برگزارکنندگان جشنواره فیلم ونیز در حالی اسامی فیلم‌های بخش مسابقه و دیگر بخش‌های شصت و ششمین دوره این رویداد سینمایی مهم را اعلام کردند که سینمای ایران در بخش مسابقه نماینده ندارد.

فیلم‌های جشنواره 66 تلفیقی از آثار فیلمسازان مؤلف و کارگردانان کمتر شناخته‌شده است و در مجموع 71 فیلم اولین بار در دنیا در جشنواره ونیز پخش می‌شود. در حالی که سینمای آمریکا در این دوره جشنواره کن کمترین نماینده را داشت، شش فیلم آمریکایی در بخش مسابقه ونیز برای دریافت جایزه شیر طلایی رقابت می‌کنند و 17 فیلم دیگر نیز در بخش رسمی جشنواره حضور دارند.

از فیلم‌های آمریکایی حاضر در بخش مسابقه لیدو می‌توان به مستند «کاپیتالیسم: یک داستان عاشقانه» ساخته مایکل‌مور اشاره کرد که از آن به عنوان «نگاهی کمدی به شرکت‌ها و حقه‌های سیاسی» یاد می‌شود. «جاده» به کارگردانی جان هیلکت با بازی ویگو مورتنسن و چارلیز ترون یکی دیگر از 24 فیلم بخش مسابقه ونیز است. این فیلم بر مبنای رمان آخرالزمانی کورمک مکارتی ساخته شده است.

«ستوان بد: بندر نیوارلئانز» ورنر هرتسوگ با بازی نیکلاس کیج و ایوا مندز، «زندگی در دوران جنگ» تاد سولونز، فیلم ترسناک «بقای مردگان» ساخته جرج رومرو و «یک مرد تنها» اولین تجربه کارگردانی تام فورد با بازی کالین فیرث و جولین مور دیگر فیلم‌های آمریکایی هستند که شانس دریافت جایزه اصلی این دوره جشنواره را دارند.

همچنین «خبرچین!» فیلم جدید استیون سودربرگ با بازی مت دیمن به نقش یک چهره مؤثر دنیای کشاورزی برای نمایش در بخش خارج از مسابقه انتخاب شده است. همین‌طور فیلم طنزآمیز «مردانی که به بزها خیره می‌شوند» گرانت هسلو با نقش‌آفرینی جرج کلونی، یوان مگرگور، کوین اسپیسی و جف بریجز، فیلم ترسناک سه‌بعدی «حفره» به کارگردانی جو دانته و مستند «جنوب مرز» الیور استون درباره هوگو چاوز رئیس‌جمهوری ونزوئلا از فیلم‌های آمریکایی بخش غیررقابتی این دوره جشنواره ونیز هستند.

مارکو مولر که امسال ششمین دوره مدیریت هنری او بر جشنواره ونیز است، در یک نشست مطبوعاتی تأکید کرد در دوره فعالیت خود سعی کرده تعداد کشورهای حاضر در جشنواره خیلی زیاد نباشند - امسال 25 کشور - و فرصت نمایش فیلم‌های اول یا دوم فیلمسازان فراهم باشد. امسال در مجموع 16 فیلم اول و 9 فیلم دوم در لیدو حضور دارند.

از فیلم‌های اول حاضر در بخش مسابقه جشنواره می‌توان به «مسافر» ساخته احمد ماهر کارگردان مصری اشاره کرد. عمر شریف بازیگر سرشناس مصری با این فیلم پس از حدود دو دهه بار دیگر به سینمای مصر بازگشته است. دو فیلم مصری دیگر هم در این دوره جشنواره ونیز حضور دارند.

سینمای اروپا به خصوص فرانسه و آلمان در بخش مسابقه ونیز حضوری پرقدرت دارند. همانطور که قبلاً اعلام شد شصت و ششمین جشنواره ونیز با فیلم پرهزینه و حماسی «باریا» به کارگردانی جوزپه تورناتوره آغاز می‌شود که داستان آن در سیسیل روی می‌دهد. «باریا» در دو دهه اخیر اولین فیلم ایتالیایی است که به عنوان آغازگر جشنواره ونیز انتخاب شد. این فیلم یکی از 24 فیلم بخش مسابقه است که اسم یک فیلم آن هنوز اعلام نشده است.

دیگر فیلم‌های ایتالیایی شرکت‌کننده در بخش مسابقه عبارتند از «رؤیای بزرگ» میکله پلاچیدو، «فضای سفید» فرانچسکا کومنچینی و La doppia ora اولین ساخته جوزپه کاپوتوندی.

فانتزی افسانه‌ای علمی «آقای نوبادی» به کارگردانی ژاکو وان دورمال فیلمساز بلژیک یکی از فیلم‌های مطرح فرانسوی در بخش مسابقه است. دایان کروگر، سارا پولی و جارد لتو در این فیلم انگلیسی‌زبان بازی می‌کنند. فیلم تجربی «36 منظره از پیک سن ـ لوپ» ساخته ژاک ریوت با بازی سرجو کاستلیتو، «ماده سفید» کلر دنی با حضور ایزابل هوپر و کریستف لمبرت که داستان آن در کامرون روی می‌دهد و درام عاشقانه «آزار» به کارگردانی پاتریس شرو با بازی شارلوت گینسبورگ دیگر نمایندگان سینمای فرانسه در این بخش هستند.

فاتح آکین فیلمساز آلمانی ترک‌تبار با «آشپزخانه روح» به ونیز می‌آید و «زنان بدون مردان» ساخته شیرین نشاط فیلمساز ایرانی دیگر نماینده سینمای آلمان در بخش مسابقه است.

«تصادف» به کارگردانی چینگ پو - سوی از چین و هنگ‌کنگ، فیلم سری‌لانکایی «بین دو دنیا» ویموکتی جایاسوندارا، «شاهزاده اشک‌ها» یونفان از چین، تایوان و هنگ‌کنگ و فیلم ژاپنی «تتسو مرد گلوله» از شینیا سوکاموتو نمایندگان سینمای آسیا هستند. یک فیلم از اتریش و فیلمی از اسرائیل فهرست فیلم‌های بخش مسابقه را کامل می‌کنند.

شصت و ششمین جشنواره فیلم ونیز 2 تا 12 سپتامبر (11 تا 21 شهریور) برگزار می‌شود و آنگ لی فیلمساز تایوانی برنده اسکار رئیس هیأت داوران بخش بین‌الملل جشنواره است.

ورایتی / 31 جولای / ترجمه: علی افتخاری

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 13699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =