خریداران، بازار را خالی کردند/ خرید و فروش خودرو قفل شد

گزارش میدانی از وضعیت بازار خودرو پس از شیوع ویروس کرونا، از کاهش ۸۰ درصدی معاملات خبر می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، به نظر می‌رسد هر چه در کشور بر تعداد آمار مبتلایان به ویروس کرونا افزوده می‌شود، از خریداران کالا در بازارها نیز کاسته می‌شود. بازار خودرو نیز از این موضوع مستثنی نبوده و گزارش‌ها نشان می‌دهد در مدت سه هفته‌ای که کرونا در کشور شیوع پیدا کرده، این بازار به نوعی قفل شده و هیچ خریداری ندارد.

آن‌طور که فعالان این بازار عنوان می‌کنند، این است که تا یک ماه گذشته فروشندگان خودرو در تعیین قیمت‌ها، دست بالا داشتند و حاضر نبودند خودروها را با قیمت‌هایی پایین‌تر به فروش برساند، اما امروز که تقریبا هیچ مشتری‌ای در بازار وجود ندارد، خریداران با چانه‌زنی بیشتر، قدرت خرید بازار را به دست گرفته‌اند.

به اعتقاد بسیاری از فعالان بازار خودرو، در حال حاضر خرید و فروش خودرو به کمترین میزان خود رسیده است و بسیاری از مردم، خرید و فروش خودرو را به دلیل این‌که نیاز به حضور فیزیکی در بنگاه‌ها و دفترخانه‌ها دارد، متوقف کرده‌اند.

قیمت خودرو چقدر کم شد؟

بررسی وضعیت بازار خودرو نشان می‌دهد که قیمت خودرو در بازه هفته‌ای که از زمان اعلام شیوع کرونا در کشور گذشته، کاهش قابل توجهی داشته است، به طوری که در این بازه زمانی قیمت پراید ۱۱۱ با کاهش ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی، از ۶۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به ۶۲ میلیون تومان افت کرده است.

پراید ۱۳۱ نیز تقریبا همین وضعیت را داشته و در حال حاضر در بازار با قیمت ۵۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به فروش می‌رود؛ این در حالی است که در اولین روز اسفندماه این خودرو با قیمت ۶۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عرضه می‌شد.

از سوی دیگر، قیمت ساینا با کاهش حدود ۷۰۰ هزار تومانی مواجه شده است. در ابتدای اسفندماه ساینا ۷۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قیمت داشت، اما هم‌اکنون قیمت آن به حدود ۷۵ میلیون تومان کاهش یافته است.

در این میان، پژو۲۰۶ تیپ ۲ در حالی در ابتدای اسفندماه با حدود ۱۰۰ میلیون تومان در بازار به فروش می‌رفت که در حال حاضر با کاهش حدود ۲ میلیون تومانی، در بازار ۹۸ میلیون تومان قیمت دارد. پژو۲۰۶ تیپ ۵ نیز حدود ۱۰ میلیون تومان کاهش قیمت را تجربه کرده و از ۱۲۶ میلیون تومان به ۱۱۶ میلیون تومان تغییر قیمت داده است.

بررسی قیمت‌ها حاکی از آن است قیمت برخی خودروهای مونتاژی حتی نسبت به چهارشنبه گذشته، با افت ۲۰ تا ۴۰ میلیون تومانی مواجه شده که از آن جمله کاهش ۲۰ میلیون تومانی پژو ۲۰۰۸، افت ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومانی سراتو و کاهش ۲۰ میلیون تومانی هایما اس ۷ قابل اشاره است.

چرا شیب فروش خودرو کم شد؟

اما کاهش قیمت خودرو در هفته‌های گذشته در حالی بود که تا پیش از انتشار خبر شیوع کرونا، بازار خودرو روندی صعودی را به خود گرفته بود؛ به طوری که رشد قیمت‌ها چندان توجیهی نداشت. در این میان، در آن دوره نوک انتقادها به سمت دلالان و واسطه‌گران می‌رفت که در انتظار فرصتی مناسب برای فروش خودروهای خود هستند.

نظرسنجی انجام‌شده توسط یک شرکت معتبر داخلی که به تازگی انتشار یافته، نشان می‌دهد ۶۰ درصد از خریداران خودروهای صفر کیلومتر در نیمه نخست امسال، اقدام به فروش خودروی دریافتی خود از نمایندگی کرده‌اند.

طبق این نظرسنجی، اقدام مشتریان مبنی بر فروش به جای مصرف، ریشه در اختلاف فاحش میان قیمت کارخانه و بازار خودروها دارد که خود از سیاست قیمت‌گذاری دستوری سرچشمه می‌گیرد. شیب فروش خودروها البته در نیمه دوم سال کند شده است که می‌تواند ناشی از به تاخیر انداختن فروش در راستای کسب سود بیشتر باشد.

پیش‌بینی‌های بازار خودرو چیست؟

در این شرایط، اغلب فعالان بازار خودرو اعتقاد دارند که با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور، در بازار خودرو شاهد رکورد جدید قیمتی از کاهش خواهیم بود. این در حالی است که روند فاکتور کردن خودروها در شرکت‌های خودروساز نیز با توجه به روزهای پایانی سال کم شده و همین امر نارضایتی مصرف‌کنندگان را به وجود آورده است.

البته کارشناسان عنوان می‌کنند؛ روند نزولی قیمت‌ها از زمان برداشته شدن مجدد نرخ‌ها از سایت‌های خودرویی مثل دیوار، باما و ... آغاز شده، اما مراجعه نکردن مشتریان به بازار و نمایشگاه‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا عاملی است که کاهش شدید تقاضا و در نتیجه افت قیمت‌ها را رقم زده است.

سعید موتمنی، رییس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران در این خصوص عنوان می‌کند؛ نبود خریدار در بازار آن‌هم در روزهای پایانی سال سبب نگرانی دست‌اندرکاران بازار شده است و نگرانی اصلی فعالان بازار خودرو، تداوم این وضعیت در سال آینده است.

به اعتقاد وی، شیوع بیماری کرونا پیش از نوروز بازار شب عید را از نمایشگاه‌داران گرفت، این در شرایطی است که بخش زیادی از آنها خودروهای خود را نگه داشته بودند تا در روزهای پایانی سال به بازار عرضه کنند تا سود بیشتری نصیبشان شود، اما خالی شدن بازار از خریدار باعث شده تا آنها برای خودروهای خود مشتری پیدا نکنند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران تهران ضمن ابراز نگرانی از وضعیت به‌وجود آمده، تاکید می‌کند: تداوم وضعیت حاکم در این بازار سبب می‌شود تا بخش قابل‌توجهی از فعالان خرد بازار با خطر ورشکستگی روبه‌رو شوند.

موتمنی می‌گوید: این روزها حتی مشتریان برای پرسیدن قیمت نیز مراجعه نمی‌کنند و نمایشگاه‌داران در بهترین حالت به مشاوره تلفنی بسنده می‌کنند.

223223

کد خبر 1363775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =