استقلال ، پرسپولیس ، المپیک و مدیرهای ناموفقی که هستند؛تمام می‌شود این روزهای سخت؟

سال 98 با تمام اتفاقات تلخ و شیرینش به پایان رسید و ورزش کشورمان در سال جدید باید با چالش‌های جدیدی دست و پنجه نرم کند. چالش‌هایی که بسیار سخت‌تر و مهم‌تر هستند.

سپهر ستاری: سال 98 یکی از سال‌های سخت ورزش کشورمان بود که اتفاقات ناخوشایند زیادی را به همراه داشت. از مهاجرت سریالی ورزشکاران رشته‌های مختلف گرفته تا نتایج ضعیف تیم ملی فوتبال و درگذشت ناگهانی سیامند رحمان، همگی باعث شدند سال 98 برای ورزش ایران سال چندان خوبی نباشد. البته این سال اتفاقات خوبی چون صعود تیم‌های ملی والیبال و بسکتبال کشورمان به المپیک را هم با خود به همراه داشت ولی در مجموع اتفاقات مختلف باعث شد سال 98 برای ورزش ایران سال خوبی نباشد. سال 99 هم مانند 98 چالش‌های زیادی را برای ورزش کشورمان به همراه خواهد داشت؛ چالش‌هایی که اگر به درستی مدیریت نشوند، می‌توانند از 99، سالی بدتر از 98 بسازند.

المپیک 2020

با شیوع ویروس کرونا و وضعیت بحرانی این روزهای جهان، تکلیف برگزاری رقابت‌های المپیک 2020 مشخص نیست و احتمال تعویق این مسابقات بسیار زیاد است. اتفاقی که مثلال برای یورو 2020 هم رخ داد و این مسابقات به تابستان سال بعد موکول شد. با این وجود در صورت برگزاری این رقابت‌ها در سال 2020، ورزش ایران با یک آزمون جدی مواجه است که مشخص نیست چگونه می‌خواهد از پس آن بربیاید. در حال حاضر یکی از مشکلات مهم عدم برگزاری برخی مسابقات کسب سهمیه است که مشخص نیست تکلیفشان چه خواهد شد؛ از طرفی چالش مهم کاروان اعزامی ما کسب مدال طلا خواهد بود که گزینه‌های زیادی برای رسیدن به این مهم وجود ندارند. در واقع تنها در کشتی آزاد وزن‌های 85 و 97 شانس طلا داریم که آن هم به وضعیت آمادگی حسن یزدانی و همین‌طور فرد منتخب بین علیرضا کریمی و عسگری محمدیان بستگی دارد. به جز کشتی کاراته هم یکی از رشته‌های پرامید ما خواهد بود که باید دید در صورت برگزاری المپیک چگونه آماده این مسابقات می‌شود.

انتخابات فدراسیون فوتبال و اصلاح اساسنامه

یکی از مهم‌ترین چالش‌های ورزش کشورمان در سال جدید برگزاری انتخابات برای تعیین رییس جدید فدراسیون فوتبال است. پس از استعفای مهدی تاج از ریاست فدراسیون فوتبال قرار بود انتخابات این فدراسیون روز 25 اسفند برگزار شود اما مشکلات مربوط به اساسنامه باعث شد این انتخابات توسط فیفا تا زمان اصلاح اساسنامه فدراسیون لغو شود. فیفا در نامه‌های خود به صورت جدی خواهان جلوگیری از دخالت دولت در انتخابات شده است و نادیده گرفتن این موضوع ممکن است به تعلیق فوتبال کشورمان هم منجر شود. در حال حاضر مشخص نیست فدراسیون چه برنامه‌ای برای اصلاحات در اساسنامه دارد ولی باید هرچه سریع‌تر این کار را انجام دهد. از طرفی موضوع برگزاری انتخابات فدراسیون هم خودش چالش مهمی است و هنوز گزینه قابل قبولی برای ریاست فئراسیون فوبتال وجود ندارد. در واقع وضعیت تمامی گزینه‌های فعلی به طوری است که قبلا امتحان خود را پس داده‌اند و حضورشان در انتخابات چندان امیدوارکننده نیست. البته فوتبال تنها فدراسیونی نیست که چنین مشکلاتی دارد و در چند فدراسیون دیگر هم وضعیت جالب نیست و اتفاقات خوشایندی رخ نمی‌دهد که باید دید در سال پیش رو وضعیت آن‌ها به چه صورت خواهد بود.

فیفا در نامه‌های خود به صورت جدی خواهان جلوگیری از دخالت دولت در انتخابات شده است و نادیده گرفتن این موضوع ممکن است به تعلیق فوتبال کشورمان هم منجر شود.

انتخابی جام جهانی 2022

سال 98 برای فوتبال ایران یک شکست کامل بود و این رشته پرطرفدار یکی از بدترین سال‌های خود را در زمینه‌های مختلف تجربه کرد. اوج این ناکامی‌ها برای تیم ملی بزرگسالان بود که با نتایج ضعیفی که کسب کرد برای صعود به دور بعدی انتخابی جام جهانی با چالش بزرگی مواجه شده است. تیم ملی با مارک ویلموتس بلژیکی در مسیر صعود به جهانی دو شکست تلخ مقابل بحرین و عراق را تجربه کرد تا خیلی زود وضعیتش بحرانی شود. در حال حاضر ایران در جدول گروش پس از عراق و بحرین سوم است و در راه گذر از این مرحله با سرمربی جدیدش کار آسانی ندارد. هر نتیجه‌ای به جز کسب پیروزی از چهار بازی آینده می‌تواند باعث حذف زودهنگام تیم ملی از مقدماتی جام جهانی شود که یک فاجعه بزرگ برای فوتبال کشورمان به حساب می‌آید.

پرداخت بدهی‌های خارجی

سال 98 را باید سال محکومیت تیم‌های مختلف در فیفا بدانیم. در حال حاضر شکایت‌های زیادی علیه فوتبال کشورمان در فیفا وجود دارد که احکام برخی از آن‌ها هم صادر شده و به زودی باید شاهد محکومیت‌های جدیدی هم باشیم. پرداخت این بدهی‌ها برای فوتبال ما در شرایط فعلی یک چالش بزرگ است که هنوز کسی نمی‌داند چگونه قرار است حل شود. بحران بزرگ‌تر اما در صورتی به وجود می‌آید که فدراسیون فوتبال در پرونده ویلموتس محکوم به پرداخت قرارداد سه ساله او شود؛ اتفاقی که می‌تواند فوتبال کشورمان را به ورشکستگی کامل برساند. علاوه بر ویلموتس پرونده‌های مربوط وینفرد شفر، برانکو، کالدرون، بودیمیر، استراماچونی و چند پرونده ریز و درشت دیگر هم وجود دارند که پرداخت آن‌ها مهم‌ترین چالش ورزش کشورمان در سال پیش رو خواهد بود.

بیشتر بخوانید: تقلب استراماچونی از روی دست ویلموتس 

پایان لیگ نوزدهم

شیوع ویروس کرونا لیگ برتر ایران را هم مانند دیگر کشورها با تعطیلی مواجه کرد و هنوز زمان آغاز دوباره مسابقات مشخص نیست. سازمان لیگ در بهترین حالت می‌تواند مسابقات را از ابتدای اردیبهشت آغاز کند که در این صورت چالش اصلی زمان به پایان رساندن مسابقات است که می‌تواند شروع لیگ بیستم را به تاخیر بیاندازد. اگر هم شرایط به نحو دیگری پیش برود که برگزاری این مسابقات در زمان مقرر اتفاق نیفتد، ممکن است سازمان لیگ و فدراسیون تصمیم به لغو رقابت‌های لیگ نوزدهم بگیرند؛ اتفاقی که فعلا بعید است رخ دهد اما احتمال آن صفر نیست. از طرفی تکلیف برنامه لیگ قهرمانان آسیا هم هنوز مشخص نیست و سازمان لیگ باید برگزاری این مسابقات را هم در نظر بگیرد.

255 41

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1367948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =