۲۰ نفر
۱۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۰

برچسب ناقل کرونا به کسی نزنیم

محمود اسماعیل‌نیا
برچسب ناقل کرونا به کسی نزنیم

ویروس کوئید 19 گرفتاری‌های زیادی را برای جهانیان ایجاد کرده و معلوم نیست کی دست از سر ما بر می دارد، اگر بردارد.

همه ما در بین دوستان و آشنایانمان کسانی را داریم که مبتلا به این بیماری خطرناک شده اند، برخی بهبود یافته و تعدادی نیز از دست رفته اند. معمولاً در چنین مواردی ذهن بستگان فرد مبتلای به کرونا ناخواسته درگیر این پرسش می شود که فلانی چرا و توسط چه کسی مبتلا شد؟ طبعاً نگاه ها هم متوجه کسانی می شود که تماس بیشتری با فرد بیمار داشته اند. در غالب موارد هم با حدس و گمان یکی دو نفر مقصر مشخص شده و کاسه کوزه ها سر آنها شکسته می شود. شبیه رسم خرافی شکستن تخم مرغ برای یافتن فرد چشم زخم زننده!

با آن که معمولاً اطرافیان بیمار کرونایی هم تحت نظر قرار می گیرند تا اگر نادانسته مبتلا شده یا ناقل ویروس بوده اند درمان شوند، به نظر می رسد که به لحاظ علمی تعیین قطعی فرد ناقل ویروس در بسیاری از موارد کاری دشوار یا ناشدنی باشد، چون هم رفتار این ویروس پیچیده است و هم واکنش بدنی افراد به آن متفاوت می باشد.  
حال بیائیم لحظه ای خود را جای کسی بگذاریم که از سوی اطرافیانش متهم به انتقال ویروس به یکی از بستگان شده است، خصوصاً اگر فرد مبتلا فوت شده باشد. آیا چنین کسی زیر نگاه و کلام ملامت بار دیگران خرد نخواهد شد؟ و عمری را با احساس گناه و عذاب وجدان سپری نخواهد کرد؟ آن هم به خاطر اتهامی که معلوم نیست واقعاً نقشی در آن داشته است یا نه.

شاید بهتر باشد ضمن توصیه همگان به رعایت نکات بهداشتی و ملاحظات رفتاری برای جلوگیری از انتشار بیشتر این ویروس، به فکر بازماندگان افراد مبتلا هم باشیم؟ زدن برچسب ناقل کرونا به دیگران، آن هم بر اساس حدس و گمان، تنها موجب تلخ شدن زندگی رهایی یافتگان از کرونا خواهد شد. بیماری مهلکی که معلوم نیست چقدر میهمان ما باشد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1373037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =