ضرورت کنترل و قرنطینه استان فارس و شهر شیراز در اسرع وقت

دکتر سلطانی با بیان اینکه بر اساس آمار مسافران نوروزی، استان فارس و شهر شیراز همراه با استان هایی همانند اصفهان و خوزستان در صدر زون های پرطرفدار و جاذب مسافر نوروزی می باشند، عنوان کرد: ممنوعیت ورود به استان فارس باعث گسست و تقطیع مسیر حرکت زنجیره ای مسافران نوروزی شده و تاثیر قابل ملاحظه ای در کاهش حجم مسافران خواهد داشت .

به گزارش خبرآنلاین از فارس ؛ علی سلطانی با اشاره به سونامی ژاپن عنوان کرد: در سال ۲۰۱۱ که فاجعه سونامی ژاپن رخ داد کارکنان نیروگاه هسته ای فوکوشیما، یک سرمهندس بنام آشیدا و کارگران همراه وی برای جلوگیری از گرم شدن رآکتورها که می توانست منجر به حادثه ای بزرگ شود حاضر به ترک محل کار نشدند و تعدادی جان خود را در این راه از دست دادند و امروز از دید مردم ژاپن، از  آقای آشیدا و همکارانش بعنوان قهرمانان ایثارگر نام برده می شود که البته درجه های ایثارگری به مراتب بالاتر را ، ما در دفاع مقدس تجربه کردیم .

وی ادامه داد: امروز هم ارزش کاری که کادر پزشکی و پرستاری ما در مواجهه با ویروس کرونا انجام می دهد کمتر از ارزش مهندسان قهرمان نیست .

رییس انجمن علمی پدافند غیرعامل فارس بیان داشت: پیشنهاد من این ست که مجلس شورای اسلامی، پیگیر اتلاق عنوان شهید برای جانباختگان باشد و خانواده های آنها در صورت رضایت خودشان، تحت پوشش بنیاد شهید قرار بگیرند .

وی افزود: محدود سازی خدمات حمل و نقل عمومی ، قطار شهری و اتوبوس ها و حتی انسداد برخی محورهای شریانی و خیابان های اصلی می تواند باعث کاهش انگیزه شهروندان به جابجایی باشد و به انزوا آنها در شرایط فعلی  کمک کند .

استاد دانشگاه شیراز با بیان اینکه تجربه مهار و کنترل ویروس کرونا در کشورهای موفق همانند چین، هنگ کنگ، ویتنام، تایوان و ... نشان داده است که موثرترین شیوه مقابله با اپیدمی کرونا، از هم گسستن زنجیره توزیع و تکثیر ویروس ست، اظهار داشت: تنها با جداسازی فیزیکی و حداقل سازی تبادلات انسانی و جمعیتی امکان پذیر است .

وی همچنین گفت: اگر تدابیر و جدیت لازم در این کشور در این خصوص لحاظ نشود ممکن است شاهد بروز  یکی از فجایع تاریخی باشیم که مقصر آن نه تنها عوامل مدیریتی و مجموعه دولت، بلکه گروهی از  هموطنان و همشهریان محترم  هستند که به توصیه های بهداشتی و ایمنی کمتر توجه نمایند .

دکتر سلطانی با بیان اینکه تفاوت آمار اعلام شده از طرف دولت و برداشت های متفاوت از آمار واقعی، موجب نگرانی بوده و نیازمند توجه حداکثری و دوجانبه  مسولان و مردم است، بیان داشت: با توجه به اطلاعات پراکنده و نسبت ابتلای افراد سرشناس به ویروس  کرونا ، احتمال می رود که آمار مبتلایان بالاتر از مواردی باشد که در رسانه ها و بصورت رسمی اعلام می شود .

وی خطاب به مسئولان استان فارس اذعان داشت: زمان آن رسیده تا  مسیولان عالی  استان فارس  و شهرداری شیراز ، خونسردی و محافظه کاری را کنار گذاشته و در جهت حفظ سلامت انسانی ، محدوه استان فارس و بخصوص شهر شیراز و شهرهای پرجمعیت همانند کازرون، مرودشت، لار، جهرم، فسا و ...را مسدود کرده و در وضعیت نزدیک به  قرنطینه اعلام نمایند .

به گفته رییس انجمن علمی پدافند غیرعامل فارس در این راستا، لازم است علاوه بر صدور اطلاعیه های ارشادی که تاکنون انجام شده، بصورت قهری از ورود مسافران و گردشگران سایر استان ها و مناطق در مرزهای ورودی استان ممانعت شود .

وی اضافه کرد: علاوه بر ان، نیاز است تا اکیپ های کنترل و معاینه در مناطق مرزی و همچنین کانون های تبادل مسافر و کالا همانند پایانه ها، فرودگاه ها حضور پررنگ تر و موثرتری داشته باشند .

استاد دانشگاه شیراز گفت: در همین جهت، می بایست موضوع دورکاری کارمندان و نیمه تعطیل سازی فعالیت دستگاه های اداری مورد توجه باشد و  کلیه مراکز دارای تراکم و حضور جمعیت با کاربری گردشگری، زیارتی  و خدماتی  بدون هیچ ملاحظه ای ، تا اطلاع ثانوی، مسدود گردند .

وی توصیه کرد: توزیع مواد بهداشتی بخصوص در مناطق کمتر برخوردار همانند نواحی جنوب و شرق شیراز و همچنین روستاها و سکونت گاه های حاشیه ای شیراز و مناطق محروم روستایی و عشایری ، با گستره  و کیفیت بالاتر  انجام شود .

دکتر سلطانی با اشاره به اینکه باید توجه داشته باشیم که از نظر جغرافیای ایرانگردی، استان فارس و شهر شیراز در موقعیت خاص به عنوان چهارراه جریان های حرکت گردشگر داخلی از شمال به جنوب و از شرق به غرب ( و بر عکس ) قرار دارد، خاطر نشان کرد: در واقع، محدودسازی ورود مسافران 

به استان فارس، موجب جلوگیری از حرکت آن ها  از مبادی سفر در نواحی مرکزی و شمالی کشور با هدف عزیمت به پهنه  جنوب و همچنین به سمت جنوب غربی و شرقی کشور  خواهد شد .

وی با بیان اینکه بر اساس آمار مسافران نوروزی،  استان فارس و شهر  شیراز همراه با استان هایی همانند  اصفهان و خوزستان در صدر زون های پرطرفدار و جاذب مسافر نوروزی می باشند، عنوان کرد: ممنوعیت ورود به استان فارس باعث گسست و تقطیع مسیر حرکت زنجیره ای مسافران نوروزی شده و تاثیر قابل ملاحظه ای در کاهش حجم مسافران خواهد داشت .

رییس انجمن علمی پدافند غیرعامل فارس در پایان اذعان داشت: این سیاست در صورت اجرا شدن بصورت  اصولی ، تا حد زیادی از گسترش روزافزون ویروس کرونا و کاهش مشکلات آتی ناشی از آن موثر خواهد بود .

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1362320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =