توضیحات سخنگوی وزارت خارجه درباره نشست برجامی فردا/خطیب‌زاده:با نردبان دروغ نمی توان به بام حقیقت رسید

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه نشست روز سه‌شنبه کمیسیون مشترک فرقی با نشست‌های قبلی این کمیسیون ندارد، گفت: دستور کار این جلسه رفع تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران و چگونگی اجرای تعهدات طرف‌های مقابل است.

به گزارش خبرآنلاین، سعید خطیب‌زاده بعد از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به شعار سال ۱۴۰۰ افزود: وزارت خارجه در هر سه قسمت شعار سال یعنی «تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها» که به دستورالعمل مانند است، دخیل است و می تواند کارهایی را انجام دهد.

 وی ادامه داد: از روز اول ۱۴۰۰ ما تلاش در این زمینه را شروع کردیم و امیدواریم که تا روزی که این شعار و این نقشه راه امسال به اهداف خودش برسد بتوانیم کمک‌های موثری را در کنار دیگر بخش های جامعه و نهادها برای تحقق شعار سال انجام دهیم.

سخنگوی وزارت خارجه، با تبریک هفته سربازان گمنام امام زمان، امنیت ایران را مدیون تلاش های آنها دانست و افزود: کمیسیون فصلی برجام را روز جمعه همین هفته داشتیم که قسمت اولش به صورت برخط و آنلاین برگزار شد و ادامه انشالله فردا در وین پیگیری خواهد شد.

خطیب زاده درباره رایزنی های دیپلماتیک اخیر وزیر خارجه نیز یادآور شد: ما دیروز هم یعنی شنبه ۱۴ فروردین هم آقای دکتر ظریف، دو گفتگوی تلفنی همتای فرانسوی و انگلیسی داشتند و امروز هم آقای دکتر ظریف سفر منطقه خودش را به آسیای مرکزی را آغاز کردند و از چهار کشور ازبکستان، قرقیزستان، قزاقستان و ترکمنستان دیدار خواهند کرد و تا پنجشنبه این سفر ادامه خواهد داشت و امروز ملاقاتشان را با مقامات ازبکستان شروع کردند.

فردا معلوم می شود ۱+۴ می‌تواند موارد مد نظر ایران را تامین کند یا نه

وی درباره نشست روز سه شنبه کمیسیون مشترک برجام در وین نیز گفت: آنچه که فردا اتفاق می‌افتد هیچ فرقی با تمام کمیسیون‌های مشترکی که تا الان برگزار شده، ندارد. آنچه فردا اتفاق می‌افتد کمیسیون ادواری فصلی کمیسیون مشترک ایران و ۴ بعلاوه یک است کما اینکه از ماه‌ها و فصول قبل هم این را داشتیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: این نشست قرار بود در اسفند ماه برگزار شود که تاریخ نهایی نشد و قرار شد در اوایل فروردین برگزار شود. با توجه به اینکه زمان بندی مشکل بود، قرار شد بخش اول به صورت آنلاین برگزار شود که به صورت برخط برگزار شد و ادامه آن به صورت حضوری برگزار می‌شود.

 وی افزود: دستور کار این جلسه کمیسیون رفع تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده بر علیه ایران یا به تعبیری چگونگی اجرای تعهدات طرف‌های مقابل است. این موضوع کمیسیون مشترک بوده است کما اینکه آخرین نشست غیررسمی وزرای خارجه ۴ بعلاوه یک و ایران که به صورت برخط برگزار شد، هم همین موضوع بود. آنجا بحث جدی در گرفت دیروز هم بحث‌های جدی مطرح شد.

خطیب‌زاده یادآور شد: فردا معلوم می‌شود آیا ۱+۴  می‌تواند موارد مدنظر ایران را می‌تواند تامین کند یا نه.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره ادعای روزنامه وال‌استریت‌ژورنال مبنی بر وجود دو توافق جداگانه در نشست فردا گفت: اینکه ۴ بعلاوه یک در کجا و چگونه با ایالات متحده صحبت می‌کند به خود آنها مربوط است که در واشنگتن مذاکره کند یا وین یا هر پایتخت دیگری که مدنظر خودشان است. آنچه فردا اتفاق می‌افتد کمیسیون مشترک برجام است که بر اساس دستور کار کمیسیون ما درباره مسیر رفع تحریم‌ها گفت و گو خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: البته ۴ بعلاوه یک از ما هم درخواست کرده چگونگی توقف اقدامات جبرانی خودمان را هم اعلام کنیم که آن را هم هیئت کارشناسی سازمان انرژی اتمی همراه آقای دکتر عراقچی هستند و آنها هم می‌توانند صحبت کنند.

خطیب‌زاده تصریح کرد: مسیر روشن است تحریم‌های ایالات متحده تماماً باید برداشته شود، راستی‌آزمایی شود و بعد جمهوری اسلامی ایران اقدام خود را انجام می‌دهد. به تعبیر دیگر ما تنها یک گام داریم، نه گام به گام و این یک گام هم شامل برداشته شدن همه تحریم‌های ایالات متحده است و در مقابل ایران آمادگی دارد اقدامات جبرانی خود را که به خاطر نقض پیمان طرف‌های مقابل بوده،  متوقف کند و به عقب برگردد.

با نردبان دروغ نمی توان به بام حقیقت رسید/ گاندو سازان اگر سندی دارند به مراجع مربوطه ارجاع دهند

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی دیگری درخصوص سریال گاندو با تاکید بر اینکه با نردبان دروغ نمی توان به بام حقیقت رسید، گفت: مادامی که این سریال، یک سریال پلیسی- تخیلی حساب می‌شد، اصحاب هنر و رسانه و هنرمندانی که به هنر فاخر و ارزشمند آگاهی کامل دارند، باید اظهارنظر می‌کردند اما از این بابت که سازندگان این سریال اصرار زیادی بر این داشته و دارند که اینها مبتنی بر سند است و دوست داشتند این سریال را به عنوان یک مستند معرفی بکنند، من امروزبه این سوال شما پاسخ می‌دهم.

وی افزود: اگر سندی دارند حتماً به مراجع مربوط ارائه کنند وگرنه دون شأن نظام جمهوری اسلامی ایران است که بر اساس سفارش و برای تخریب یکی از ارکان حاکمیت ملی جمهوری اسلامی ایران پروژه‌ای ساخته شود. دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران از فرزندان صادق مظلوم و کوشای این ملت هستند و پروژه های سفارشی و محفلی نمی تواند ارزش آنها را کم کند.

 خطیب‌زاده تصریح کرد: مطمئن هستم آنچه دوستان عزیز من در صدا و سیما هم سریال را دون شأن خود می‌دانند. این که سریال ۱۴ روز پخش شود و بعد از تمام شدن تعطیلات عید یک مرتبه هم چنین موضوعی مطرح شود جای سوال دارد.  

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: آنهایی که پول هنگفت ساخت این سریال را فراهم کردند و توان ساخت آن را داشتن حتماً توان ادامه آن را هم داشتند هیچ فشاری از دولت و وزارت امورخارجه نبوده و به جز اظهارنظرهای کمی که مثل آنچه که من امروز به سوال شما عرض کردم، کار دیگری از سوی دولت درباره سریال نشده است.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره تامین واکسن مورد نیاز کرونا اظهار کرد: بیش از یک سال و یک هفته پیش وزارت امور خارجه در بحبوحه فراگیری نامه‌ای به مقامات عالی نظام و وزارت بهداشت نوشت و تمامی موضوعات در مورد واکسن را پیش بینی کرد و گفت. در طول این مدت هم تمامی اقدامات‌مان را برای رفع موانع خارجی همکاری در حوزه واکسن و واردات واکسن انجام دادیم.

خطیب‌زاده یادآورشد: البته وزارت بهداشت هم تلاش موثری داشته و پیشرو بوده و وزارت خارجه و جز با تصمیم و نظر وزارت بهداشت و شورای عالی کاری نکرده و نمی‌کند. هر گاه چیزی از ما خواستند حتی اگر چند ماه از زمان توصیه ما گذشته، با جدیت انجام دادیم از جمله در مورد واکسن اسپوتنیک روسیه که وزیر امور خارجه در سفر به مسکو مصوبه و درخواست را انجام داد میزانی را هم که با طرف روس صحبت شده بود مقدار  زیادی وارد کردیم و اگر اشتباه نکنم بیشتر از نیم میلیون دوز وارد شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: علاوه بر این توافق برای تولید مشترک را انجام دادیم و پیشروتر از همکاری با طرف‌های دیگر بوده است. همچنین با طرف‌های هندی همکاری های زیادی کردیم و منابع مالی آن را تامین کرده‌ایم. آقای ظریف در سفر مهرماه به کوبا هم با طرف کوبایی این مسیر را آغاز کردند.  البته وزارت بهداشت مرجع صلاحیت دار بوده که کدام کار با سرعت بیشتر جلو برود و کدام و سرعت کمتر. تولید تولید مشترک آن هم در دستور کار بوده است.

در هفته‌های آینده دو میلیون دوز واکسن وارد می‌شود

خطیب‌زاده اظهار داشت: کواکس در چند روز آینده یک مقدار از دوزی که وعده کرده بود و عقب انداخته بود را وارد می‌کند و اگر کواکس به تعهدات خود عمل کند ما ۲/۲ میلیون دوز هفته‌های آینده وارد می‌کنیم و طی سفر وزیر خارجه چین به ایران، در این مورد مذاکره شد و چند صدهزار دوز واکسن هم این کشور به ما هدیه کرده است.  

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره نشست روز سه شنبه کمیسیون مشترک و طرح مباحثی درباره این نشست گفت: اساساً خبرهایی که بعضاً منتشر می‌شود در راستای انحراف از دستور کار جلسه است. ما نه با کسی گفت و گو کردیم و اقدامات جزئی را نمی‌پذیریم. موضوع مطرحی هم برای اجلاس فردا نبوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآورشد: نشست فردا یک نشست فنی بین ایران و ۴ بعلاوه یک است و دستور کار رفع جامع تحریم‌های ایالات متحده است. ما اگر بتوانیم با ۴ بعلاوه یک به توافق برسیم و آنها بتوانند تعهدات آمریکا را تضمین کنند مسیر باز می‌شود.

 ریاض شجاعت گفت و گو خارج از اراده قدرت‌های فرامنطقه‌ای را ندارد

خطیب زاده در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهارات اخیر وزیر خارجه عربستان سعودی درباره برجام گفت: متاسفم که همچنان در ریاض شجاعت گفت و گوی خارج از اراده قدرت‌های فرامنطقه ای و مداخله‌جو در منطقه ما شکل نگرفته و این باعث تاسف است که همچنان نگاه ریاض به پایتخت‌هایی خارج از منطقه است و این بزرگترین مانع رسیدن منطقه به یک تازه کار بومی درون منطقه‌ای است.

 وی گفت: موضع عربستان سعودی در قبال برجام شناخته شده است، هم موقعی که مذاکره می‌شد و هم بعد از آن اقدامات مخربی انجام داد. لذا وزیر خارجه عربستان چیز جدیدی نگفته است تنها به این نکته توجه نکرده است که برجام گفت و گو و مذاکره شد، امضا شد، مهر و موم، و بر روی تاقچه گذاشته شد.

 سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: به عربستان توصیه می‌کنیم به مسیر گفت و گوهای درون منطقه‌ای بپیوندد و از مسیر طغیانگری که امروز دچار آن شده فاصله بگیرد و در این صورت مطمئناً آغوش منطقه به روی عربستان باز هست.

 در ماجرای سند همکاری ما هماهنگ کننده هستیم

خطیب زاده در پاسخ به سوال دیگری درباره سند همکاری ایران و چین گفت: آنچه که بین ایران و چین امضا شده معاهده، پیمان و قرارداد و سند حقوقی الزام آور نیست. (شاید منظور) مجلس درباره نظارت این است که این سند بتواند اجرایی شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: وزارت امور خارجه مسوول اجرا نیست بلکه هماهنگ کننده اجرا است و از سایر وزارتخانه‌ها و حتی همکاری میان قوا در آن دیده شده است و این چیزی نیست که به شکل صرف به وزارت امور خارجه مربوط باشد بلکه ما هماهنگ کننده هستیم و همه از جمله قوه مقننه باید به نقشه راهی که نظام به آن رسیده کمک کند تا اجرایی شود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص توافق ایران و چین نیز گفت: آنچه که بین ایران و چین امضا شده نتیجه گفت و گوهای بوده که در سال گذشته ادامه داشت و حدود ۶ سال پیش، دقیقا بعد از امضای برجام، طی سفر رئیس‌جمهوری چین به ایران، وقتی که روابط به سطح مشارکت راهبردی ارتقا پیدا کرد، بحث امضای چنین سندی هم مطرح شد.

خطیب زاده با بیان اینکه آنچه که امضا شد یک نقشه راه بود و حاوی هیچ قرارداد یا رقمی نیست و هیچ حق انحصاری به طرفی نمی دهد و هیچگونه تعهد مشخصی برای دو طرف نیست، تصریح کرد: شایعاتی که افراد معاند از خارج ایران درباره حضور نیروهای نظامی خارجی در ایران در نتیجه امضای توافق تهران-پکن منتشر کرده اند، کذب است زیرا بر خلاف قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و تعهدات ملی جمهوری اسلامی ایران در قبال مردم است.

توافق جامع ۱۰ ساله بین ایران و روسیه در حال اتمام است

وی هدف از طرح چنین موضوعاتی توسط دشمنان را نگرانی‌آفرین عنوان کرد و گفت: اینکه آیا امکان امضای چنین نقشه راهی با کشورهای دیگر هست باید بگویم از قبل چنین توافق هایی را با کشورهای دیگر هم داشته ایم و می توانیم داشته باشیم و امسال دهمین سال سند موافقتنامه همکاری جامع با روسیه را پشت سر گذاشتیم و اتفاقاً تاریخ انقضای ۵ ساله دوم آن فروردین‌ماه به پایان می رسد و باید آنرا تجدید و به روز کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه از داشتن قراردادهای مشابه با هند خبر داد و افزود: بیانیه سال ۲۰۰۳ بین ایران و هند مربوط به توافق دو کشور برای همکاری جامع مربوط می‌شد و این قراردادها به یک یا دو کشور مربوط نمی شوند و متاسفانه برخی در مورد توافق تهران-پکن بزرگ‌نمایی کردند.

خطیب زاده با بیان اینکه توافق ایران-چین سند مهمی است و چارچوب همکاری‌های ما در ۲۵ سال آینده به این معنا نیست که قراردادی در آن برای کار ۲۵ ساله وجود دارد، گفت: هر قراردادی که از این نقشه راه یا توافقنامه بیرون بیاید مدت زمان و شرایط  و مشخصات آن می تواند ۱۰ ساله یا پنج ساله یا ۶ ماهه باشد که بر اساس این نقشه راه می تواند شکل بگیرد.

وی درباره مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ نیز گفت: در کمیسیون مشترک، اساسا ایران هیچ طرح گام به گامی را نپذیرفته و آنچه که ایران انجام خواهد داد در چارچوب اعلامی قبلی هست یعنی برداشته شدن تمامی تحریم‌های ایالات متحده؛ تمامی تحریم هایی که بعد از روی کار آمدن ترامپ ضد مردم ایران اعمال شده؛ یا مجددا اعمال شده؛ یا تیترشان عوض شده و زیر تیتر دیگری قرار گرفته اند و همه اینها باید برداشته شود و منطق ایران روشن است.

مسائل فنی و حقوقی رفع تحریم ها فردا در وین بررسی می‌شود

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه اینها هم باید راستی آزمایی شود و تنها اعلام برداشته شدن آنها کافی نیست، تصریح کرد: در کمیسیون مشترک روز جمعه، موضع ایران تبیین شد و از اینکه ایالات متحده مسیر گذشته را اصلاح کند و به این مسیر درست برگردد استقبال می کنیم.

خطیب زاده با اشاره به این موضوع که ایران هیچ گفت‌وگوی مستقیم و غیرمستقیمی با هیچ طرفی از ایالات متحده در هیچ جا صورت نگرفته و صورت نخواهد گرفت، گفت: تحریم‌های جامعی که ایالات متحده باید بردارد را در اختیار گروه ۱+۴ قرار خواهیم داد و وزارت امور خارجه از تمامی ارگانها و نهادها تمامی تحریم‌ها را که باید برداشته شود استعلام کرده است؛ مسائل فنی و حقوقی را دریافت کرده و به همین خاطر هم گفت‌وگوهای فردا با این گروه در همین خصوص است و درباره مسیر راستی آزمایی آنها هم به صورت فنی گفتگو خواهد شد.

وی در خصوص سفر نخست وزیر کره جنوبی به ایران نیز یادآور شد: از سفر نخست وزیر  کره به ایران استقبال کردیم و به محض مشخص شدن جزئیات فنی این سفر، زمان آن به زودی اعلام خواهد شد و انتظار داریم که نخست وزیر کره با خودشان راه‌حل‌هایی را برای آزادسازی منابع مسدود شده ایران در کشور در این سفر ارائه کنند زیرا این موضوع به شدت روابط دوجانبه را تحت تاثیر قرار داده است و امیدواریم این سفر برخی سوءتفاهم ها را برطرف کند.

آزادسازی کشتی کره با نظر مثبت قوه قضائیه در حال پیگیری است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان به موضوع توقیف کشتی کره ای توسط ایران اشاره کرد و گفت: طرف کره ای درخواست‌های خیلی جدی برای آزادی کشتی از ما داشته و با توجه به اینکه کاپیتان کشتی هم سوءسابقه نداشته و تمامی بررسی‌ها در مسیر کمک به این کشتی بوده است. وزارت امور خارجه پیشنهاداتش را به قوه قضائیه و مقام قضایی ارائه کرده و مقام قضایی با نظر مثبت تا امروز به این موضوع پرداخته و به محض اینکه مقام قضایی به نتیجه برسد قطعاً سخنگوی محترم قوه اعلام خواهد کرد و وزارت امور خارجه توصیه های خودش رو با توجه به درخواست های دوستان دولت کره و همچنین عدم سوء پیشینه کشتی و کاپیتان اعلام کرده است.

خطیب زاده درباره اولویت های سند همکاری ایران و چین نیز تصریح کرد: از حمل و نقل تا توسعه، حوزه انرژی، توسعه همکاری های بندری، حوزه‌ انرژی های نو، حوزه آی‌تی، حوزه های مخابراتی همگی در این نقشه راه ۲۵ ساله گنجانده شده و از دل این صدها قرارداد می‌تواند بر اساس خواست بخش خصوصی ما و بخش خصوصی طرف مقابل بیرون بیاید و و اتفاقاً بار عمده هم بر دوش بخش‌های غیردولتی دو طرف خواهد بود.

منتقدان توافق ایران و چین منصف باشند

وی، منتقدان قرارداد ایران با چین را به رعایت انصاف توصیه کرد و گفت: امروز چین تنها کشوری است که در ذیل تحریم‌های ایالات متحده از ما نفت می‌خواند و رسماً اعلام می‌کند و شما کشور دیگری رو پیدا کنید که در فشار حداکثری ایالات متحده از ز ما نفت خریده و در سایت هایش اعلام کرده باشد. ۱۲۰ شرکت چینی یا اشخاص چینی به خاطر همکاری های جمهوری اسلامی ایران تحریم شدند و کل اروپا را شما نگاه کنید و کل کشورهای دیگر، از جمع انگشتان دو دست کم تر هستند. البته آنچه از قرارداد استخراج می‌شود باید محکم و شامل تمامی تضامین باشد و باید تمام قراردادهای بعدی که از تفاهم کلی ناشی می شوند بررسی و درباره آنها اظهار نظر شود.

وی درباره نشست فردای ایران با گروه ۴+۱ در وین نیز گفت:  هیئت جمهوری اسلامی ایران توسط آقای دکتر عراقچی رهبری می شود و اشخاص مختلفی در آن حضور دارند و مسائل فنی مختلف از جمله رفع تحریم‌های ایالات متحده در آن بررسی خواهد شد. در خصوص اینکه ما چقدر فکر می‌کنیم اهداف ما عملیاتی شود باید بگویم دستور کار ما روشن است و خواهان رفع کامل تحریم های واشنگتن علیه ایران هستیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص فروش زمین های سفارت ایران در آنکارا نیز گفت: وزارت خارجه در بسیاری از کشورها دارای زمین ها و ساختمان هایی هست که بلااستفاده مانده اند. طبق قانون، وزارت امور خارجه مستقلا نمی تواند تصمیمی در مورد این املاک بگیرد زیرا املاک ملی هستند و باید هیئت دولت تصمیم بگیرید که کدام یک از اینها قابل فروش است و هزینه فروش به صندوق خزانه واریز شود و این یک روال قانونی دارد و دولت اجازه داده که وزارت امور خارجه برخی از املاک و زمین‌های بلا استفاده را بفروشد و برخی همچنان در کشورهای دیگر نگهداری می شود و اجازه فروش نداریم.

فرانسه به مسیر سازنده اجرای تعهدات برگردد

خطیب زاده درباره گفت‌وگوی تلفنی ظریف با همتای فرانسوی خود گفت: انتظار ما از فرانسه، حرکت در مسیر سازنده و بازگشت به اجرای تعهداتشان هست و اروپا در کنار آمریکا در انجام تعهدات خود کوتاهی کرده و ۱۱ تعهد قطعی خود به ایران را انجام ندادند و  توصیه ما همواره به طرف‌های اروپایی این بوده که راه آسانتر را در پیش بگیرند و به مسیر تحقق اجرای تعهداتشان برگردند و پاسخ ایران به این اقدامات کاملا روشن است.

وی درباره مذاکرات احتمالی مستقیم با آمریکا نیز خاطرنشان کرد: وعده یا پالس های مثبت و منفی آمریکا از زمان روی کار آمدن آقای بایدن برای ما اهمیتی ندارد و آنچه که برای ما مهم است عمل و اقدام دولت ایالات متحده است. اینکه دستور کار جلسه کمیسیون مشترک به نتیجه می‌رسد یا نه به اروپایی‌ها مربوط می شود که آیا می توانند تعهدات ایالات متحده را یادآوری کنند و ایالات متحده هم به تعهدات خودش بر اساس آنچه که جمهوری اسلامی ایران به حق خواسته عمل کند.

پنجره برجام تا ابد باز نیست

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان تصریح کرد: باید منتظر ماند و دید اما اساساً اینکه برجام زنده است به خاطر این نیست که طرف‌های دیگر اقدام موثری انجام دادند بلکه به خاطر این است که ایران بسیار صبورانه و مسئولانه رفتار کرده و هزینه‌های حفظ برجام بر دوش ایران بوده تا به امروز و این پنجره تا ابد باز نیست اما فردا هم بسته نخواهد شد. آنچه ما با آژانس در سفر آقای گروسی به تهران توافق کردیم دو ماه دیگر تمام می شود و ما در موعد مقرر موظف به اجرای تمامی بندهای قانونی مصرح در قانون مجلس هستیم.

خطیب زاده در خصوص همکاری ایران با کشورهای منطقه نیز گفت: همکاری در منطقه یکی از اولویت‌های جمهوری اسلامی بود؛ البته عربستان سعودی تا کنون مانع اصلی این گفتگوها بوده و اگر دولت عربستان سعودی به این نتیجه برسد که برای گفتگوهای درون منطقه‌ای مستقیم و یا چند جانبه در منطقه آمادگی دارد، ما استقبال می کنیم و همیشه از طرق مختلف این پیام‌ها گفته شده و جواب داده شده اما اینکه الان پیام خاصی رد و بدل شده باشد پاسخ منفی است اما از طریق کویت و از طریق برخی کشورها در حوزه خلیج فارس، پیام هایی را دریافت و پیام‌هایی را هم دادیم؛ امیدواریم که دولت عربستان سعودی آمادگی را پیدا کند که در یک گفتگوی درون منطقه ای حاضر شود.

وی درباره سفر ظریف به آسیای مرکزی نیز گفت: هفته پیش، آقای دکتر ظریف به تاجیکستان رفتند و چهار کشور دیگر حوزه آسیای مرکزی که حوزه مشترکات فرهنگی تمدنی مردمی و دینی ما هستند، باقی ماندند که در این هفته اینها انجام می‌شود. ما با همه این کشورها موضوعات بسیار جدی دوجانبه داریم و همچنین همکاری‌هایی در چارچوب پنج به اضافه یک و پنج به اضافه دو با کشورهای این منطقه همکاری داشتیم وطی دو سال گذشته در حوزه تجاری و اقتصادی هم همکاری خوبی داشتیم و انتظار داریم در بسیاری از حوزه‌ها شاهد تحولات خوبی باشیم و اگر کرونا نبود این سفر باید خیلی زودتر انجام می‌شد.

آماده بازپس گیری سهم ایران از بازار نفت هستیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره راستی آزمایی رفع تحریم ها نیز گفت: نفت یکی از مهمترین حوزه‌های راستی‌آزمایی ماست و ما برای بازپس‌گیری حق سهم خود از بازار نفت منتظر رفع تحریم‌ها نبودیم. آمارهای رسمی و غیررسمی که این روزها منتشر می‌شود حاکی از این است که تلاشگران صنعت نفت ایران تلاش می‌کنند تا با وجود تحریم ها بتوانند صادرات نفت را انجام دهند. همانند دور قبلی، رفع تحریم‌ها اگر اتفاق بیفتد در تمامی حوزه‌ها بازپس‌گیری سهم از بازار با جدیت پیگیری خواهد شد و راستی‌آزمایی حوزه نفت اتفاقاً یکی از ساده‌ترین روش‌ها است که به سرعت از طریق مشتری های دائمی خرید نفت قابل انجام است.

ایران آماده مشورت با موزامبیک در مبارزه با تروریسم است

خطیب زاده درباره اشغال موزامبیک توسط شورشی‌ها نیز گفت: جمهوری اسلامی نگران تحولات موزامبیک است و با مردم و دولت موزامبیک همدردی می‌کند و از اقدامات اتحادیه آفریقا و جامعه توسعه جنوب آفریقا در این خصوص هم حمایت خود را اعلام می‌کنیم. فکر می‌کنیم که ریشه تروریسم و افراطی‌گری در همه جای دنیا مشترک و پاسخ مشترک می طلبد و ما آمادگی داریم که تمامی تجربیاتمان را در خصوص چگونگی مبارزه با این پدیده شوم که امروزه یک پدیده جهانی شده و به کشورهای مختلف صادر شده در اختیار دولت موزامبیک قرار دهیم.

وی درباره تفاسیر مختلف از رفع تحریم ها نیز گفت: در دوران آقای اوباما هم برخی تحریم ها به درستی برداشته نشده بود. البته بر روی کاغذ بسیاری از تحریم‌هایی که کنگره اعمال کرد دولت آقای اوباما با دستورهای ریاست جمهوری اجرایی نمی‌کرد و اکنون ایران خواهان بازگشت به شرایط ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷ است و خواهان برداشته شدن تمامی تحریم هایی است که ایالات متحده دوباره اعمال یا اضافه کرده و یا اینکه تحت یک عنوان دیگری در آورده است.
آمریکا تحریم‌های متحدان ایران را هم باید بردارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: خواهان برداشته شدن تمامی تحریم ها از جمله تحریم هایی هستیم که قبلا به بهانه هسته ای و اکنون به بهانه های دیگر اعمال می شوند  و همه این تحریم‌ها یکجا باید بر داشته باشند و اتفاقاً این که ما می‌گوییم که گفتگوها فنی منظور همین است و گروه ۴+۱ از ما جزئیات خواستند و جزئیات در حوزه‌های مختلف به آنها ارائه شده است. البته اگر بازهم تحریم جدیدی پیدا کنیم، در اختیار این گروه قرار می‌دهیم و از متحدان خودمان هم که تحت تحریم قرار گرفتند خواستیم که موارد تحریم برضد همکاران ما هم در جامعه بین المللی را در اختیار این گروه قرار دهیم تا رفع تحریم شوند.

خطیب زاده درباره اخباری مبنی بر ضرورت تصویب رفع تحریم های ایران در کنگره آمریکا نیز گفت:  ما با مباحث داخلی آمریکا کاری نداریم و سیاست داخلی آمریکا برای خودشان است و ما با تعهدات ایالات متحده کار داریم و یک ایالات متحده بیشتر نمی‌شناسیم.

ایران به رفع بخشی از تحریم‌ها بسنده نمی‌کند

وی درباره انتشار خبرهایی مبنی بر آزادسازی بخشی از پول های بلوک شده ایران در آستانه نشست وین نیز گفت: این خبرها در راستای انحراف از دستور کار جلسه است. درباره اقدامات جزئی گفت‌وگویی نداشته ایم و چنین اقداماتی را نمی پذیریم و دستور کار نشست فردا رفع جامع تحریم‌های ایالات متحده است و اگر به این توافق برسیم و آنها بتوانند درباره این موضوع تضمین دهند مسیر باز می شود.

سخنگوی وزارت خارجه درباره گفت و گوی احتمالی با آمریکا در وین نیز گفت:  ما هیچ گفت و گوی مستقیم و غیرمستقیم با ایالات متحده نخواهیم داشت تا مادامی که ایالات متحده به تعهدات خود در قطعنامه ۲۲۳۱ کاملا پایبند باشد و بتواند به عضویت برجام برگردد و در میز برجام حاضر شود. اینکه ایالات متحده چگونه با گروه ۴+۱ به نتیجه خواهد رسید موضوعی است که به آنها مربوط می شود.

خطیب زاده در خصوص نظارت مجلس بر توافق ایران و چین نیز گفت: مجلس می تواند بر همه چیز می توان نظارت کند اما اینکه قراردادهایی که از این نقشه راه بیرون می آید باید ذیل تصویب مجلس قرار گیرد شاید نکته دقیقی نباشد زیرا صدها و شاید هزاران قرارداد بین طرف‌های خصوصی ایران و چین ممکن است به نتیجه برسد اما هرچیز حاکمیتی را مجلس شورای اسلامی با دقت می تواند نظارت کند و تمامی ارکان جمهوری اسلامی ایران هم به نظارت مجلس پایبند هستند.

آزادسازی پول‌های ایران در کره کند پیش می رود

وی درباره آخرین وضعیت دارایی های ایران در کره جنوبی ای نیز خاطرنشان کرد:  آزادسازی پول های بلوکه شده ایران در کره کند پیش می رود و امیدواریم در سفر نخست وزیر کره به ایران با راه حل های عملی برای چگونگی رفع انسداد به ایران سفر کند زیرا روابط دوجانبه به طور جدی تحت تاثیر این موضوع قرار گرفته و به نوعی گروگان این بی عملی طرف کره ای است.

31131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1367050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =