۰ نفر
۸ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۵:۲۴

«سازمانی پولدار، اما نه چندان سخاوتمند» تیتر مطلبی است که یکشنبه 4 مرداد ماه در روزنامه خبر به چاپ رسید. مسئولان سازمان بهزیستی خواهان چاپ جوابیه ذیل شدند:

1- سازمان بهزیستی کشور برخلاف آنچه در روتیتر و تیتر مطلب مذکور آمده[سازمانی پولدار اما نه‌چندان سخاوتمند]، به هیچ‌وجه ثروتمندترین مؤسسه حمایت از اقشار آسیب‌پذیر نیست. بلکه سازمان‌های حمایتی دیگری نیز هستند که چندین برابر سازمان بهزیستی بودجه دارند. این در حالی است که استفاده از لفظ ثروت برای بودجه چنین سازمان‌هایی به هیچ‌عنوان تعبیر مناسبی نیست. اگر نسبت میان جمعیت تحت پوشش و نیازهای موجود آنها را با بودجه موجود سازمان بسنجید، درمی‌یابید که علی‌رغم افزایش جهشی بودجه، سازمان بهزیستی فقیرترین سازمان حمایتی کشور محسوب می‌شود. بودجه سازمان بهزیستی کشور از 245میلیاردتومان در سال 83 به 650 میلیاردتومان در سال 87 رسیده که با احتساب منابع اعتباری دیگری چون بودجه هدفمند کردن یارانه‌ها، سفرهای استانی هیأت دولت و مقام معظم رهبری و... به حدود 823 میلیاردتومان رسیده است. این در حالی است که طبق برآوردها برای تحت پوشش قرار دادن نسبتاً مناسب جمعیت موجود تحت پوشش به چیزی بالغ بر دو هزار میلیارد تومان بودجه در شرایط فعلی نیاز است.

2- تعداد زنان سرپرست خانوار تحت پوشش سازمان بهزیستی از 137 هزار نفر در سال 83 به 176 هزار نفر در سال 87 رسیده است که همه این تعداد تحت پوشش خدمات سازمان قرار دارند، نه فقط صدهزار نفرشان. علاوه بر این تعداد زنان سرپرست خانوار کشور از 176 هزار نفر بیشتر است که بخش عمده‌ای از آنها تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند و این تعدادی نیست که مورد شناسایی سازمان بهزیستی قرار گرفته باشد. سازمان بهزیستی کشور در راستای این هدف ارزشمند که مردم و بخش‌های غیردولتی خیلی بهتر از سازمان‌های دولتی می‌توانند به امور نیازمندان و مددجویان بپردازند، بخشی از وظایف خود را به بخش‌های غیردولتی واگذار کرده و در ازای انجام این امور از سوی آنها یارانه‌هایی را به اینگونه مراکز اختصاص داده است.

این یارانه‌ها هزینه پرداخت به مددجو نیست بلکه هزینه‌ای است که در قبال مسئولیت پذیرفته شده به اینگونه مؤسسات پرداخت می‌شود. کلینیک‌های مددکاری و مؤسسات طرف قرارداد با سازمان برای رسیدگی به امور زنان سرپرست خانوار تحت پوشش سازمان به ازای رسیدگی به امور هر خانوار مبلغ 7600 تومان به صورت ماهانه یارانه دریافت می‌کنند و در صورتی که بتوانند خانوار تحت پوشش را بازتوان سازند، مبلغ 150 هزار تومان دریافت می‌کنند. این مبالغ برخلاف نوشته مذکور کمکی سخاوتمندانه به مددجو نیست بلکه هزینه‌ای است که در قبال رسیدگی به امور اینگونه خانوار‌ها به کلینیک‌های مددکاری پرداخت می‌شود. مستمری ماهیانه و سایر خدمات سازمان به اینگونه افراد سر جای خودش باقی است.

3- برخلاف نظر نویسنده که مشخص نیست از چه منبعی ذکر شده، در سال 83 حداقل مستمری در سازمان 8 هزار تومان بوده است که طی این چهار سال با رشد بودجه سازمان مستمری‌ها نیز به بیش از چهار برابر افزایش یافته و بین 32 تا 60 هزار تومان می‌باشد. این در حالی است که علاوه بر مستمری، حمایت‌های دیگری چون بن ارزاق، دفترچه بیمه خدمات درمانی، آرد رایگان، کمک‌هزینه تحصیلی دانش‌آموزان، انواع خدمات مددکاری نیز از جمله خدمات سازمان به این اقشار می‌باشد.

4- پدیده‌ای به نام پشت نوبتی‌ها چیزی مختص دوران اخیر نیست بلکه مسئله‌ای است که از ابتدای تشکیل، سازمان بهزیستی با آن مواجه بوده است. این اتفاق یک دلیل ساده بیشتر ندارد و آن هم اینکه نیازهای سازمان در دولت‌های گذشته به خوبی برآورده نشده است. سال به سال نیز جبران عقب‌ماندگی سخت‌تر می‌شود. نکته قابل توجه این است که در طول چهار سال گذشته تعداد معلولان و زنان سرپرست خانوار پشت نوبتی که به چرخه خدمات سازمان وارد شده‌اند به ترتیب حدود 5/2 برابر و 30درصد تعداد افرادی بوده است که سال 83 تحت پوشش خدمات سازمان قرار داشته‌اند. میزان یارانه‌ها و کمک‌هزینه‌های این جوامع هدف نیز در همین سال‌ها بیش از 300درصد رشد داشته است.

5- معلولان یکی از پرجمعیت‌ترین جوامع هدف تحت‌پوشش سازمان بهزیستی هستند که از سالیان گذشته با مشکلات عدیده‌ای مواجه بوده‌اند و تقریباً در طول چهار سال گذشته بیشترین انرژی و هزینه سازمان صرف کم‌کردن بار انبوه مشکلات آنها شده است. پرداختن صرف به مسئله نگهداری معلولان در مراکزی که دیگر رویکرد قدیمی و نامطلوب در سیاست‌های توانبخشی معلولان است و ندیدن خدمات مناسبی که در طول سالیان اخیر برای حضور بیشتر معلولان در جامعه و جلوگیری از انزوا و گوشه‌گیری آنها در کنج خانه‌ها و مراکز نگهداری ارائه شده یا از سر بی‌انصافی است یا بی‌اطلاعی.

بهبود سیستم حمل و نقل معلولان، پیگیری وضعیت مناسب‌سازی اماکن و معابر شهری، مناسب‌سازی خودروهای ویژه معلولین، تأمین شهریه دانشجویان معلول و بیمه مکمل، صندوق بیمه درمان، تأمین وسایل کمک‌ توانبخشی، راه‌اندازی مراکز روزانه نگهداری ومراقبت در منزل،‌ کمک‌هزینه برای معلولان قهرمان در عرصه‌های جهانی و المپیک و بسیاری طرح‌ها و برنامه‌های دیگر همگی خدماتی هستند که در راستای رویکردهای نوین‌ توانبخشی در کشور در طول چهار سال گذشته انجام پذیرفته‌اند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 13649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =