اعلام برنامه‌های سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در راستای تحقق شعار سال

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: جهش تولید در بخش کشاورزی استان با اجرای برنامه‌های مدون و با تکیه بر پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های داخلی محقق می‌شود.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان، اکبر فتحی در گفت‌وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: در راستای تحقق شعار سال در بخش کشاورزی، کمیته‌ای در سازمان جهادکشاوری استان تشکیل و نسبت به تهیه برنامه مدون با تکیه بر ظرفیت وزارت متبوع و سایر وزارتخانه‌ها اقدام شده است.

وی با بیان این‌که این برنامه، با توجه به پتانسیل‌های داخل کشور و با مد نظر قراردادن ارتقای بهره وری و اصلاح ساختاری در زمینه افزایش کمی و کیفی تولیدات زراعی، باغی و دامی تهیه شده است، افزود: عمده موارد این برنامه، شامل توسعه کشت‌های گلخانه‌ای، تاکید بر تولید نهاده‌ای دامی با ارائه الگوی کشت بهاره و استفاده از ظرفیت کشت دوم در برخی مناطق استان، افزایش ضریب مکانیزاسیون جهت ارتقای بهره وری و کاهش ضایعات محصولات کشاورزی، تاکید بر کشاورزی قراردادی، توسعه گیاهان داروئی و صنایع فرآوری مرتبط با آن، اصلاح و احیای باغات موجود و توسعه باغات در مناطق مستعد استان و... است.

وی ادامه داد: ایجاد زیرساخت‌های کشاورزی اعم از کانال‌های آبیاری، سیستم‌های آبیاری تحت فشار و سیستم‌های نوین آبیاری در راستای ارتقای بهره وری آب، اصلاح الگوی کشت در تولید براساس نیاز بازار، توجه ویژه به تولید آبزیان با توجه به وجود پتانسیل منابع آبی در منطقه ارس، گسترش صنایع تکمیلی، تبدیلی و بسته بندی در بخش کشاورزی و تکمیل زنجیره تولید از مواد خام تا محصولات نهایی، بهره مندی از توانایی نخبگان و مجموعه‌های دانش بنیان برای رفع نقایص زنجیره تولید با تبدیل دستاوردهای پژوهشی آنان به فناوری‌های تجاری سازی شده و اصلاح ساختار تولید با حذف ضوابط اجرائی زائد و غیر ضرور در راه اندازی کسب و کارها از جمله برنامه‌های سازمان در راستای جهش تولید است.

فتحی با بیان این‌که محصولات گلخانه‌ای ظرفیت ارز آوری و اشتغال زایی خوبی دارند، اظهار کرد: کشت گلخانه‌ای ظرفیت تولید 10 برابری نسبت به فضای آزاد داشته و همچنین صرفه جویی در مصرف آب با توجه به شرایط اقلیم آذربایجان شرقی از دیگر فواید توسعه کشت گلخانه‌ای است.

وی گفت: در راستای اجرای فرامین مقام معظم رهبری، تمامی ظرفیت‌های موجود را برای جهش تولید با تمرکز بر توسعه کشت‌های گلخانه‌ای به کار می‌گیریم و با سرمایه گذاری انجام شده در شهرک‌های گلخانه‌ای بخش خصوصی و دولتی و کمک تسهیلاتی کم بهره، پیش بینی می‌شود که امسال حدود 199 هکتار به مجموع سطوح گلخانه‌ای استان اضافه شود؛ این اقدام جهش بزرگی در تولید و اشتغال و صادرات استان ایجاد خواهد کرد.

وی در ادامه بهره وری آب و استفاده بهینه و افزایش راندمان و حداکثر صرفه جویی در مصرف آب را از جمله اقدامات سال جدید برای جهش تولید عنوان کرد و افزود: تاکنون 63 هزار و 972 هکتار از اراضی استان مجهز به سیستم‌های نوین آبیاری شده است که 7377 هکتار دیگر در حال اجرا است و به زودی برش شهرستانی تجهیز اراضی کشاورزی به سیستم‌های نوین آبیاری در سال جهش تولید اعلام خواهد شد.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به نامگذاری سال توسط رهبر معظم انقلاب تحت عنوان "جهش تولید"، ادامه داد: آنچه که امروز کشور را در مقابل بی‌سابقه‌ترین و ظالمانه‌ترین تحریم‌ها در بحث امنیت غذایی بیمه کرده تلاش مضاعف بهره برداران بخش کشاورزی در عرصه تولید است که با گذر از محدودیت‌های شرایط فعلی و شیوع کرونا و تسهیلات و مشوق‌هایی که در زمینه‌های مالیاتی و عوارض در قانون بودجه سال ۹۹ برای بخش کشاورزی در نظر گرفته خواهد شد، میزان صادرات محصولات کشاورزی افزایش یابد.

وی از تامین نهاده‌های مورد نیاز بخش‌های کشاورزی و دام و طیور از قبیل کود، بذر، سم و همچنین خوراک دام از قبیل ذرت، سویا و جو به میزان مورد نیاز خبر داد و افزود: در سطح استان نگرانی در این خصوص وجود ندارد.

وی بیان کرد: لازم است در سال جهش تولید تمام واحدهای تعطیل و نیمه فعال بخش کشاورزی که قابلیت احیاء دارند شناسایی شده و با استفاده از ظرفیت کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان و حمایت تسهیلاتی در جهت بازگشت اینگونه واحدها به چرخه تولید اقدام شود.

فتحی افزود: کاهش بروکراسی و ارائه خدمات الکترونیک از دیگر اقداماتی است که تلاش شده با کمک سازمان نظام مهندسی کشاورزی و راه اندازی سیستم پنجره واحد بسیاری از خدمات مرتبط با صدور و تمدید پروانه‌های بخش از طریق سامانه و بدون مراجعه حضوری انجام شود.

وی با بیان این‌که در سال 99 با برگزاری برنامه‌های متنوع ترویجی تلاش خواهد شد فاصله تولید کنندگان استان با کشاورزان پیشرو و نمونه‌های بخش کشاورزی کمتر شود، افزود: امید است با غلبه بر بیماری کرونا بتوانیم در تحقق شعار سال قدم‌های موثری برداریم.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1370000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =