۰ نفر
۱۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۴
سرریز سد چشمه زنه در چهارمحال و بختیاری

ایسنا نوشت : مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری با اشاره به ذخیره آب پشت سدهای استان، گفت: سد چشمه زنه با ظرفیت اسمی یک میلیون متر مکعب در حال حاضر سرریز شده است.

احمدرضا سدهی سامانی با بیان اینکه در سال‌های اخیر با افزایش دمای نسبی و تغییر اقلیم در استان شاهد تفاوت‌های چشمگیر در نوع و زمان بارش بوده‌ایم، اظهار کرد: هرساله بارش‌های مؤثر در فصول پاییز و زمستان اتفاق می‌افتد و با توجه به برودت هوا در استان بارش‌ها غالباً به صورت برف بوده، اما در سال‌های اخیر عمدتاً بارش‌ها به صورت باران بوده است.
مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری در خصوص مقایسه میزان بارش امسال با میزان سال آبی گذشته و میانگین بلندمدت استان، خاطرنشان کرد: بارش‌ها در سال آبی جاری 426 میلیمتر تا 10 فروردین سال‌جاری بوده که نسبت به میانگین بلند مدت 12 درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل 38 درصد کاهش داشته است.
وی با اشاره به ذخیره آب پشت سدهای چهارمحال و بختیاری، گفت: با توجه به بارش‌های سال آبی 99-98 سد چغاخور با ظرفیت اسمی 59 میلیون متر مکعب اکنون 76 درصد و سد سورک با ظرفیت اسمی 25 میلیون متر مکعب به میزان 6 درصد و سد ناغان با ظرفیت اسمی 6 میلیون متر مکعب 83 درصد پر شدگی دارند و سد چشمه زنه با ظرفیت اسمی یک میلیون متر مکعب در حال حاضر سرریز شده است.
سدهی با اشاره به اقدامات در راستای مدیریت و کاهش خطرات ناشی از سیلاب، افزود: دفتر مهندسی رودخانه شرکت آب منطقه‌ای با همکاری ادارات منابع آب شهرستان‌های سطح استان نسبت به انجام فعالیت تعیین حدود بستر و حریم یک‌هزار و 420 کیلومتر از رودخانه و تالاب‌ها، 100 کیلومتر اجرای عملیات لایروبی و ساماندهی،140 کیلومتر مرحله دوم ساماندهی ، 200 هکتار آزادسازی تصرفات واقع در بستر و حریم ( 128 هکتار حوضه زاینده رود، 72 هکتار حوضه کارون ) و شناسائی حدود 250 نقطه حادثه خیز در سطح استان اقدام کرده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری تأکید کرد: تدابیر لازم جهت جلوگیری و پیشگیری از تخلفات در نقاط حادثه‌خیز استان از جمله استقرار 9  اکیپ گروه گشت مختص حفاظت از رودخانه‌ها به منظور پایش مستمر منابع آب سطحی صورت گرفته است.
وی اضافه کرد: بنابراین به منظور کاهش مخاطرات ناشی از سیلاب می‌طلبد مطابق با ماده 13 آئین نامه مربوطه به بستر رودخانه‌ها، فعالیت در مجاورت منابع آبی از جمله رودخانه، مسیل ، تالاب‌ها و ... با کسب استعلام از شرکت آب منطقه‌ای و تعیین حدود بستر و حریم مجاری آبی صورت گیرد و دستگاه‌های متولی نسبت به پاکسازی، لایروبی و بهسازی سازه‌های تقاطعی با رودخانه‌ها اقدام کنند.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1370843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =