۰ نفر
۱۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۰
کارهای بر زمین مانده وزارت علوم در سال ۹۸

مهر نوشت: ادغام داوطلبانه مؤسسات آموزشی غیرانتفاعی، تقاضامحور کردن پروژه‌های تحصیلات تکمیلی علوم انسانی و بازنگری در شیوه پذیرش کارشناسی ارشد برخی از وعده هایی بود که در سال ۹۸ اعلام شد ولی محقق نشد.

سال ۹۸ با تمام فراز و نشیب هایی که داشت به پایان رسید، در این مدت دانشگاهیان وعده های بسیاری را از مسئولان آموزش عالی شنیدند که برخی از این وعده ها اجرایی نشده و به سال ۹۹ موکول شد.

برخی از این وعده ها که بارها اعلام شد ولی اجرایی نشد به شرح زیر است:

طرح ساماندهی آموزش عالی

طرح ساماندهی آموزش عالی بند سوم از سند آمایش آموزش عالی است که بحث ادغام و تجمیع مؤسسات آموزش عالی نیز در این بند دیده شده است. منصور غلامی، وزیر علوم تحقیقات و فناوری و معاون آموزشی سابق وزارت علوم بارها در اوایل سال ۹۸ اعلام کرده بودند که طرح اولیه ساماندهی آموزش عالی تهیه شده و سال ۹۸ اجرایی و پیاده می‌شود.

این در حالی است که این طرح اواخر سال ۹۸ نهایی و ابلاغ و اجرای آن به سال ۹۹ موکول شد.

ادغام داوطلبانه مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی

یکی از دستورالعمل هایی که قرار بود امسال توسط معاونت آموزشی وزارت علوم اجرایی شود، دستورالعمل پیشنهادی مبنی بر ادغام داوطلبانه مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی بود که با وجود اینکه برخی از موسسات بزرگ غیرانتفاعی آمادگی خود را برای ادغام اعلام کردند، وزارت علوم اعلام کرد، برای ادغام موسسات غیرانتفاعی ثبت شده به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیاز داریم بنابراین اجرای این دستورالعمل هم به سال ۹۹ موکول شد.

حذف تکمیل ظرفیت

مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی سابق وزیر علوم یکی از مهمترین برنامه‌های معاونت آموزشی در سال ۹۸ را حذف تکمیل ظرفیت عنوان کرده بود این در حالی است که با درخواستهای برخی دانشگاهها امسال نیز مانند سال های گذشته تکمیل ظرفیت در برخی از دانشگاه ها اجرا شد.

تقاضامحور کردن پروژه‌های تحصیلات تکمیلی علوم انسانی

یکی دیگر از برنامه‌های حوزه معاونت پژوهشی وزارت علوم که قرار بود در سال جاری اجرایی و نهایی شود، تقاضامحور کردن پروژه‌های تحصیلات تکمیلی علوم انسانی بود. ساز و کار اجرایی شدن این وعده در سالی که گذشت مشخص نبود و معلوم نیست چقدر از این پروژه اجرایی شده است.

طرح اخلاق آموزشی در دانشگاه ها

یکی دیگر از طرح هایی که در وزارت علوم مطرح شد، تدوین منشور اخلاق آموزشی بود که طرح اولیه آن با همکاری انجمن اخلاق کاربردی تهیه شد و قرار بود پس از انجام اصلاحات در سال جاری اجرایی شود که خبری مبنی بر نهایی و اجرایی شدن آن اعلام نشد و اجرای این طرح نیز مانند دیگر طرح های که عنوان شد به سال های بعد موکول شد.

بازنگری در شیوه پذیرش کارشناسی ارشد

نارضایتی دانشگاه‌های برتر کشور از کیفیت ورودی های کارشناسی ارشد یکی از مباحث مورد بحث در سال 98 بود که بر اساس آن قرار شد کارگروهی در  وزارت علوم تشکیل شده و بهترین راه حل را در این زمینه بررسی کند.

پیشنهادهای مختلفی هم توسط دانشگاه‌ها ارائه شد اما این طرح هم نیمه تمام باقی ماند و محقق نشد.  

47231
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1371380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =