نشانه‌های تازه‌ای از حیات در اتمسفر سیاره زهره

تیمی از اخترشناسان باور دارند که نشانه‌هایی از حیات در اتمسفر سیاره زهره پیدا کرده‌اند که دستاورد مهمی محسوب می‌شود و واکنش مدیر ناسا را نیز در پی داشته است.

دیجیاتو نوشت: این تیم مقاله‌ای دو صفحه‌ای منتشر کرده و در آن شناسایی ترکیب شیمیایی «فسفین» در اتمسفر ضخیم سیاره زهره را شرح داده است. به باور آن‌ها، فسفین ممکن است توسط میکروارگانیسم‌های زنده در نوعی از زیست‌کره بیگانه تولید شده باشد.

اخترشناس دانشگاه «کاردیف ولز»، «جین گریوز» برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ این ترکیب شیمیایی را در زهره شناسایی کرد. در مارس ۲۰۱۹ دانشمندان با استفاده از تلکسوپی قدرتمند در شیلی، چنین کشفی را تایید کردند. آن‌ها فسفین را در سطح ۵ تا ۲۰ قسمت در هر میلیارد کشف کردند که هزاران برابر بیشتر از مقدار آن در اتمسفر زمین است. با وجود چنین موضوعی، پژوهش آن‌ها به علت شیوع ویروس کرونا و مدت زمان محدودی که زهره از افق زمین می‌گذرد، قطع شد.

در حال حاضر دانشمندان موفق به جمع آوری هیچ‌گونه میکروارگانیسم از سیاره زهره نشده‌اند و حتی نتوانسته‌اند از آن‌ها عکس بگیرند. پژوهشگران از این موضوع اطلاع دارند که نور به طور مداوم فسفین را تجزیه می‌کند، بنابراین باید دوباره پر شوند.

به صورت تئوری، میکروب‌ها می‌توانند چنین کاری را انجام دهند، اما برخی دانشمندان هنوز متقاعد نشدند که فسفین توسط زندگی بی‌هوازی تولید می‌شود. هم اکنون هیچ دانشمندی توضیح خاصی برای این موضوع ندارد.

یافته‌های جدید اخترشناسان تحقیقات پیرامون زندگی فرازمینی روی زهره را افزایش می‌دهد. تا به امروز دانشمندان توجه چندانی به این سیاره نداشتند و زندگی فرازمینی را روی آن جستجو نمی‌کردند، در حقیقت بیشتر تمرکزها روی مریخ و سفر به سیاره سرخ بوده است.

مدیر ناسا، «جیم برایدنستاین» به این کشف دانشمندان واکنش نشان داده و اعلام کرده که کشف زندگی روی این سیاره باید به یک اولویت تبدیل شود. به گفته برایدنستاین، کشف فسفین مهمترین پیشرفت در زمینه ایجاد زندگی خارج از زمین است. باید به این نکته اشاره کنیم که در گذشته چندین سازمان فضایی تحقیقاتی پیرامون این سیاره انجام داده‌اند که ناسا یکی از آن‌ها محسوب می‌شود.