مهرنوشت: سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت اجتماعی شهرداری تهران گفت: تاکنون هیچ موردی از ابتلاء به کرونا در گرمخانه‌های شهرداری گزارش نشده است.

سید مالک حسینی در پاسخ به این سوال که با توجه به افزایش مبتلایان به کرونا در کشور آیا موردی در گرمخانه ها مشاهده شده است یا خیر؟ گفت: تاکنون هیچ موردی از ابتلا به کرونا در گرمخانه ها مشاهده نشده اما حدود ۳۰ نفر مورد مشکوک به کرونا داشتیم که هیچ کدام از آنها جواب تست هایشان مثبت نبوده است. در حال حاضر به محض آنکه به موارد مشکوک مبتلا به کرونا با اورژانس تماس می گیریم و این افراد به مراکز درمانی اعزام و سپس به ما اعلام می کنند که مورد آنها مثبت یا منفی بوده که خوشبختانه تاکنون موردی در گرمخانه های تهران نداشتیم.

وی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص اینکه آیا با توجه به افزایش شیوع کرونا اقدامات جدیدتری در حوزه پیشگیری انجام شده یا خیر؟ گفت: تجربه این مدت می گوید چه در زمان تشدید یا در زمان معمول استانداردهای لازم در خصوص پیشگیری در گرمخانه ها اجرایی شود احتمال ابتلا و شیوع بسیار پائین است. ما از ابتدا در خصوص گرمخانه ها موضوع پیشگیری را به طور جدی مورد توجه قرار دادیم. پس از چند روز از ابتلاء نخستین فرد به کرونا در کشور مراکز را به تب سنج مجهز کرده و مددجویان که قصد ورود به گرمخانه ها را دارند علائم تب و علائم کلی شان چک می شود و تا زمانی که رسماً اعلام نشود شیوع این بیماری به اتمام رسیده و ریشه کن شده است، ذره‌ای از این تدابیر کاسته نخواهد شد.

حسینی با اشاره به اینکه از شب گذشته در گرمخانه های پایتخت میان مددجویان ماسک توزیع شده است، تصریح کرد: ماسک ها به صورت روزانه میان مددجویان توزیع می شود که این ماسک ها توسط پیمان کاران خودمان تولید و بر اساس نیاز گرمخانه ها توزیع می شود تا به دنبال این نوع نیاز مددجویان در بازار نباشیم.

وی یادآور شد: هر روز آموزش های روزانه در خصوص پیشگیری از این ویروس در میان مددجویان تکرار می شود و بازخوردهای خوبی گرفتیم به رغم تصور ما آموزش پذیری در میان مددجویان بالاست و از رفتارهای آنها مشخص است این آموزش ها اجرایی می شود.

سرپرست سازمان رفاه و خدمات مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به دو چالش اصلی گرمخانه ها خاطرنشان کرد: باید فکری برای مددجویان درگیر اعتیاد شود و درخواست می کنیم در این دوره حساس اجازه تجویز متادون تراپی را با نظارت ستاد مبارزه با مواد مخدر و دانشگاه علوم پزشکی داده شود زیرا بسیاری از کسانی که از گرمخانه ها خارج می شوند و تعدد رفت و آمد دارند برای تأمین مواد مخدر است. ما به دنبال عادی سازی این موضوع نیستیم اما در حال حاضر ما در شرایط خاص و ویژه ای قرار داریم و در این شرایط برای آنکه مخاطرات کمتر شود و آسیب پذیری کمتری متوجه این افراد باشد که می توانند در هنگام برگشت به یک فرد ناقل تبدیل شوند و در بیرون از گرمخانه ها در معرض آسیب هستند، این است که اجازه متادون تراپی را پیدا کنیم. با این کار ۳۰ درصد از مددجویانی که به بیرون رفت و آمد دارند تردد هایشان قطع می شود و نگهداشت این مراکز برای ما آسان تر است.

حسینی ادامه داد: چالش دیگری که با آن مواجه هستیم تصمیمی است که در خصوص عدم پذیرش موارد ماده ۱۶ در مراکز خاص خود است. در حال حاضر مراکز ماده ۱۶ پذیرش جدیدی ندارند و برخی از افرادی که در این مراکز حضور داشتند نیز ترخیص شده اند. همچنین مرخصی ای که به برخی از زندانیان داده شده که تعدادی از آنها توسط خانواده هایشان پذیرفته نشده اند و یا متعلق به شهرستان های دیگر هستند، هنوز نتوانسته اند به شهر خود بازگردند میهمانان جدید گرمخانه های ما هستند. تقریباً در این ایام ۵۰ درصد به مراجعه کنندگان گرمخانه های ما اضافه شده و تقریباً خدماتی که می دهیم از پیک سرما بیشتر است و افزایش مددجویان، اداره و مراقبت را برای ما دشوار کرده است و توجه به این دو موضوع جدی و چاره جویی برای آن می تواند در بهتر اداره کردن وضع موجود ما را کمک کند.

حضور در گودهای زباله / توزیع یک وعده غذای گرم

حسینی در ادامه با اشاره به برنامه ریزی برای حفاظت از کودکان زباله گرد با محوریت سازمان های مردم نهاد گفت: آخر این هفته با حضور سمن ها و نیروهای داوطلب در گودها حضور می یابیم و این حضور استمرار دارد تا نیازها را احصاء کنیم.

وی افزود: خدمات اولیه در این گودها بحث معاینه بالینی پزشکی است و همچنین تلفن تماسی به افرادی که در این گودها حضور دارند، داده می شود که اگر با مشکلی مواجه شدند و کسی به آنها توجه نکرد از طریق این شماره آن را منتقل کنند. در حال حاضر با توجه به ممنوعیت زباله گردی و کمک نیروی انتظامی برای اجرای این بخشنامه ممکن است درآمد این افراد از این محل دچار مشکل شود و برای همین برنامه ریزی کردیم حداقل یک وعده غذای گرم با همکاری سمن ها در این گودها توزیع شود. تأکید ما به مسائل بهداشتی و آموزشی در این مکان ها است.

حسینی در پاسخ به این سوال که آیا در این مدت خیریه ها و افراد نیکوکار، کمکی به شهرداری بابت تأمین موارد بهداشتی در گرمخانه ها کرده اند، خاطرنشان کرد: هزینه اداره گرمخانه های تهران توسط شهرداری تهران تأمین می شود و خوشبختانه تمامی مسائل تحت پوشش است. اما به طور موردی کمک هایی مانند توزیع غذای نذری گاه و بی گاه در گرمخانه ها انجام می شود.

۴۷۲۳۱
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1362360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =