رضا استادی

رضا استادی: فراهم آمدن مقدمات ساخت سریال مختارنامه به نیمه اول سال 1381 باز می​گردد. در این روزها که شما شاهد تماشای سریال هستید هم همچنان کارهای فنی در بخش ساخت موسیقی، صداگذاری، جلوه​های ویژه و البته روابط عمومی و اطلاع رسانی ادامه دارد. در این مدت زمان نسبتا طولانی دست بی رحم اجل، خیلی از همکاران مختارنامه را از خانواده بزرگ این سریال گرفته است. نمونه آخرش مرحوم «عباس امیری» بود و نمونه های دیگرش «رضا آقا ربی» و «رضا خندان» از بازیگران و چند نفر دیگر از عوامل پشت دوربین همچون: «باقر آشتیانی» مدیر تولید سریال و «ابراهیم پور باقری» از همکاران گروه فیلمبرداری.

مرحوم رضا خندان که یازدهم مهرماه امسال فوت کرد، در این سریال نقش «سنان بن انس» را بازی کرده است. شخصیتی که در واقعه کربلا حضور داشت و سر مبارک امام حسین (ع) را از بدنش جدا کرد. شخصیت سنان در سریال مختارنامه علاقه فراوانی به خوردن شراب دارد و به همین دلیل در بخش​های زیادی از نقش خود مست است. گهگاه صداهای ناهنجاری هم از گلوی خود در می​آورد. اندکی هم اعصابش خراب است. همه این ویژگی را رضا خندان جوری در مقابل دوربین میرباقری بازآفرینی کرد که همیشه تحسین میرباقری را به همراه داشت.

رضا خندان در نقش سنان بن انس سریال مختارنامه

در قسمتی که جمعه 20 اسفند ماه(امشب) پخش می​شود، با پیروزی مختار در کوفه، اشقیاء سوراخ موش یکی صد دینار خریده و هر کدام در جایی پنهان شده​اند. بخش هایی که امشب مشاهده می کنید، در بهمن ماه سال 1383 مقابل دوربین رفت. کوفه​ای که در احمد آباد ساخته شده بود از برف سفید پوش شده بود. در اولین سکانسی که رضا خندان ایفای نقش کرد، میرباقری از این​که او به درک خوبی از نقش رسیده بود، خیلی خوشحال شد. وقتی بازی بازیگری رضایت او را جلب کند، دیگر اجازه نمی​دهد عوامل پشت دوربین پیشنهادی در خصوص نقش به بازیگر بدهند و می​گوید: «همین خوب است! وقتی هم که هنگام فیلمبرداری این صحنه «عظیم جوانروح» مدیر فیلمبرداری به رضا خندان گفت «اینجا که شراب می​خوری دستت را زیاد بالا نیار چون سایه می شه و تصویر خوب در نمی​یاد»، میرباقری خطاب به جوانروح گفت که بهتر است جوری نورپردازی کند که چنین مشکلی پیش نیاید. او دلش نمی خواست بازیگر این نقش محدود شود و دوست داشت بازیگر راحت باشد.

سابقه همکاری رضا خندان و داوود میرباقری به سریال امام علی (ع) باز می​گردد. او قرار بود در« مسافر ری» هم حضور داشته باشد، اما قسمت نشد. همیشه علاقمند بود تا یکی از نقش های ضد قهرمان میرباقری را ایفاء کند، چون معتقد بود نقش​های منفی را بهتر از نقش​های مثبت می​نویسد و این نقش​ها در آثار او دوست داشتنی تر هستند. بازی او تا قسمت 29 سریال نیز ادامه دارد. دیروز که با «جمشید خندان» برادرش صحبت می​کردم، درد و دل جالبی را مطرح کرد که بسیار تکان دهنده بود. جمشید می گفت: «این روزها بازیگرانی مثل محمد فیلی، مهدی فخیم زاده، مظفر مقدم و... که در نقش اشقیاء در این سریال حضور پیدا کرده​اند، زنده اند و در مصاحبه​های مختلف از خودشان دفاع می​کنند که چطور و چرا نقش هایی مانند: شمر، عمر سعد، شبث و... را ایفاء کردند اما رضا زنده نیست و با وجود بازی فوق العاده​ای که در این نقش داشته، می​ترسم بینندگان او را لعن و نفرین کنند و جایی هم برای دفاع از خودش نداشته باشد!

بد نیست بدانید مرحوم خندان در طول حضور در مختارنامه یک بار هم سکته مغزی کرد و بخشی از بدن و دست راستش بی حس شد. در آن زمان کمی هم تمرکزش را از دست داده بود اما با این وجود برای ایفای این نقش سخت و مشکل حسابی مایه گذاشت تا سنان خوب از آب دربیاید. درباره عشق و ارادت او به امام حسین (ع) بد نیست بدانید که هر سال روزهای تاسوعا و عاشورا به شهرستان شوشتر می رفت و با تهیه عکس و تصویر از مراسم شبیه خوانی تلاش می​کرد تا این هنر را ثبت و ضبط کند. این هنرمند خوب اهوازی کشورمان شش ماه است که در آرامگاهش در اهواز مدفون است.  موقع تماشای بازی​اش در نقش سنان به همان اندازه که قاتل امام حسین (ع) را لعن و نفرین می​کنید، برای بازیگر نقش سنان فاتحه بفرستید و برای شادی روحش دعا کنید.

52

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 136454

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رحیمی IR ۰۵:۵۳ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۱
    16 0
    روحش شادوروانش پاک.
  • بدون نام IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۱
    12 0
    بازیگری توانا بود .روحش شاد و خداوند رحمتش کند انشالله .
  • کیوان عباسی IR ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۶
    11 0
    روهش شاد-یادش گرامی
  • مهناز آزادی A1 ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    10 0
    روحش شاد و جالب آنکه من فکر می کردم نقش سنان بن انس در مختارنامه را آقای سیروس ابراهیم زاده بازی کرده اند .
  • امیر مقیمی DE ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
    6 0
    خدایش بیامرزد...من هر بار مختارنامه را و علی الخصوص بازی مرحوم خندان را در نقش فوق العاده سخت سنان می بینم درود به شرف این بازیگر زبده میفرستم که بازی ایشان در نقشش یک کلاس بازیگری است..روحش شاد و یادش گرامی...