20 سال گذشت؛ یادآوری مشهورترین گل باتی‌گل/ عکس

امروز بیستمین سالگرد معروف ترین گل دوران حرفه ای گابریل عمر باتیستوتا است که در جام قهرمانان باشگاه های اروپا سال 2000 وارد دروازه منچستریونایتد کرد.

به گزارش ورزش سه، بیست سال پیش و در روزهایی که جهان تازه چند ماهی بود که وارد قرن جدید میلادی شده بود، رقابت های فوتبال اروپا هم شکل و شمایل دیگری داشت ولی مثل فصل جاری که تیم آتالانتا توانست خودش را به مرحله یک هشتم لیگ قهرمانان اروپا برساند و حالا با شکست والنسیا در جمع هشت تیم برتر قاره اروپا دیده می شود، 20 سال پیش هم یک تیم ایتالیایی که حریفانش انتظار چنین عملکردی از آنها نداشتند نیز توانسته بود خودش را به مرحله بعدی گروهی جام باشگاه های اروپا برساند؛ جایی که در آن بنفش پوشان فلورانسی موفق شده بودند با پشت سر گذاشتن  آی‌ای‌کی سوئد و آرسنال قدرتمند آن سال های فوتبال اروپا، پشت سر بارسلونا به دور دوم مرحله گروهی صعود کنند.


فیورنتینا در دور بعدی مرحله گروهی با تیم های منچستریونایتد، والنسیا که در همان سال به فینال مسابقات راه یافت و سه بر صفر مغلوب رئال مادرید شد و بوردو همگروه شده بود و در پایان 2 امتیاز نسبت به والنسیا که با 10 امتیاز پشت سر منچستریونایتد دوم شده بود، کم آورد تا علیرغم تمام شایستگی هایش از دور رقابت ها کنار برود.


باتیستوتا ستاره آرژانیتنی و فراموش نشدنی فوتبال آرژانتین نمایش های زیادی در دوران بازیگری اش در خاطره ها به یادگار گذاشته، ولی دو دیدار رفت و برگشت فیورنتینا در آرتمئو فرانکی شهر فلورانس و اولدترافورد منچستر هیچ گاه از ذهن ها پاک نمی شوند؛ حتی اگر 20 سال از ثبت آن خاطرات گذشته باشد.


البته هستند علاقمندانی که هنوز در آن دوران فوتبال را تماشا نمی کردند یا به دنیا نیامده بودند و به همین بهانه هم بوده که رسانه های فوتبال ایتالیا علیرغم اینکه 20 سال از گل باتیستوا از فاصله 25 یاردی به منچستریونایتد در اولدترافورد گذشته، در این روزهایی که کرونا فوتبال جهان را به تسخیر خودش درآورده، یادآوری این گل را فراموش نکرده اند.


فیورنتینا در بازی رفت موفق شده بود منچستریونایتد را با دو گل از باتیستوتا و بالبو که دومی هم روی پاس ستاره آن سال های فلورانس به دست آمد، شکست دهد و در دیدار برگشت در انگلیس برای صعود به پیروزی نیاز داشت.


دقیقه 16 بازی بود که باتیستوتا پس از اینکه در یکی دو رفت و برگشت صاحب توپ شد، با پرخشی دیدنی به سمت دروازه مارک بوسنیچ دروزاه بان آن سال های یونایتد برگشت و با پای راست ضربه ای قدرتمند به توپ زد که پیچش و سرعت آن، مانع عکس العمل مناسب از سوی دروازه بان استرالیایی منچستر شد؛ در ادامه ولی شاگردان فرگوسن و مدافع عنوان قهرمانی مسابقات، سه بار دروازه شاگردان جیوانی تراپاتونی را باز کردند تا بنفش های دوست داشتنی فوتبال ایتالیا، همانجا ماجراجویی هایشان در جام باشگاه های اروپا را تمام کنند.


با تمام این ها اما گل باتیستوتا که ستاره آرژانتین در جام های جهانی 1994 امریکا و 1998 فرانسه بود و با سر و صدای فراوان به رم رفت و با این تیم قهرمان اسکودتو در سال های اوج فوتبال ایتالیا شد، به هیچ عنوان فراموش شدنی نیست و این را بهتر از هر کسی هواداران انگلیسی و البته ایتالیایی های کم تعداد حاضر در ورزشگاه اولدترافورد در تاریخ 15 مارچ سال 2000 میلادی درک می کنند.

43 43

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1365283

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =