دغدغه‌های صادرکنندگان، نسبت به بعضی محدودیت ها در بازارهای هدف/سایه کرونا ویروس بر تجارت خراسان رضوی

ویروس کرونا، علاوه بر بحران جدی در بخش سلامت و تبعات اجتماعی آن، حالا عرصه اقتصاد و کسب و کار را نیز با چالش‌هایی جدی مواجه ساخته است.

به گزارش خبرآنلاین از خراسان رضوی ، در کشورمان در آستانه سال نو، دیگر خبری از رونق همیشگی بازار نیست و صنعت گردشگری که نوروز برایش پربارترین ایام ساز بود، حالا با یک سکته جدی مواجه شده است.

این خسارت‌ها اگرچه در روند اولویت دهی به سلامت جامعه، گریزناپذیر به نظر می‌رسند، اما باید برای جبران آن‌ها تدبیری اندیشیده شود.

بی تردید هر تغییر مثبتی در عرصه سیاست گذاری اگر با برنامه ریزی مدبرانه و پیگیری‌های مستمر همراه باشد، بنگاه‌های اقتصادی و خدماتی را کمتر دچار ضرر و زیان خواهد کرد و توامان به توانمندسازی مجدد آن ها، بعد از عبور از این بحران کمک می‌نماید.

یکی از این اقدامات می‌تواند، رایزنی‌های دولت برای گشودن مسیرهای صادراتی باشد.،برای اطلاع از آخرین وضعیت و چالش‌های بخش صادرات با فعالان این بخش به گفتگو نشستیم؛

ضرورت رایزنی وزارت امور خارجه برای برقراری دوباره روند صادرات
محمدحسین روشنک رئیس کمیسیون تجارت اتاق مشهد در این رابطه گفت: به طور کلی صادرات و تجارت ما متاثر از شیوع کرونا در کشورمان قرار گرفته است البته بخشی از مشکلات و محدودیت‌هایی که از سوی دیگر کشورها اعمال شده را باید متاثر از تبلیغات دشمنان بدانیم.
او به بیان اینکه مشکلات در بخش صادرات گوشه چشمی دارد که احتمالا این مسائل به حوزه واردات محصولات اولیه نیز تسری پیدا خواهد کرد و ادامه داد: هر چند که در شرایط فعلی صادرات متوقف نشده و صادرات ریلی کالاها به خوبی انجام می‌گیرد، اما تجار ما در مرزهای زمینی با مشکلاتی جدی مواجه هستند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی گفت: یکی از چالش‌های عمده در بحث صادرات مواد غذایی است، به ویژه آن بخش از محصولاتی که در بازار هدف خود، صاحب برند و جایگاه ویژه هستند؛ به طور مثال، تولیدکنندگان استانی در تولید «خمیرمایه» جایگاه خوبی در آسیای میانه دارند که متاسفانه صادرات این محصولات به دلیل عدم هماهنگی با کشورهای هدف صادراتی با مشکل مواجه شده است.

روشنک افزود: محصولات غذایی از مدت‌ها قبل برای ایام نوروز به مقصد کشورهای هدف تدارک دیده شده و باید به بازارهای هدف برسند. اگر این مهم محقق نشود، چند چالش حاد رقم می‌خورد؛ نخست آنکه کارگران واحدهای تولیدی بیکار می‌شوند، دوم آنکه بازارهای هدف با کمبود کالا مواجه می‌شوند، علاوه بر آن، احتمال تولید کالاهای تقبلی توسط سایر کشورها و سوء استفاده آنان از برندهای ایرانی بسیار افزایش پیدا می‌کند.
او تصریح کرد: به استناد مواردی که ذکر شد، ضرورت دارد تا وزارت امور خارجه و سازمان توسعه تجارت مذاکرات لازم را با کشورهای هدف صادراتی از جمله ترکمنستان به انجام برسانند تا مسیر صادرات از نو گشوده شود. توجه داشته باشیم که این کالاها تحت شرایط قرنطینه و با واگن صادر می‌شوند و هیچ شخصی همراه با بار صادراتی به کشورهای هدف سفر نمی‌کند، به بیان دیگر سفرای ما در کشورهای ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان باید با مراجع ذی‌صلاح در کشورهای مذکور مذاکره کرده و هماهنگی‌های لازم را جهت اخذ موافقت برای صدور محصولات صادراتی از کشورمان دریافت کنند، طبیعتا تمامی پروتکل‌های بهداشتی و پیشگیرانه برای این محصولات مدنظر قرار گرفته و نباید از این بابت، ممانعتی وجود داشته باشد.

دولت برنامه خاصی به منظور حمایت از صادرات در شرایط فعلی نداشته است
مجید محمدنژاد عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: با شیوع ویروس کرونا وضعیت صادرات کالا چندان مطلوب نیست، به طوری که کشورهای هدف صادراتی در حوزه آسیای میانه به دلیل عدم آگاهی به مسائل بهداشتی و فقدان کادر پزشکی و درمانی مجرب در کشورشان، تمام نگرانی هایشان را صرفا بر مرزهای ایران متمرکز کرده اند.

او ادامه داد: از آنجا که ایران کانون استراتژیک صادرات در منطقه است و برخی از کشورهای حوزه «CIS» از ظرفیت ترانزیتی ما بهره می‌گیرند، فشار دو چندانی بر مرزهای خروجی کشورمان وارد شده است، علاوه بر این شیوع کرونا از حیث روانی نیز تاثیرات نامطلوبی بر جریان صادرات کشورمان داشته است، چنان که هم اکنون شاهد هستیم امور صادراتی متوقف شده و یا به کندی انجام می‌گیرد. در شرایط فعلی ما نیازمند ورود ارز به کشور هستیم و وضعیت موجود، دشواری شرایط را دوچندان کرده است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: این در حالی است که کشورهای همجوار چین همچنان مراودات تجاری‌شان را با این کشور انجام می‌دهند و تردد نیروی انسانی‎شان به چین بسیار بیشتر از مبادلات ایران با کشورهای همسایه اش است.

محمدنژاد از ضرورت حمایت دولت از بخش صادرات سخن به میان می‌آورد و افزود: در چنین شرایطی، معمولا دولت‌ها بسته‌های حمایتی و تسهیلگری‌های لازم را پیش بینی می‌کنند تا بخش‌های مختلف اقتصادی متضرر نشوند. اگر چالش‌های موجود برای بخش صادرات ما تداوم پیدا کند، قطعا به تناسب آن، حوزه تولید خسران می‌بیند.

این عضو هیات نمایندگان اتاق مشهد گفت: برقراری دوباره جریان صادراتی کشور، نیازمند اعتمادسازی و رایزنی موثر با کشورهای هدف است. طبیعتا اگر آن‌ها از برنامه‌های نظارتی ایران و سطح رعایت مولفه‌های پیشگیرانه توسط کشورمان مطلع شوند، نگرانی‌هایشان مرتفع خواهد شد. فضاسازی منفی که در این خصوص در کشورهای هدف صادراتی ایجاد شده، در حال حاضر بر اقدامات کشورمان غلبه داشته است.

صادرات برخی از کالاها به دلیل منع قانونی با محدودیت مواجه شده است
 

محمد کوهگرد مدیرکل گمرک دوغارون روند صادرات کالا به افغانستان را «عادی» توصیف کرد و گفت: در حال حاضر صادرات و ترازیت با وضعیت عادی از مرز دوغارون انجام می‌شود و روزانه سه هزار و ۵۰۰ الی ۴ هزار مسافر نیز از این مرز تردد دارند و قریب به ۶۰۰ الی ۷۰۰ کامیون نیز کالاهای عمدتا صادراتی ایران را به افغانستان تردد دارند و در شرایط فعلی مشکل خاصی برای صادرات کالا از این مرز وجود ندارد؛ البته تردد افراد نسبت به گذشته با توجه به شیوع کرونا کاهش یافته است.

او ادامه داد: تدابیر بهداشتی در مرز دوغارون با هماهنگی‌های صورت گرفته توسط فرمانداری تایباد به خوبی در حال پیگیری و انجام است، چنان که می‌توان اذعان کرد، پس از فرودگاه امام خمینی (ره) مجهزترین دوربین حرارتی در مرز دوغارون نصب شده و از رانندگان کامیون‌هایی که در این مرز تردد دارند، توسط شبکه بهداشت پایش‌های مستمر انجام می‌گیرد. هر چند که ممکن است این قبیل اقدامات روند تجارت را کند کند، اما امر صادرات و واردات همچنان انجام می‌گیرد.

مدیرکل گمرک دوغارون گفت: هر چند که صادرات برخی از کالاها به دلیل منع قانونی و صدور بخشنامه‌هایی از گمرک ایران با محدودیت مواجه شده، اما به طور کلی صادرات در شرایط فعلی کاهشی نداشته است، به طوری که براساس آمار حاصله، حجم صادرات از مرز دوغارون در ۱۱ ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، ۱۵ درصد افزایش را نیز تجربه می‌کند. حال امید می‌رود از آن جا که کنترل‌های لازم در صادرات محصولات و کالا در مرز انجام می‌گیرد، کشورهای هدف صادراتی مانع از ورود این کالاها به کشورشان نشوند.

محدودیت برای مواد غذایی صادراتی و کالاهای قرنطینه‌ای

امید جهانخواه ناظر گمرکات خراسان رضوی گفت: در شرایط فعلی صادرات انجام می‌شود و گمرک ایران حمایت‌هایی را از صادرکنندگان به عمل آورده است، چنان که جلسات ملاقات مرزی که با مسئولین ذی ربط کشورهای همسایه انجام می‌گیرد و وزارت امور خارجه نیز پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهد تا کالاهای صادراتی بتوانند با سرعت از کشور خارج و به مقصد عازم شوند.

او ادامه داد: علی رغم بسته شدن چند مرز، فرآیند صادرات به خوبی انجام می‌گیرد؛ به طور مثال، صادرات از مرز سرخس به صورت ریلی و از مرز دوغارون طبق روال گذشته در حال انجام است. به طوری که براساس آمار در بازه زمانی ۱۱ ماهه سال جاری، شاهد رشد ۱۹ درصدی نسبت به مدت مشابه بوده ایم هر چند که آمار جدیدی در خصوص روند صادرات در اختیار نداریم، اما آنچه که مسلم است روند صادرات طبیعی بوده و صرفا صادرات از حمل و نقل زمینی به ریلی در مرز سرخس تغییر پیدا کرده است و کالاهای مرز لطف آباد نیز بنا به تقاضای صادرکنندگان به سمت مرز سرخس تغییر مسیر داده اند.

ناظر گمرکات خراسان رضوی گفت: در حال حاضر صدور کالا به کشور افغانستان با مشکلی مواجه نیست، اما کشور ترکمنستان اجازه ورود کالاها و مواد غذایی نیازمند قرنطینه را نمی‌دهند. همچنین کشورهای حوزه آسیای میانه نیز واردات محصولات ایرانی را نمی‌پذیرند که این مسائل توسط نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شمال شرق کشور در حال پیگیری است و امید می‌رود این مشکلات طی چند روز آتی رفع شود.

جهانخواه افزود: در حال حاضر برای صادرات کالا به جز مواد غذایی و قرنطینه ای، مشکلی وجود ندارند، البته همکاری بخش خصوصی و بخش دولتی می‌تواند در شرایط فعلی مثمرثمر واقع شود تا بتوانیم کالاهای صادراتی کشور و استان را به مقاصدشان برسانیم.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1363282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =