۹ نفر
۱۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۱
توصیه‌هایی برای گذر از سوگواری در دوره سخت کرونا

از دیر باز از دست دادن از هر نوعی(عاطفی،مالی،اجتماعی) و یا فوت عزیزی به دنبال خود همواره عواقبی همچون ناراحتی، غم، احساس ندامت و پشیمانی و خود ملامت‌گری به همراه داشته است.

فرایند سالم و نرمال در حقیقت واکنشی برای طی شدن این حس‌ها است.در حقیقت سوگواری هیجانی و روالی است که به آدمی کمک میکند تا بتواند این ایام فقدان و از دست دادن را طی کند و باز بتواند به فرایند زندگی خود کم‌کم وارد شود.در حقیقت سوگ هزینه‌ای است که فرد داغدار برای سازگاری مجدد خود به فقدان و جدایی می‌پردازد و در نتیجه به زندگی بازمی‌گردد.در بیشتر اوقات افراد با کمک دوستان و یا سایر بازماندگان و یا مکانیسم‌های روانی بالغانه خود کم‌کم از سوگ گذر می‌کنند.
و عده‌ای که قادر به عبور نباشند با رنج‌های عدیده‌ای همچون افسردگی و... دست و پنجه‌نرم می‌کنند و از  متخصصان کمک می‌گیرند. سوگ دوره‌ها و مراحلی دارند:
۱-شوک به از دست دادن
۲-نپذیرفتن و جستجوی عزیز از دست رفته
۳-ورود به انکار و خشم و ناامیدی و بی نظمی در روال زندگی سابق‌اش
۴-سازگاری با موقعیت جدید و بازگشت به زندگی
مراسم سوگواری در حقیقت در همه جوامع به گذر از این دوران نقش به‌سازی دارد.حضور دوستان،بستگان،همکاران به‌خودی‌خود نقش مهمی در سازگاری افراد بازی می‌کند. امروزه شاهد شرایط متفاوتی هستیم؛ سوگواری در ایام کرونا.
در فوت ناشی از همه‌گیری کرونا، بازماندگان با مشکلات و معضلات گوناگونی روبه‌رو هستند. از طرفی بازماندگان متوفی در مورد احتمال ابتلای خود نگران هستند و تلاش دارند که فرایند قرنطینه را حفظ کنند و هم نمی‌توانند از غم و غصه از دست دادن عزیزان خود غافل شده و در مراسم وی شرکت نکنند و مراتب همدردی خود را اظهار نکنند. پس با دوره پیچیده‌ای روبه‌رو هستیم.
لذا در این شرایط سخت به خانواده‌های افراد توصیه‌هایی میتوانیم بکنیم:
-برای مراقبت از خود و سایر بستگان از حضور در مساجد اجتناب‌ کنند.
-اعضای خانواده با هم از طریق ابزارهای فضای مجازی،احساسات خود را با یکدیگر در میان بگذارند.(ابراز غم،
غصه،دلتنگی،غم و ...)
-حفظ ارتباط جمعی-مجازی برای همه لازم و ضروری است‌.
-تماس،صحبت و دلداری لازمه این ایام  است.یادمان باشد هم‌دردی در این ایام مهم است.
-در این ایام غم و غصه می‌تواند خود را به شکل خشم نشان دهد.باید تحمل خود را بالا ببریم.
-فرایند سوگ و سوگواری زمان می‌خواهد. از افراد نخواهیم' زود تمام کن یا بس کن. اجازه دهیم در تماس‌هایمان افراد راحت باشند.
-مدیریت افکار و احساساتمان فراموش نشود، بدانیم که ما عامل ویروس یا فوت عزیزانمان نبوده‌ایم.
-به حس‌ها و افکارمان آگاهی داشته باشیم و در صورت نیاز از کمک‌های مجازی-تخصصی کمک بگیریم.

لازم است آگاه باشیم که در این ایام شاید غم و غصه سراغ‌مان بیاید،اما مراقب باشیم که برای رهایی از غم، دستگاه روان آن را به شکل خشم برون ریزی می‌کند تا فشار از روی خودش کم شود.باید به این آگاه باشیم و با متخصصان صحبت کنیم تا روابط‌مان دچار اختلال نشود.
به امید روزهای شاد و سلامتی برای مردم

*روانشناس بیمارستان روانپزشکی رازی، روان درمانگر تحلیلی

۴۷۲۳۲

کد خبر 1371908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =