100 سازمان فرهنگی در کشور فکری به حال این مساله کنند؟ این بودجه سالیانه برای فرهنگ دقیقا کجا می رود؟ چه فرهنگ سازی در وقت بلا برای مردم شده است؟ کی قرار است به خود بیاییم و یک فرهنگ سازی متناسب انجام دهیم، که تنها به بیلبردهای اتوبان ها ختم نشود؟ آیا در این چندوقت این سازمان ها کاری درخور شان صورت داده اند؟

در کنار اینها عده ای دیگر هم هستند که در کنار بی مسولیتی وجدان هم ندارند. لات های مجازی که این روزها به جای آنکه به فکر باشند تا وحشت را از دل مردم بردارند، به پرستارانی خرده می گیرند که با روحیه بالاسر مریض ها ظاهر می شوند. آن عده ای که انقدر کوته فکر و تنگ نظر هستند و این پرستاران را منتسب می دانند به شبکه های ضدانقلاب ! در توئیتی جالب توجه خواندم که نوشته بود: «‏رقص با چهره‌های پوشیده به عنوان پرستار مشکوک است.طرف رقاص هم باشد مگر میشود وسط معرکه خستگی خود و فوت هم میهمانش برقصد و تصویر آن را پخش کند؟روحیه میدهد؟چرا در همه سالها پرستاران در بیمارستان نمی رقصیدند؟ تازه کسانی این تصاویر را پخش میکنند که آمار فوتیها را بالاتر میدانند.بدتر» 

هموطنی که صاحب بزرگترین روزنامه کشور است در توئیتر خود به مریدانش این گونه خط می دهد! کمی وجدان جناب مدیر مسول! این روزها مردم حتی عید هم ندارند، از خرید شب عید و شکلات و اجیل خریدن خبری نیست و عده ای با مسولیت خود را در خانه هایشان حبس کرده اند. وقت آن نیست نمک بر زخم مردم بپاشید و کادر درمانی که اینطور دلسوزانه و جان بر کف برای مردم شبانه روز زحمت می کشند اینگونه منتسب کنید به ضد انقلاب! و آنها را چهره های نقاب زده بخوانید!  بالاخره گذر پوست شما نیز به دباغ خانه خواهد افتاد! شاید پرستاران برای شما نرقصند، اما انقدر وجدان دارند که شما را سلامت به خانه بازگردانند.

در کنار این انسان نماها عده ای دیگر هم هستند که اقلام پزشکی را احتکار کرده اند. این دسته، وجدان که هیچ به زعم من قاتل درجه یک به حساب می آیند که از خون مردم ارتزاق می کنند. می گوییم مرگ بر آمریکا چون مردم ما را تحریم کرده است. ان دسته ای که اقلام را احتکار کرده اند چه نقشی دارند؟ آیا باید گفت مرگ بر آنها؟

کرونا ویروس مانند طاعون، تیفوس، وبا و هر زهرمار دیگری می رود و بالاخره مردم ما سلامت از زیر این بلا خارج خواهند شد. اما در نهایت چه کسانی روسیاهی را همواره تا جهان جاودان به دوش خود خواهد کشید؟ بزرگ مردی 1400 سال پیش به مسلمانان گفت اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید! 

آزاده باشید و اقلام پزشکی را احتکار نکنید،چند صباحی قید سفر را بزنید، مردم را به زیارت ها ، میهمانی ها ودور همی ها دعوت نکنید. آزاده باشید و بگذارید انرژی خوب پرستاران به مردم منتقل شود و آنها امید به سلامتی داشته باشند. مردم ما این روزها بیش از هر زمان دیگر نیاز به امید و روحیه بالا دارند. 

پیشنهاد می کنم در این روزها کتاب کوری ژوزه ساراماگو را بخوانید و رنج  قرنطینه را به وضوح لمس کنید؛ شاید کمی وجدان شما را قلقلک دهد!

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1361826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 83
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • DE ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
    70 0
    با سلام به نظرم متن بسیار خوب و قابل احترامی بود
    • IR ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
      42 0
      قدیما زنای ایرانی موقع سبزی پاک کردن جمع میشدن دور هم و غیبت میکردن که الان پیشرفته تر شدن و میرن آرایشگاه زیر ماسک آووکادو و زنجبیل غیبت میکنن و همین تماس نزدیک خودش باعث گسترش کووید 19 میشه. خیلی هاشونم میخوان مثلا کلاس بذارن به کرونا به جای کووید 19 میگن کویت 19 !
    • IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
      23 0
      واقعأدرست میگوییدمردم ماهنوزپی به فاجعه نبردنداگرتصاویرمرگ ومیررابه این مردم نشان دهیدشایدبتوانیدجلوی سفرهاودورهمیهای مردم رابتوانیدبگیریدمن کرمان زندگی میکنم الان دوهفته است بابچه های کوچیکم ازخانه بیرون نرفتم آنهایی که به پرستارهاتوهین میکنندبیشرف هستندچقدردرغم باشیم بگذاریدپرستارهاکمی شادی کنندشماکه میگوییدپرستارهاازقبل برنامه ریزی کردندشمابرویدجای پرستارهاببینیم یک لحظه هم میمانیدفقطلطفأبه پرستارهاتوهین نکنیداگرهمینهانبودن الان شمازیرخروارهاخاک بودیدیک مشت آدمهای بیشعورنفهم ازخودراضی که خانمه کروناگرفته میادآب دهنشومینداخت روی اسکناس که بقیه هم مثل خوداحمقش بگیرند
    • IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
      10 0
      ببینید | دستکاری پلاک قم از 16 به 56، برای ورود به گیلان! تصویر منتشر شده از یک خودروی زانتیا با پلاک قم در شهر لنگرود نشان می دهد که صاحب خودرو علی رغم تاکیدات بهداشتی و محدودیت های اعمال شده برای جلوگیری از شیوع کرونا، برای سلامتی خود و هموطنانش ارزشی قائل نیست و با تغییر پلاک خود از 16 استان قم به 56 استان گیلان تلاش دارد قانون محدودیت ورود خودروهای غیر بومی به این استان را زیر پا بگذارد.
    • شمس تبریزی IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
      7 0
      هیات دیپلماتیک ایران در پکن و مشخصا شخص سفیر که توسط دولت به آنجا رفته، بی سواد بودن. اگر اوضاع چین را در همان بدو شیوع رصد کرده بودن و به شخص رییس جمهور و سایر مقامات خطر سنگین این ویروس را گزارش میکردن، شاید الان با این وضع مواجه نبودیم. وزارت خارجه یه بار با بی سوادی اش و از طریق برجام این بار هم از طریق هیات بی عرضه دیپلماتیکش در پکن این وضع را به وجود اوردند. جالبه که طرفداران این دولت از رو هم نمیرن و هر بار دنبال آسمون و ریسمون بافتن هستن تا مسولیت را گردن دیگری بندازن. در برجام، از یک موجود اوهامی به نام نظام مایه گذاشتن و در کرونا هم حواله به ناکجا آباد میدن. طبق معمول هم که مردم نمی دانن از کجا خوردن
  • IR ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
    13 0
    نه جونم. سهراب نگفت. روزگار غریبی است نازنین. شاملو گفت سهراب تو حال هند بود
  • حامد IR ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
    41 0
    خانم نوروز پور..با سلام خدمت شما. من یه پزشک و رزیدنتم تو قم..بسیاری از ساعات روز رو با بیماران کرونایی دارم میگذرونم...رنج و زجر فراوون هموطنام رو که میبینم واقعا عذاب آوره واسم اما با امید ادامه میدم چون آدمی به امید زنده هست،اما بیشتر از همه وقتی میبینم همه خبرها و پیامها و صحبتا چه از خارج از ایران و متاسفانه چه داخل غالبا شده تضعیف و بی اعتمادی و توهین به بالا تا پایین مملکت و مسئولان و سیستم سلامت ایران اون موقع نه تنها تو دل ما خالی میشه بلکه بقیه مردم هم بی اعتماد میشن و استرس مردم ایران مضاعف و مضاعف تر میشه و ضمنا توان مقابله شون با ویروس ضعیف و ضعیف تر و این که استرس تضعیف کننده ایمنی هست کاملا تایید شده هست...خواهش میکنم شما به عنوان کسانی که متن و کلامتون میتونه امید بخش باشه بخشی از اخبار خوب و امید بخش رو هم تیتر کنید و یک پویش مقابله با فاز منفی دیوانه کننده در این روزهای سخت ایران تشکیل بدید..مثبت گرا بودن رو ارزش کنید برخلاف این چیزی که الان باب شده...به خاطر مردم ایران..پاینده ایران.
    • IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
      23 0
      اخه مطالب امید بخش هم میزاری یکی مثل فامیل ما از تهران پا میشه میاد استان ما رو بگرده و خوش بگذرونه و مای بدبخت هم نمیدونیم چه طوری بهش حالی کنیم الان وقت مسافرت نیست بتمرگ خونت
    • شمس تبریزی IR ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
      0 0
      دکترجان، هیچوقت نا امید نباشید. ما صد برابر این رنجی را که شما از دیدن مریض های کرونایی متحمل می شوید، با دیدن برجام متحمل شدیم. سالها نیش و کنایه تحمل کردیم تا واقعیت برای مردم روشن شد و تصمیم به تغییر و تحول در ساختار تقنینی کشور گرفتن. الان هم یک مجلس نیمچه انقلابی و نه کاملا انقلابی شکل گرفته که ان شا الله به حول و قوه الهی ویروس کووید 2014 یا همان برجام را در اینده نزدیک ریشه کن میکنه و کید کافران را به خودشان بر میگردانه. شما هم تحمل کنید و از لوم لائمان نهراسید که تیغ حلم از تیغ شمشیر تیزتر. بل زصد لشکر ظفرانگیزتر
    • شمس تبریزی IR ۰۳:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
      0 0
      عزیز دلم، شما خوبه این دو آیه ای را که در ذیل می نویسم همراه با ترجمه اش برای تمام فامیل هایتان در شهرهای دیگه اس ام اس کنید و ضمنا پشت در منزل در جایی که دیده بشه نصب کنید تا بدون این که تو رو در بایستی قرار بگیرید، از آمدن به منزل تان اجتناب کنند. آیات 27 و 28 سوره نور. بهشون بگید قرآن گفته موقع ورود به منزل اذن دخول بگیرید و اگر بهتون گفتن ارجعوا فارجعوا هو ازکی لکم. بگید خدا گفته اگه ایمان دارید، وقتی گفتن برگردید، برگردید و تو نروید. البته ممکنه طرف خیلی پر رو باشه و باز هم زنگ در خونه رو بزنه. در اینصورت کمی فلفل کف دست ات بریز و پیش از باز کردن در بو بکش تا موقع مواجهه با مهمانها به عطسه و سرفه بیفتی. در اینصورت ممکنه خیال کنن مشکوک به کرونا هستی و سریع بزنن به چاک. اگر این کلک هم نگرفت باید بگم خیلی بدشانسی خخخخخخخخخخخخخ
  • IR ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
    37 0
    بعضی از ما آنقدر نفهم هستیم که خدا هم نمی تواند فهمیده مان کند. منم مثل شما از این فرهنگ اشغال رایج خیلی حرص می خورم اما چه می توانم بکنم جز تحمل؟ چه از دست اینطرفی ها و چه از دست آنطرفی ها.
    • شمس تبریزی IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
      3 0
      با شما موافقم. بدتر از همه اینه که دموکراسی هم یعنی سرنوشت مملکت را با رای و رفراندوم همینهایی که بی فرهنگ هستن، تعیین کنیم. الحمدلله که کرونا داره یه عده را سر عقل میاره که واقعیت دموکراسی چیه. ظاهر کرونا عذابه و باطنش رحمت
  • نصرت AE ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
    27 0
    با احترام به افراد درستکار ، واقعا یکسریها نفهمن . خود من داشتم نان سنگک میخریدم یه خانومی اومد به نون من دست زد که ببینه کیفیت نان چطوره!!!حالم بهم خورده از دست این قشر
    • امیر SE ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
      1 0
      شما ایران تشریف دارید آقای سنگکی . اون نون میدادی به خودش یکی دیگه بر میداشتی. البته اگه برادران منافق نان داغ سنگک میخورن
  • مجتبی جعفری IR ۰۲:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
    17 0
    نمیدانم چقدر وقت صرف کردید تا متن بالا را بنویسید ، با خیلیهاش موافقم اما لازم دیدم جمله ای بگویم ، رقصی دیدم با هماهنکی ، دارای میزانسن و رقصندهای ماهر ، باید زمان زیادی برده باشد تا به این خوبی هماهنگ باشند ، انشاله اگه یکی از بستگانتون کرونا گرفت و مرد ، حتما گشتی تو فضای مجازی و دیدن این همه خوشی از کسانی که وقت و کارشون را برای این رقص گذاشتند بزنید،
    • میثم موسوی IR ۰۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
      3 0
      درود به شرفت
    • IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
      16 0
      جناب بی انصاف تو یه بخش 30 نفره کرونایی بعضا تا 6-7 مورد در 24 ساعت فوتی هست اونوقت یه پرستار که دائم داره این فشار روانی رو تحمل میکنه چه جور باید طاقت بیاره ؟نه واسه یکی دو روز،بلکه چند هفته پیاپی..این بنده خداها به نوعی قرنطینه هستن..امید دادن تو این شرایط جامعه از طرف کسانی که خط مقدم هستن خودش استرس رو میکنه
    • محمد خدایاری IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
      17 0
      آقا مجتبی سلام. چرا یک لحظه فکر نگیر که پس از بهبودی یک بیمار این رقص انجام شده باشد؟ مگر قرار است هر کسی بیمارستان بستری شده بمیرد؟ متاسفم برایتان.
    • بیژن IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
      11 0
      بیشعورها از آنچه فکر می کنید به شما نزدیکترند.
    • پرستار NL ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
      40 0
      نمیدانم چقدر زمان گذاشتید برای فکر کردن ولی حتی در جبهه های جنگ هم آواز خواندن و ساز و شوخی ،... برای حفظ روحیه لازم هست ، زمانی مه هر روز با مرگ و مریضی در ارتباط هستید باید به نحوی حفظ روحیه کنید که حتی همین رقص و خنده باعث ترشح هورمون دوپامین و سرترونین در مغز میشه . من فیلمها رو دیدم خیلی از این رقص تا تم نفره هست ، چه هماهنگی ؟ اصلا رقصیدن چند نفر آدم با لباس چه هماهنگی میخواید ؟ جوری حرف میزنید که انگار گروه رقص حرفه ایی باله در تئاتر شهر میلان اومدن رقصیدن ؟ چرا شما با خوشی مشکل دارید ؟ چرا همیشه وفات ها تعطیله ؟ چرا زمانی که ولادت امام رضا تعطیل بود رو کنسل کردید ، شد وفاتش؟ مشکل شما با خندیدن ، رقصیدن ، شاد بودن مردم چیه ؟ پرستار ها دکتر ها هم آدم هستن ، نمیشه ۷۲ ساعت بدون توقف شیفت باشی تو آی سی یو ، با ۱۰۰۰ استرس بعد حق یکم خوشحالی نداشته باشی . هفته ها خانوادت رو نبینی بعد بخاطر رقص و شوخی سرزنش بشی ! جمع کنید بساطتون رو بابا ! شدید آینه دق ، همش گریه همش عزا ، همش مشکلات ، همش غم جمع کنید این بساط رو خستمون کردید .
    • Ahad IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
      12 0
      چرا میگین فرهنگ نداریم اگه خودت داشتی مشکلات مملکت روبا رقص چندتا جوون زیادتر نمیکردی یعنی اونایی که رقصیدن اگه مجازات بشن 5000 مشکل ریشه ای مملکت حل میشه؟
    • شمس تبریزی IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
      8 0
      پرستار و پزشک حقوق و کارانه میگیرن. شغلشون هست. عجیبه که در ایران هم پول میگیرن و هم انتظار دارن براشون دستمال یزدی دست بگیری و برق بندازی. هی میگن فداکاری میکنن. واقعا اگه حقوق نمیدادن، باز هم کار میکردید؟ الان هم اگه محل کار را ترک نمیکنن، به خاطر اینه که شغلشون رو از دست میدن. متاسفانه طوری شورش را در میارید و منت میذارید که آدم در گفتن حقیقت بی حیا بشه
    • یک پرستار US ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
      8 0
      شمش تبریزی ، اولا بحث حقوق و کارانه شد اینم بگو حقوق ما 2/5 -3 تومنه بعدش کارانه رو با تاخیر واریز میکنن هر 6 ماه و اون تازه چقدر هست ؟ شما مثل اینکه میدونی! دوما منتی نیست ، وظیفس ولی شما میدونی چند پرستار داوطلب اومدن بدون حقوق و دستمزد ؟ شما حاضری شغلی داشته باشی که از سرطان و ایدز گرفته تا بیماریهای عفونی زیر دستت باشن و ممکن خودت هم مبتلا بشی ؟ همین چند روز چند پزشک و پرستار و نیرومی خدمات مبتلا شدن و جانشون رو از دست دادن بابت یک حقوق بخور و نمیر ؟ چه تجهیزاتی دادن به ما ؟ حتی ماسک و گان رو باید التماس کنیم !!!! چه فشار روحی بابت دیدن فوت شدت و درد بقیه باید کشید ؟ اگر هم رقصیدیم خوب کردیم تا جشم شما و امثال شما و این جناب مجتبی جعفری در بیاد که تحمل دیدن یک لحظه شوخی و خنده رو هم ندارید ! موقع مریضیت هم روغن بنفشه استفاده کن و پیش ما نیا لطفا ! ساندیس گوواراای وجودت
    • شهروند IR ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
      8 0
      جناب شمس تبریزی ، در بی حیایی و افراط گرا بودن شما که بیشتر به وهابیون و اشخاصی مثل ابوبکر بغدادی شبیه هستید تا شمس تبریزی ، شکی نیست و بارها با نظرات مشعشع شما این ثابت شده . خدمت حضرتعالی عرض کنم که همین الان در گیلان و مازندران و تهران و قم ، کلی پزشک و پرستار داوطلب هست که بابت کار یک ریال هم دریافت نمیکنن ! لطفا حرف هاتون رو مزه مزه کنید بعد اظهار فضل کنید جناب !
    • شمس تبریزی IR ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
      3 0
      شما ماهی یه تومن به من بده، پول ماسک هم خودم میدم و جای شما کار میکنم. اگر مبتلا هم شدم به کسی گله نمیکنم. انتخاب خودم بوده و با اختیار هم انتخاب کردم. اهل ننه من غریبم بازی هم نیستم. ثانیا مریضی که محتضره یعنی توی سالن ترانزیت فرودگاه ایستاده و آماده پروازه. دم گیت سوار شدن به هواپیما هم جناب ملک الموت حاضره و داره بلیط مسافران را چک میکنه. به نظرتون جلوی ملک الموت باید قر داد و رقصید؟ توصیه شده که برای مشایعت محتضر تا دم در هوایپما دعای عدیله و مشلول بخوانید تا زودتر سوار شود و معطلش نکنند. آنوقت شما قر می دیدید؟ مگه داره سفر فرانکفورت میره که بندری می رقصید؟ در پایان توصیه هایی براتون دارم. تخت محتضر را حتی الامکان رو به قبله کنید. از ایجاد سر و صدا بالای سرش بپرهیزید. حتی الامکان با وضو بر بالینش حاضر باشید. اگر امکانش نیست، حداقل در حال ناپاکی و در حالی که غسل بر گردن تان است بر بالا سر محتضر حاضر نشوید. روی سینه محتضر را سبک کنید. در حالت احتضار، کوچکترین چیز که روی سینه قرار داشته باشه، مثل اینه که انگار کوهی روی سینه قرار گرفته. اینها بخشی از تعالیمی است که پرستاران نمیدانند
    • شمس تبریزی IR ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
      2 0
      البته بنده اگه مریض شدم خدمت میرسم و شما هم باید زکات دانسته هایتان را پرداخت کنید و در شفای بنده بکوشید وگرنه در قیامت بازخواست خواهید شد چرا که آن کسی که به شما این علم و دانش را داد از شما خواهد پرسید چرا از علمی که به شما مرحمت کردم، در معالجه بنده ام استفاده نکردید؟ آنجا دیگر کلاهتان پس معرکه است و مفری ندارید و دیگر نظام پزشکی و پرستاری نیست تا کارتان را ماستمالی کنه و به نفع شما رای بده. پس لطفا دست از تهدید بردارید و نگویید روغن بنفشه بمالم. احتمالا حاج آقا تبریزی را هم به همین شکل تهدید کردید، که ایشان هم از عصبانیت اصول طب هریسون شما را انداخت توی منقل. فراموش نکنید که خداوند فرمود لا تبطلوا صدقاتکم بالمن و الاذی. با منت گذاشتن اجر خودتان را زایل نکنید. همواره آقا باشید و دایم بگویید هذا من فضل ربی. از انا گفتن بپرهیزید که انا گفتن ابلیس را بیچاره کرد و به چاه ویل دنیا انداخت و در قیامت از رحمت پروردگار مایوس اش کرد. سعی کنید مثل پور سینا باشید. ایشان صندوقی دم در مطبش گذاشته بود و هر کس که مایل بود، حق ویزیت را به قدر وسع اش می پرداخت. اخلاق طبابت را از آن مرحوم بیاموزید
  • H IR ۰۳:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
    11 0
    درود بر سرکار خانم نوروزپور واقعا همینطوره بنده با نظرتون موافقم
  • IR ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
    3 0
    هرچی خواستم بیخیال شم رد شم نشد! نیمه ی خالیه لیوان دیدن وخشاب ومسلح کنی بریزی رو چه کسایی؟همه ی مردم وبه یه چشم نگاه کردن از چیه ...؟ روانپزشکهای عزیز بهتر وعلمی تر میدونند. اما مگه این کسانیکه محتکر شدن، وضعیت موجود رو ایجاد کردند؟مقصر اصلی این فرهنگی که باب شده کیه! زمان جنگ ایران و عراق اوناییکه یادشون هست یکی بودن رو میون مردم دیدند.ایثارها و فداکاری هایی که همین مردمی که الان اینجوری شدن انجام میدادند وحتی حاضر به بیانش نبودند. چرا تو ۲۵ تا۳۰ سال به این جا رسیدیم. تاحالا فکر کردید راجع به این موضوع! یه بزر گر گله رو ....گر میکنه!. همه چیز رو بهم نصبت ندیم..... ببین خودمون چیکار کردیم تا حالا از دیگران چه توقعی داشته باشیم. یه سوزن به خود بزن یه جوالدوز به مردم. مفهوم
  • IR ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
    34 0
    وقتی مجالس خبرگان شورای اسلامی و تشخیص مصلحت تعطیل است اما کارمندان جانشان مهم نیست .مردم نیز رفتارهای دور از منطق و ومدنیت نشان میدهند دیگر باید عدالت را نیز تنها در اندیشه ی مردگان عدالت جستجوکرد.واقعا اگر جان انسان وحقوق بشر برای سران این کشور مهم بود همه جا را تعطیل کنند نه فقط نهادهای خاص را...
    • IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
      7 0
      احسنت
  • IR ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
    2 0
    اما ریشه همه این بلاها زمینی و آسمانی کجاست واقعا وقت آن رسیده که بیدار شویم وقتی هدف گم شد جای حق و باطل عوض میشود معیارها بهم میخورد جای بالا و پایین عوض میشود در نتیجه در بر و بحر فساد بوجود میاید آنچه باید اصلاح شود افکار است و آنچه باید ملاک برتری قرار بگیرد تقوا است وگرنه چیزی درست نمیشود نه با زور و نه با صلاح
    • کوروش IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
      1 0
      شما می فرمایید که ریشه این بیماری در بی تقوایی است ، این نتیجه گیری اشتباه است چون با این تفاسیر که می فرمایید باید شهر قم جزء بی تقواترین ادمها باشند ! و اگر اینطوره پس چرا آیات عظام و مراجع تقلید یکی پس از دیگری در اثر کرونا در حال رحلت هستند ؟!
  • IR ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
    9 0
    درود بر این نویسنده چقدر زیبا و متین گفتی علی نگهدارت.
  • جعفری IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
    7 0
    با سلام واقعا بسیار قابل احترام و ارزشمند بود من امیدوارم اول خدا بعد خود مردم به خودشون کمک کنن که از این بلا نجات پیدا کنیم اگه هر کس کمی احساس مسئولیت داشته باشه و به فکر خودشون و بقیه اعضای جامعه باشن این بلا زودتر رفع میشه خدایا مردم کشورمون رو از این بلا و گرفتاری نجات بده الهی آمین
  • شنل پوش IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
    1 0
    باسلام خدمت نگارنده محترم.نگارش شما شبیه به شکواییه بود و خالی از ارکان نگارش.
  • AE ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
    10 0
    با سلام آفرین به شما شیر زن و آفرین به پرستاران و دکتران جان برکف خط مقدم
  • سلمان IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
    8 0
    احسنت بر خواهر عزیز و غیورم ، بیان حماسی و البته مسئولانه شما، خدا کند که تذکاری بر وجدان خفته بعضیها باشد.
  • ابراهیم سهیلی IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
    6 0
    اگر نظر مردم می خواهید کسانی که کالای بهداشتی در چنین زمان خطرناکی احتکار می کنند باز جویی نمی خواهید در همان محل احتکار با حضور ملت به دار مجازات قانون آویزان گردد
  • ملا NL ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
    2 0
    وقتی در طی چند ده سال هیچ‌کدام‌از ارکان ها و ادارات بخصوص آنها که تاثیر بسیاری در نظم و انتظام و ایجاد فرهنگ غنی انسانی واسلامی را خوب اجرا نکردند .‌و یک ملت هردم بیل بار آمد‌در سر بزنگها این نوع رفتار از خود بروز می دهد ... اروپا و امریکا که تماما با قانون در همه زمینه ها از ما بهتر بودند در زمان بحران می بینید که چطور هرج و مرج ایجاددمی شود . وای به حال بی نظم و انظباط جامعه ما ... و باز آن چیزی که جامعه ما را نگه داشته همان‌ فرهنگ سنتی و یک کم اسلامی مان است که مثل اروپاییها فروشگاه ها را غارت نمی کنیم ... و این روند ادامه دارد مگر پدر و مادر جامعه اصلاح نگردند‌. یعنی سازمانها و ادارات جامعه به واقع منظم و مرتب نگردند‌...‌
  • ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
    6 0
    ایولا شیر زن عالی
  • ahmad IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
    7 0
    خدا خیرت بده که اینقد شجاع و صریح اصل مطلب رو عنوان کردی ایکاش که مردم پند گیرند
  • ح IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
    5 0
    دخترم خیلی وقته مردم خوابند و یا وجدانشان را به مرخصی فرستاده اند و آن مدیر مسول روزنامه ای که اکثرا می‌شناسندش نیز جز غم و گریه زاری مردم چیز دیگری شادش نمیکند و مانند کبک سرش را کرده زیر برف اگر مرد بود سری به بیمارستانها و در کنار آن سری به بانکها میزد تا ببیند نیمی از مردم درگیر بیماری و نیم دیگر بدون فکر کردن در ازدحامی وحشت را در بانکها پرسه میزنند که نکند معیشت و یارانه شأن به باد فنا رود
  • زهرا IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
    5 0
    مجتبی باید بگم فرزند شما هم بلده اینطوری برقصد ولی جلو شما نشون نمیده خواب هستین
    • شمس تبریزی IR ۰۲:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
      0 0
      همشیره، من هم خیلی کارها بلدم انجام بدم اما جلوی والدینم نمیکنم. حیا دارم. البته والدین بنده هم خواب نیستن و میدونن من بلدم اما میدونن از آقایی بنده است که جلوی آنها از این کارها نمیکنم. برای مثال هیچگاه سابقه نداشته که در طول عمرم جلوی پدرم لم بدم یا پایم را دراز کنم. واقعا خیال میکنید پدر من نمیداند که من هم لم دادن بلدم و هم دراز کردن پا را؟
  • کریم IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
    6 0
    بسیار عالی بود واقعا در این وانفسا باید امثال شما به میدان بیایند و این مطالب ارزنده رو بیشتر از پیش بنویسند تا یه تلنگری برای همه بشه.
  • IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
    7 0
    درود به شرفت
  • یاسر IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
    5 0
    درود بر شما که جملات شما واقعا حق مطلب را ادا کرد. دست مریزاد ،انشاله ناجوانمردان بیدار شوند،مسوولان باید با پلاکهای متفرقه و مسافران برخورد و وادار کنند که به شهرها و خانه هایشان بازگردند
  • IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
    7 0
    اره عزیزم فقط یه ضد انقلاب می تونه تو صف اول مبارزه با بیماری قرار بگیره خدا خودش شاهد و ناظر همه چی هست.خواهشا با روحیه بالا سرکار خودتون باشید حرف مفت و مجانی زیاده . خسته نباشید خدا قوت علی یار شما عزیزان باشه
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
    10 0
    باسلام من به عنوان یک هموطن ازشما پرستاران زحمت کش که امروزه درکنار این مردم هستید وزحمت شبانه روزی میکشید وحتی جان خود را به خطر انداختید ممنون وسپاسگزاریم این روزها هم میگذرد
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
    5 0
    انسان آنطور زندگی می کند که فکر می کند از ماست که بر ماست بیایید از خودمان شروع کنیم
  • A. M IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
    5 0
    ما این همه زحمت مرارت وخودگذشتگی بحساب نمیاریم وبچشم نمی‌بینیم فقط وفقط زوم کردیم رو رقص ول کنید الان موقع گله گی و خورده گرفتن نیست وقت جنگیدن ببا این ویروس کشنده ارجح تراست
  • علی IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
    3 0
    جناب پرفسور همه چیز فهم ! آقای روحانی . اگه مردی یه سر برو بیمارستان های درگیر ، اینهمه نگو همه چیز خوبه ، برو جونتو حداقل یه دقیقه کنار این بیمارا فدا کن
  • سید حسین سیف زاده IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
    3 0
    سلام. پیشنهاد میکنم هر کدام از دکترها، پرستارها و خدمه مراکز بهداشتی و داوطلبان خدمت در مراکز درمانی که در خط مقدم مبارزه با این ویروس منحوس قرار دارند و به دلیل انسانیت و مداوا و نگهداری از بیماران کرونائی به این ویروس مبتلا و فوت مینمایند، مانند شهدای جبهه های جنگ حق علیه باطل، جزو شهدا محسوب و تحت پوشش بنیاد شهید قرار گیرند. اگر با این پیشنهاد موافقید و آنان را محق میدانید، این مطلب را به تمام گروهها و افرادی که در رابطه هستید منعکس کنید تا به دست مسئولین برسد و انشاءالله اقدام نمایند. با تشکر سیف زاده- قم
  • Mohammad ali IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
    3 0
    حرف حق جواب نداره اما کو فرهنگ حق شنوی ..کو فرهنگ حق پذیری وک فرهنگ عمل به حق ..همتا آن دفاتر و درگاه های ف هنگی فقط م اک حیف و میل بودجه مردم هستند و بس
  • IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
    1 0
    اگه یکی حرف راست زد شما بودین کاش گوش شنواهم بود کاش امسال توی خونه هاشون میموندن والا دوباره روزهای خوب میاد دوباره دورهم جمع میشیم کمی همکاری کنید
  • IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
    2 0
    لامصب چقدر قشنگ بود
  • سعید ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
    7 0
    یک نکته هم من اضافه کنم، عده کثیری که میفرمایید جدی نگرفته اند و بی مسئولیتی میکنند علتش چیست؟ با عمیق شدن در رفتار آنها متوجه میتوان شد که درک درستی از ماهیت موضوع به دلیل عدم آگاهی و شناخت ندارند. ضعف آموزش در یک جامعه در چنین مواقع است که نمایان میشود، مواردی را از مردم درباره شناختشان از بهداشت و ویروس برخورد میکنی که دقایقی در ابتدا تو را به خنده وا میدارد ولی بعد گریه. آموزش فقط از جناح وزارت آموزش نیست، زمانی که سرما می خوردیم و به دکتر مراجعه میکردیم چه چیزی را به ما گوش زد میکردند، جز اینکه از بدو ورود به مطب شروع میکردند به دارو نوشتن و هیچ به حرفهایمان اهمیت نمیدادند. کدام دکتر به یه مراجعه کننده سرما خوردگی یاد داد چگونه جلوی پخش ویروس را هنگام عطسه و سرفه بگیرد، کدام دکتر یاد داد دستهایمان بشوریم تا دیگران را بیمار نکنیم، کدام دکتر یاد داد به ما. به نظر من مقصر اصلی پزشکان هستند که جز فرار مالیاتی و گرفتن ویزیت نقدی و بالا بردن سهم شراکتشان از بیمارستان و ساختمان سازی فکر دیگری در ذهن نداشتند. پزشکانی که حالا هم نان فداکاری عده کمی از خودشان را میخورند..
  • شمس تبریزی IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
    14 0
    آن روزی که ویروس فحشا در حال اشاعه بود همین خبرآنلاین و کاربران اش به تصریح و یا به تلویح میگفتن مگه فضول اید؟ مردم دوست دارن برن جهنم. مگه شما وکیل و وصی بهشت رفتن مردم اید؟ بذر بی مسولیتی را خودشان کاشتن و حالا ناله میکنن که چرا مردم به شیوع ویروس کرونا بی توجه اند. آقاجان ویروس، ویروس است. بی توجهی به ویروس را خودتان تبلیغ کردید. حالا هم عرض میکنم اینقدر دیکتاتور نباشید. شما مسول کرونا گرفتن کسی نیستید کما اینکه ما هم مسول فحشای دیگران نیستیم. ما فقط می تونیم ارشاد کنیم. حکم مولوی نمیشه در این رابطه صادر کرد. اینقدر هم امر و نهی کنید. سالها ویروس فحشایی را که شما به تمسخر گرفتید، جامعه را آلوده کرد. بگذارید ویروس کرونا هم چند صباحی کشور را آلوده کنه. کرونا بدتر از فحشا نیست
    • کوروش IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
      4 0
      آن روز که ویروس وارد ایران شد ، بخاطر منافع سیاسی از درج اخبار و اطلاع رسانی بشدت مقابله کردند تا مردم بدون نگرانی در مناسبت و تجمعات شرکت با شکوه و گسترده داشته باشند و اگر دلسوزی میخواست اطلاع بدهد بشدت مورد هجمه قرار میگرفت تا مبادا مردم را هشیار کند ...ولی گذشت .... و اکنون این ویروس ماند و زمامدارانی که از کنترلش عاجرند حتی توصیه های مذهبی و حدیث و اماکن مقدس و... افاقه نکرد . زیرا هیچگاه در تاریخ کسی نتوانست با ابزار حماقت به جنگ حقیقت برود
    • شمس تبریزی IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
      0 0
      با نظر شما موافق نیستم. کمی پیش از آنکه شیوع کرونا در ایران مطرح بشه یعنی پیش از انتقال دانشجویان ایرانی مقیم یوهان، دیدم که مسافران پرواز فرودی چین در فرودگاه امام با یه تست پیش پا افتاده یعنی سنجش فقط تب، دارن وارد ایران میشن. آیا در آن زمان نمی دانستن که این ویروس میتونه به مدت 14 روز و بدون هیچ علامتی در بدن باشه؟ وقتی یه ویروس ناشناخته است باید احتمال هر چیزی را در نظر گرفت و کلا اجازه ورود داده نشه. در اینجا مسول کارشناسان وزارت بهداشت هم هستن که سرسری برخورد میکنن. مثال میزنم تا روشن بشید. خیلی سالها پیش برای خون دادن رفتم سازمان انتقال خون. برگه را پر کردم و هیچ بیماری که مانع از اهدای خون بشه نداشتم. موقعی که دکتر فشار سنج را به دستم بست بهش گفتم 15 سال پیش یرقان تایپ A گرفتم و بعدا هم آزمایش در همین سازمان انتقال خون دادم و نتیجه منفی اعلام شد. سریع فشار سنج را باز کرد و گفت هنوز تمام جنبه های ویروس هپاتیت A برای ما روشن نشده و به خاطر همین کلا خون نمیگیریم. هیچ جای دیگه هم برای خون دادن نرو. گفتم تایپ بی و سی که ندارم. گفت میدونم اما از نوع الف هم خون نمیگیریم.
    • شمس تبریزی IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
      0 0
      میخوام بگم با ویروس هپاتیت الف که بسیار شناخته شده تر از کرونا بود اینطور محتاطانه برخورد کردن و درباره کرونا که حتی هنوز هم کاملا معلوم نیست که دوره نهفتگی اش دقیقا چقدره برخورد سرسری داشتن و اجازه ورود به مسافران چین دادن. علی شمخانی و حسن روحانی و سایرین ویروس شناس نبودن. ویروس شناسان وزارت بهداشت باید آنها را روشن میکردن. مبتذل ترین توجیه برای شیوع کرونا اینه که مثل بقیه ایرونی ها بیای بگی برای اینکه مشارکت در انتخابات یا راهپیمایی 22 بهمن نیاد پایین، اعلام نکردن. متسفانه این نگاه غیر علمی شما در میان بسیاری از دانشمندان ما شیوع داره و در تمام حوزه ها هم دیده میشه. از سیاست گرفته تا روابط بین الملل تا هوافضا. اینه که 3 بار ماهواره پرتاب میکنن و هر بار هم قیمت حدود یه میلیون دلار میفته در دریا. پیش از پرتاب نمیتونه با حساب و کتاب نشون بده که این پرتاب موفق نخواهد بود و پول را دور نریزن. چون این ویروس نگاه مبتذلانه ای که شما دارید در مغز آنها هم هست. وزیر میگه اون 15 ثانیه لعنتی در پرتاب ماهواره کار را خراب کرد. وزیر هنوز معنی ثانیه را در پرتاب نمیدونه.
    • شمس تبریزی IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
      0 0
      وگرنه چنین حرفی را نمیزنه. لطفا هر چیزی را سیاسی نکنید تا بر جهل سرپوش بگذارید. در ضمن حجم مطالبی که درباره کرونا، پیش از شیوع آن در دنیا منتشر شده بود بسیار زیاد بود اما رسانه های ما در فضای مجازی خواب بودن و بهش نپرداختن. امروز فضای مجازی مونوپلی اطلاع رسانی صدا و سیما و سایر رسانه های دولتی را شکسته و پذیرفته نیست که بگیم آنها باید اعلام میکردن. خیلی چیزها در رسانه های دولتی اعلام نمیشه و مردم از طریق فضای مجازی میدونن. سوال من اینه که رسانه های فضای مجازی چه میکردن؟ خب طبق معمول و مثل خیلی از جاهای دیگه خواب تشریف داشتن. به جای دیدن این نارسایی ها، ساده ترین توجیه اینه که بیایم بگیم، بله حکومت برای اینکه مشارکت کم نشه، اعلام نکرد. ایرانی ها به توجیهات هلو بیا برو تو گلو خیلی علاقمند هستن و کلا نمی خواهند برای فکر کردن و پاسخ را یافتن کمی به زحمت بیفتن. از این توجیهات الی ماشاالله دارن. کار الان شان هم نیست. لا اقل صد ساله که گرفتار این توجیهات سر هم بندی شده هستن. مثل وی او ای که میگه جامعة المصطفی کانون کروناست. خب وی او ای هم توسط ایرونی جماعت اداره میشه.
    • شمس تبریزی IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
      0 0
      آنها هم به همین مرض مردم داخل گرفتار هستن. عجیبه که میلیونها چینی در آمریکا رفت و آمد و زندگی میکنه، توسط وی او ای دیده نمیشه و نمیگه چرا شیوع کرونا در آمریکا کمتر و دیرتر از ایران بوده. اما چند تا طلبه جامعة المصطفی را میبینه که بضاعتشان هم در حد چینی های مقیم آمریکا نیست که بتوانند مرتب به چین سفر کنن. حداکثر سالی یکبار بتونن برن چین. وی او ای جمعیت چینی های تاجر و کاسب و کارشناس شهرههای دیگه رو نمیبینه و فقط جامعة المصطفی را میبینه. چون وی او ای هم توسط یک عده ابله و مبتذل داره اداره میشه که توجیهات شان صرفا تا نوک بینی شان برد داره
  • IR ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
    2 0
    آفرین خانم نوروز پور قلم با وجدانی داری خدا حفظت کنه.
  • پسرک IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
    2 0
    جالب بود... اجرکم عندالله
  • رضا IR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
    3 0
    از ماست که بر ماست فقط ادعای فرهنگ هزاران ساله داریم پس کو وجدان و انسانیت
    • شمس تبریزی IR ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
      0 0
      فرهنگی که سر رشته اش به خرابه های تخت جمشید و پاسارگاد میرسه بهتر از این نمیشه
  • sahar IR ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
    3 0
    واقعا حرفتون درسته من بچه مازنداران بابل هستم ما فقط تو دوروز گذشته ۲۵نفرن مردن این همه سال و اومدبن یه امسال نیاین ازتون خواهش میکنیم به فکر مانیستین به فکر خودتون باشین لطلا
    • شمس تبریزی IR ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
      3 0
      کاش یه خرده از این حساسیتی که به خاطر انتقال کرونا از طریق تهرونی ها دارید، نسبت به ویروس بی عفتی فراگیر تهرونی ها در لب دریا و در فصل تابستان هم حساسیت داشتید
  • حسین DE ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
    1 0
    متن زیبا وپر محتوا بود از ماست که بر ماست
  • محب IR ۰۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    0 0
    کاش این متن تاثیر گذار رو اونای بخونن که این اشتباهات رو انجام دادنو میدن!! من باردارم وهمراه کلی استرس توی این شرایط.. فقط میتونم به خدا و مقدسات متوسل بشم و میدونم دستمونو رد نمیکنن!! به شماهام توصیه میکنم برای آرامش دلهاتون واقعاارزش داره... به امیدروزهای بهتر
  • من IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    0 0
    باید بعضی از این مردم را دار بزنن بای پوست بعضیارا بکنن ولی دعا کنید برای ظهور اقامون وتوبه کنیم تا درهای توبه بسته نشده وای وای
  • کوروش IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    2 0
    اگر واقعا کمبود امکانات هست ، پس چرا شمخانی دیروز توی عراق به دولت عراق قول داد که مردم عراق تجهیزات پزشکی و ... کمک میکند ؟ ما کشور خودمون داریم از بی امکاناتی و کمبود وسایل بهداشتی می میریم اونوقت توی این شرایط شمخانی به عراق سفر میکنه که بهشون بگه نگران ویروس نباشید ما پشتتون‌ هستیم و به شما کمک میکنیم.
  • کوروش IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    1 0
    درود بر این شیر زنان وطن ، حقیقت واقعی این است که هیچگاه نمی شود با جهالت و حماقت به جنگ حقایق رفت و مبارزه با ویروس فقط با ابزار علم و پژوهش و تکنولوژی امکانوپذیر خواهد بود
  • محمد کاظمی IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    1 0
    احسنت واقعا این حرفا تاثیر گذار و عالی هستن
  • IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    1 0
    بسیار منطقی و به جا.
  • محمد علی IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    0 0
    باید جریمه نقدی زیاد باشد
  • حسین گنجی IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    1 0
    واقعا دمت گرم که حرف دل منوزدی
  • نازیه IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    0 0
    ممنون میشم اگه نظرمو بذارین. روی سخنم با اون عده از هموطنانه که حتی در چنین شرایطی هم دست از جانماز آب کشیدن برنمیدارن. بنده معتقد و مسلمانم و اسلام رو صرفا اسما نپذیرفتم انتخابش کردم و بهش اعتقاد دارم. خواستم ازتون بپرسم شما که رقصیدن چندپرستارو گناه کبیره میدونین و در مقابل احتکار و ... عکس العملی ندارین ممکنه فقط یک آیه برای من و امثال من بیارین که کجای قرآن نوشته موسیقی و رقص حرامه؟!!! اگر مسلمانی که حتما قرآنو خوندی و کتاب و راهنمات کلام خداست اگرم که به تفسیر آقایان پایبندی و ... پس بهتره به روغن بنفشه و پنبه رجوع کنید و کاری به شادی مردم نداشته باشید. انقدم به اسم اسلام خون مردمو نمکید. اسلام دین غم و گریه زاری نیست اشتباه به عرضتون رسوندن. هرکی ام خواست منو رپلای کنه و بدوبیراه بگه و ... لطفا اول اون آیه ای که گفتم از قرآن بیاره بعد...
    • شمس تبریزی IR ۰۲:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
      0 0
      من از گناه کبیره صحبتی نکردم. درباره احتکار هم فکر میکنم که تکلیف را قرآن روشن کرده. میفرماید والذین یکنزون الذهب و الفضه و لاینفقونها فی سبیل الله فبشرهم بعذاب الیم. کسانی را که ثروت اندوزی میکنن و در راه خدا هزینه نمیکنن، به عذاب دردناکی بشارت داده و درآیه بعدی میگه چطوری حسابشون رو میرسن. این وضعیت ثروت اندوزان است، محتکران که جای خود را دارند. اما در مورد رقص. رقص فعل لغو است. لغو که هم ریشه با لَغاة به معنی آواز و صدای بیهوده و باطل است کلا به هر فعل، سخن و صدای و آواز باطل گفته میشه. خداوند یکی از صفات مومنان را توضیح داده. والذین هم عن اللغو معرضون. مومنان از هر لغوی روگردانند. دقت کنید که ال ابتدای لغو ال استغراق است. مومن از هر لغوی از جمله رقص که فعل لغوی است پرهیز میکند. ثانیا فرمود عبادالرحمن یمشون علی الارض هونا. بندگان خدا رفتار و فعل با وقاری دارن. رقص وقار آدمی را از بین میبرد. بنده خدا رقاصی نمیکند. در وصف بهشتیان گفته شده لایسمعون فیها لغوا الا سلاما. در بهشت سخن و آواز و صدای بیهوده و باطل نمی شنوند. چرا؟ چون در دنیا هم اهل بیهوده شنیدن نبودن
    • شمس تبریزی IR ۰۲:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
      0 0
      مردم از دریافت سود 25 درصدی بانکی هم که رباست شاد می شوند در حالی که قرآن فرموده الذین یاکلون الربا لا یقومون الا کما یقوم الذی یتخبطه الشیطان من المس. فرمود رباخواران در حالی از گور بر میخیزند که وضعیت دیوانگان را دارند. چرا؟ چون در دنیا هم دیوانه بودن و می گفتن انما البیع مثل الربا. میگفتن ربا هم یه نوع داد و ستد است. بعد میگه اگه دیوانه نبودید می فهمیدید که احل الله البیع و حرم الربا. من داد و ستد را حلال کردم و ربا را حرام. خب طرف در دنیا دیوانه بوده و بر دیوانگی اش هم شاد. این را عرض کردم تا مواظب باشید بلا نسبت شما، شادی تان از جنس شادی دیوانگان نباشد. یکی از صفات مومنان اینه. و اذا سمعوا اللغو اعرضوا عنه و قالوا لنا اعمالنا و لکم اعمالکم سلام علیکم لا نبتغی الجاهلین. یعنی چی؟ یعنی مومن چون لغو به گوش اش خورد از آن رو می گرداند و به اهل لغو میگوید من مسول عمل خودم هستم و شما هم مسول عمل خودت. من از جاهلان خوشم نمیاد و سلام بر شما. خب من سعی کردم مختصر پاسخ شما را بدم و البته دشنام هم ندادم چرا که فرمود و اذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاما.
    • شمس تبریزی IR ۰۲:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
      0 0
      من سعی کردم در حدی که فضای خبرآنلاین اجازه میده پاسخ شما را بدم. شما هم یه لطفی کن و به من بگو روغن بنفشه که برای نخستین بار است که اسمش را از شما میشنوم به چه دردی میخوره و شافی کدام مرض است؟؟؟خخخخخخخخخخخخخخخخخخخ ضمنا بگم که نازی نام فارسی و زنانه است و اضافه کردن تای تانیث به آن اشتباه است.
  • رضا IR ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    0 0
    بایدفیلم خاکسپاری کروناییهارانشون بدندتابعضیهاحساب دستشون بیاد.یامثل روسیه جریمه. زندان وغیره قراربدندچراکه جدااینها بااین رفتارشان غیرازخودشان مرتکب قتل دیگران میشوند.وقتی میگن یک سرماخوردگیه خوب بعضهاجدی نمیگیرند