متانول، الکلی که مردم را از چاله به چاه می‌اندازد

بنابر تاکید پزشکان و متخصصان لازم است مردم در هنگام خرید الکل دقت بیشتری داشته باشند، زیرا متاسفانه بنابر اخبار منتشرشده در روزهای اخیر برخی از سودجویان برای بهره‌برداری بیشتر از گرفتاری مردم، اقدام به فروش متانول به جای اتانول 70 درصد کرده‌اند و از این مشکل مردم به نفع خود بهره‌برداری می‌نمایند.

به گزارش خبرآنلاین از چهارمحال و بختیاری ، به دنبال شیوع ویروس کرونا در کشور و توصیه‌های مسئولان علوم پزشکی برای ضدعفونی کلیه لوازم و وسایل، دست‌ها، سطوح، همچنین جو روانی حاکم بر کشور، بازار فروش مواد ضدعفونی‌کننده داغ شد و در این بین الکل بیش از همه مورد اقبال خریداران قرار گرفت.
 
اما این نکته که آیا هر الکلی برای ضدعفونی کردن مناسب است یا خیر، موضوعی است که نباید نسبت به آن بی‌توجه بود، بنابر تاکید پزشکان و متخصصان این حوزه لازم است مردم در هنگام خرید این محصول دقت بیشتری داشته باشند، زیرا متاسفانه بنابر اخبار منتشرشده در روزهای اخیر برخی از سودجویان برای بهره‌برداری بیشتر از گرفتاری مردم، اقدام به فروش متانول به جای اتانول 70 درصد کرده‌اند و از این مشکل مردم به نفع خود بهره‌برداری می‌نمایند، این درحالی است که متانول برای بدن سمی بوده و از طریق پوست بدن جذب شده و موجب نابینایی می‌شود.
 
اخیرا نیز شاهد انتشار کلیپ‌هایی در فضای مجازی هستیم که در آن متانول را با چند قطره وایتکس مخلوط کرده و محلول بدست آمده را به‌عنوان الکل 70 درصد به مردم می‌فروشند.
 
اطلاعات مردم درخصوص الکل‌های موجود در بازار کم است
 
هنگامه رفیعی یکی از شهروندان شهرکردی اظهار کرد: بخاطر ترسی که از ورود بیماری کرونا به کشور و ابتلای مردم به این بیماری داریم، مدام درحال تمیز کردن با انواع مواد ضدعفونی‌کننده هستیم.
 
وی با بیان اینکه از آب و الکل و آب و سفیدکننده برای ضدعفونی کردن استفاده می‌کنم افزود: بسیاری از داروخانه‌ها را برای خرید الکل سر زدیم و فقط توانستیم چند شیشه کوچک تهیه کنیم.
 
این شهروند شهرکردی اضافه کرد: متاسفانه مردم اطلاع کمی درخصوص الکل‌های موجود در بازار دارند و همین امر باعث شده تا نتوانند درست تشخیص دهند.
 
رفیعی خاطرنشان کرد: در برخی از اخبار هشدارهایی درخصوص وجود الکل صنعتی در بازار و ضررهایی که برای بدن دارد، داده می‌شود و ما انتظار داریم مسئولان نظارت در این زمینه را بالا ببرند و اجازه ندهند عده‌ای به خاطر منافع خود، مردم را با مشکلات دیگری مواجه کنند.
 
مردم مراقب الکل‌های صنعتی موجود در بازار باشند

دکتر عبدالمجید فدایی دکترای بهداشت محیط و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد  اظهار کرد: بهترین غلظت برای اتانول مورد استفاده جهت ضدعفونی ۷۰ درصد و غلظت‌های بیشتر از ۹۰ درصد و کمتر از ۵۰ درصد فاقد اثر ضدعفونی هستند.

وی بیان داشت: به دلیل تبخیر آسان، این مایع برای ضدعفونی تجهیرات مورد نظر است و مخلوط آب و الکل با سرعت بیشتری باکتری‌های بدون اسپور و بیشتر ویروس‌ها را غیرفعال می‌کند.

فدایی با اشاره به متانول موجود در بازار تاکید کرد: فعالیت متانول ناچیز و درجه سمیت آن بالا است که همین امر می‌تواند سبب بروز ضایعات دائمی در چشم شود.
 
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد ادامه داد: مردم باید مراقب باشند و متانول را به جای اتیل الکل 70 درصد به‌عنوان یک ضدعفونی‌کننده به کار نبرند.

فدایی با اشاره به ایزوپروپانل به‌عنوان یک ماده ضدعفونی‌کننده افزود: محلول ۵۰ درصد این الکل اثری معادل ۷۰ درصد اتانول دارد و دامنه فعالیت این الکل نسبت به اتیل الکل بیشتر است .
 
وی ایزوپروپانل را قویترین الکل میکروب‌کش عنوان و یادآور شد: این الکل از قدرت حل‌کنندگی بیشتری برای چربی برخودار بوده و باعث خشک شدن پوست می‌شود، این درحالی است که قدرت تبخیری کمتری داشته، بنابراین باید مدت زمان بیشتری در تماس باکتری باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی خاطرنشان کرد: الکل ۱۰۰ درصد، یا الکل مطلق دارای اثر گندزدایی خیلی پایین‌تری است و در مجموع برای از بین بردن ویروس کرونا و ساختار آن بهترین الکل اتانول ۷۰ درصد است.
 
متاسفانه عدم آگاهی مردم راه را برای بسیاری از سودجویان باز کرده و وجود متانول در بازار سبب شده تا سلامت مردم از این طریق نیز به خطر افتاده و مشکلاتی را به همراه داشته باشد، این درحالی است که مسئولان علوم  پزشکی بارها و بارها اعلام کرده‌اند مخلوط آب و وایتکس جاایگزینی خوبی برای الکل جهت ضدعفونی سطوح و آب و صابون ماده مناسبی برای ضدعفونی دست‌ها و صورت است، بنابراین مردم به جای اینکه به دنبال خرید الکل و مشکلات بعد از آن باشند بهتر است از موادی که از سلامت آن اطلاع دارند استفاده کنند.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1362546

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =