۰ نفر
۱۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۳
رهاسازی آب از سد کوثر فعلا افزایش نمی‌یابد

ایرنا نوشت : مدیر امور آب منطقه شرق خوزستان (بهبهان) با اشاره به محقق نشدن پیش‌بینی بارش‌ها در بالادست خوزستان، گفت: رهاسازی آب از سد کوثر افزایش نیافته و بر اساس پیش‌بینی هوای هواشناسی ، رهاسازی آب این سد احتمالا در اواخر فروردین انجام شود.

مهدی خواجه‌پور هشدار اداره امور آب منطقه شرق خوزستان نسبت به افزایش رهاسازی آب از سد کوثر در استان کهگیلویه و بویراحمد، توضیح داد: این هشدار بر اساس اعلام مدیریت سد کوثر انجام شده بود اما بر اساس میزان بارندگی روزهای اخیر، افزایش رهاسازی فعلا منتفی است.

وی با اشاره به پر شدن ۸۰ درصد ظرفیت سد کوثر تا پیش از بارندگی‌های اخیر، افزود: هواشناسی بارش ۸۰ میلیمتر را در حوضه سد کوثر پیش بینی کرده بود و بر این اساس مقرر شده بود که رهاسازی آب از این سد افزایش یابد، اما ۳۳ میلیمتر بارش در این حوضه به وقوع پیوست، بنابراین اکنون رهاسازی آب از سد کوثر افزایش نمی‌یابد.

خواجه‌پور اضافه کرد: حجم کل مخزن سد کوثر ۵۰۰ میلیون مترمکعب و حجم مفید آن ۵۴۷ میلیون مترمکعب است که هم اکنون ۹۰ درصد از ظرفیت سد پر شده است.

به گفته وی ورودی کنونی آب به سد کوثر ۹۰ مترمکعب درثانیه و خروجی آن پنج مترمکعب در ثانیه است این در حالیست که پیش بینی شده بود در صورت وقوع بارندگی شدید، خروجی به ۲۰ تا ۳۰ مترمکعب درثانیه افزایش یابد.

وی بیان کرد: با توجه به پیش‌بینی بارندگی در اواخر فروردین جاری، احتمال افزایش خروجی از این سد در این زمان وجود دارد.

خواجه‌پور همچنین گفت: رهاسازی از سد کوثر، بر شهر زیدون شهرستان بهبهان و شهرستان هندیجان تاثیر می گذارد و موج رهاسازی شده از این سد در فاصله چهار تا ۶ ساعت به پل خیرآباد (مرز خوزستان و کهگیلویه)، می‌رسد.

وی با تاکید بر اینکه مدیریت سد کوثر طبق قانون باید ۴۸ ساعت پیش، نسبت به رهاسازی آب از این سد اطلاع رسانی کند، افزود: در مسیر رودخانه خیرآباد در بهبهان سکونتگاه شهری و روستایی وجود ندارد، اما زمین‌های کشاورزی و عشایر در این مسیر وجود دارند که باید به موقع اطلاع رسانی شود.

خواجه‌پور اضافه کرد: آب شرب ۲.۵ میلیون نفر در استان‌های خوزستان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان و بوشهر از سد کوثر تامین می‌شود.

بر اساس این گزارش، امور آب منطقه شرق خوزستان در تاریخ ۹ فروردین نسبت به احتمال افزایش رهاسازی آب از سد کوثر به دلیل پیش بینی بارش شدید در ۱۰ فروردین هشدار داده بود.

سد کوثر که بر روی رودخانه خیرآباد ساخته شده در شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد. رودخانه خیرآباد به طول ۱۰۰ کیلومتر از کهگیلویه و بویر احمد سرچشمه می گیرد و پس از تلاقی با رودخانه شمس عرب در ۲۷ کیلومتری جنوب شرق بهبهان به رودخانه زهره (هندیجان) می‌پیوندد.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1370796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =