روحانی: روند فوتی‌های کرونا کاهشی شده /ادامه تعطیلات تا ۱۵ فروردین

رئیس جمهور با تشکر از مردم بخاطر توجه به توصیه ها و هشدارهای ستاد ملی مقابله با کرونا و قدردانی از فداکاری و ایثار همه کادر درمانی نظام سلامت کشور، تاکید کرد که همچنان ضروری است تماس ها حداقل ممکن و سفرها حداقل ضرورت باشد.

به گزارش خبرآنلاین، جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا صبح امروز با حضور رئیس‌جمهور و اعضای دائمی این ستاد در ساختمان حافظیه برگزار شد. حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهوری کشورمان در این جلسه گفت: ورودی به بیمارستان‌ها در استان‌ها کاهش پیدا کرده است و از آن طرف تعداد فوتی‌ها روند کاهش دارد که هر دو خبر مهمی برای ما بود.

وی افزود: اقدامات صورت کرفته تاکنون اقدامات مهمی بوده و باز تشکر می‌کنیم از نظام سلامت کشور که با همه زحمات و ایثار  این کار مهم و اساسی را انجام می‌دهند.

اهم اظهارات رئیس دولت دوازدهم را به نقل از خبرگزاری ها بخوانید؛

*آمارها و ارقام نشان می‌دهد که مردم به این توصیه‌ها توجه ویژه‌ای داشته‌اند. 

*ما باید در سیاست‌ها به گونه‌ای حرکت کنیم که زمان لازم را دراختیار نظام سلامت قرار دهیم و اگر اقداماتی انجام شود که در یک مقطع زمانی کوتاه پیک مبتلایان به ویروس کرونا را بالا ببریم،امکانات درمانی و اقدامات درمانی نمی‌تواند به آن بیماران به خوبی رسیدگی کند. 

*باید توان و ظرفیت بیمارستان‌ها،‌پزشکان و پرستاران و امکانات و توان لازم برای بیماران را در نظر بگیریم که البته تاکنون مشکلی در این باره نداشته‌ایم. 

*باید زنجیره شیوع ویروس کرونا را بشکنیم. البته تاکنون هم روند نشان داده که شیوع نداشته است. 

*بسیار مهم است که اگر فردی مبتلا به ویروس کرونا باشد، باید حتما در زمان دو هفته یا ۱۴ روز در جایی قرنطینه شود که ممکن است آن قرنطینه در خانه باشد یا در بیمارستان یا در بخش مراقبت‌های ویژه.

*نباید کسی که مبتلا به ویروس کروناست در جامعه تحرک داشته باشد. 

*همه مشاغل و اجتماعاتی که قبلاً اعلام کرده بودیم تا ۱۳ فروردین تعطیل باشند، در ستاد ملی مقابله با کرونا مصوب شد که این تعطیلی تا ۱۵ فروردین باشد. 

* مراکز آموزشی و دانشگاهی که تجمع مردم در آنجا زیاد است، در زمره مراکزی هستند که باید تعطیل باشند. ولی مراکز فروشگاهی و مواد غذایی به دلیل اینکه نیازهای روزانه مردم را تأمین می‌کنند باید باز باشند. 

*اجتماعات مختلف که برای غم و عزا و شادی و عروسی است نباید برگزار شود، لذا مردم باید به توصیه‌های عمل کرده و بین هر فرد حدود دو متر فاصله باشد. 

*ممکن است فردی که دارای ویروس کروناست سرفه نداشته و یا تب هم نداشته باشد، ولی باید فاصله بهداشتی لازم را رعایت کنیم و بکوشیم تا سفرها به حداقل ضرورت رسیده و فاصله دو متری هم رعایت شود. 

* پیشنهاد وزارت بهداشت و درمان آن بود که در کمیته اجتماعی و امنیتی، برخی موضوعات تصمیم‌گیری شود که اگر نهایی شد، حتماً به مردم اعلام خواهیم کرد؛ اگر هم لازم شد می‌توانیم جلسه‌ای فوری که برای مثال پنج‌شنبه باشد برگزار کنیم. 

*تعداد خودروهایی که از مراکز استان‌ها خارج شده‌اند و به ویژه آماری که امروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا از تعداد خوردوهای خروجی از تهران و کرج اعلام شد زیاد است،‌ هر چند که اعلام شد تعداد خودروها و موبایل صاحبان آنها مشخص است، لذا باید بکوشیم در طرح بسیج ملی از آنها سؤال کنیم. 

*در بازگشت مسافران نوروزی که تراکمی از سفرها را شاهد خواهیم که ممکن است بین ۱۳ تا ۱۵ فروردین باشد، نمی‌توانیم با تب‌سنجی و ایجاد ترافیک طولانی از مردم سؤال کنیم، بلکه باید با تماس با تلفن همراه خودروهای خارج شده از شهر، آنها را مورد غربالگری قرار دهیم. البته باید خودروها در خروجی شهرها همچنان تب‌سنجی و غربالگری شوند. 

*حتماً باید طبق مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا، استانداران و فرمانداران عمل کنند، ما در این جلسه مصوب نکردیم که فردی در سه خروجی شهر مورد تب‌سنجی قرار گیرد. 

*باید شرکت‌هایی که خدمات عمومی عرضه می‌کنند هم پروتکل بهداشتی را که وزارت بهداشت تعیین کرده رعایت کنند تا مردم کمتری برای تأمین نیازهای خود به بیرون از منزل بروند. وزارت ارتباطات هم باید مشکلات آنها را رفع کند. البته هیأت دولت هم می‌تواند به وضعیت آنها و مشکلات‌شان رسیدگی کند. صدا و سیما هم باید تبلیغات این شرکت‌ها را رایگان پخش کند تا مردم با آنها آشنا شوند تا یک فردی که بیرون از منزل جهت خدمات‌رسانی به مردم و تأمین نیازهای آنها را برعهده دارد، بتواند مانع از حضور ده‌ها خانواده در خارج از منزل شود. 

*کل کارمندان دولت ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار نفر هستند که یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از آنها از اول اسفند کار خود را تعطیل کرده‌اند که می‌توانم به وزارت آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی اشاره کنم که یا تعطیل بوده‌اند یا حضورشان در محل کار محدود بوده است. ۵۰۰ هزار نفر از کارمندان دولت هم در نظام سلامت مشغول به کار هستند که باید همچنان به فعالیت خود ادامه دهند. شهرداری‌ها هم باید کار ضروری خود را در این باره انجام دهند. 

*یک‌سوم از حدود ۵۰۰ هزار نفرباقی‌مانده از کارمندان دولت باید تا ۱۵ فروردین به صورت گردشی در محل کار خود باشند تا از بحران عبور کنیم. 

*تعطیلی برخی از مراکز فروش که قبلا از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا تا ۱۳ فروردین اعلام شده بود، تا ۱۵ فروردین ماه تمدید شدد. 

*نکته بعدی درباره زندانی‌ها بود که مرخصی آنها تا ۱۵ فروردین ابلاغ شده بود در این جلسه تصمیم گیری شد که مرخصی آنها تا پایان فروردین فعلا ادامه پیدا کند تا اگر بعد به تصمیمات دیگری رسیدیم ،تمدید شود ولی فعلا تا آخر فروردین تصویب شد.

*درباره وضعیت نیروهایی که در دانشگاهها و دانشگاههای علوم پزشکی، مشغول انجام وظیفه خدمت عمومی هستند که به هماهنگی با ستاد کل نیاز داشت که در اینجا هماهنگی بود بنابراین نسبت به مواردی که داشتیم همه آن مورد تصویب قرار گرفت بجز یکی دو مورد که بنا شد وزارت کشور و کمیته اجتماعی و امنیتی آن را نهایی کند. یک مورد هم وجود داشت که وزارت ارتباطات باید آنها را پیگیری و نهایی کند .

*باز هم من از مردم عزیز کشورمان تقاضا می‌کنم که توصیه‌های بهداشتی که دوستان می‌فرمایند مراعات کنید ان شاءالله بتوانیم از این مرحله و بلیه عبور کنیم و مردم عزیز بتوانند با فراغت، کار و آموزش فرزندان خود و فعالیت ‌های اجتماعی را در شرایط بهتری ادامه دهند. ان شاءالله

۲۷۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1368414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجید گلپا IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
    0 0
    تمام عالم و ادم شهرها رو قرنطینه کردن به جز ایران و تهران.معلوم نیست چرا رودربایستی دارن با اینایی که به فکر مردم نیستند و میرن مسافرت