یک کارشناس مسائل سیاسی معتقد است احزاب سیاسی لیبی به نظر نمی رسد بتوانند به سمت یک نظام سیاسی مذهبی حرکت کنند.

علی بیگدلی استاد دانشگاه در گفتگو با خبر جواب این سوال که با وجود باورهای مذهبی مردم لیبی می توان منتظر روی کار آمدن گروههای اسلامگرا باشیم، را اینچنین داد: ممکن است برخی از گروهها در قابل احزاب اسلامی اجازه فعالیت داشته باشند،اما به نظر نمی رسد که هیچ کدام از آنها به سمت دولتی اسلامی گرایش پیدا کنند.

وی در ادامه افزود جوانان تحصیل کرده لیبیایی که تجربه حضور در کشورهای غربی را دارند،چندان به اعتقادات قبیله ای و مذهبی در تأسیس نظام سیاسی پایبند نیستند.

بیگدلی با بیان اینکه از همه مهمتر آنکه گروههای اسلامی در افریقا به جز اخوان المسلمین در مصر سابقه ای طولانی، سازمان یافته و با تشکیلات منظم ندارند تصریح کرد حتی همین گروههای باسابقه مثل اخوان نیز دچار تغییر و تحولات زیادی شده اند و حتی نتوانسته اند حزبی قدرتمند را با گرایشات مذهبی وارد عرصه جدید تحولات کنند.

او اظهار داشت چه رسد به لیبی که چنین تشکیلات مذهبی را در قالب احزاب نداشته و به نظر نمی رسد که احزاب سیاسی لیبی بتوانند به سمت یک نظام سیاسی مذهبی حرکت کنند.این امکان وجود دارد که در قالب احزاب بتواننداجازه فعالیت داشته باشند، اما در حد همان حزب خواهد بود.

 16148

متن کامل این گفتگو را اینجا بخوانید.

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 137065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =