وزارت بهداشت با تجویز داروی ضدکرونا به بیماران مخالف است؟

ایرنا نوشت: انتشار سخنان یک پزشک مبنی بر واردات داروی ضدکرونا از ژاپن و مخالفت وزارت بهداشت با درخواست پزشکان برای تجویز این دارو به بیماران کرونایی در ویدئویی منتسب به او سبب شد تا رسانه‌های معاند با فضاسازی علیه وزارت بهداشت به تشویش اذهان عمومی بپردازند. این خبر در فضای مجازی بازتاب گسترده ای داشت اما با پیگیری مسوولان تکذیب شد.

انتشار خبرهایی با این مضمون که در بیشتر کشورهای جهان مردم به ویروس کرونا مبتلا شده اند و بسیاری از بیماران جان خود را از دست داده‌اند، ضرورتِ تولید سریع دارو، از سوی صنایع دارویی کشورها را می رساند. آنها امید دارند که بتوانند هر چه سریعتر داروی این ویروس را پیدا کنند و در مبارزه با این بیماری موفق شوند. دانشمندان علوم پزشکی ایران نیز با انجام تحقیقات گسترده در پی آن هستند تا بتوانند به ساخت داروی این بیماری دست یابند. اما در این زمینه شایعاتی نیز هرازگاهی از سوی افراد سودجو شنیده می شود که با واقعیت ها مغایرت دارد. برخی کانال های مجازی وابسته به گروه های معاند خبری را انتشار دادند و مدعی شدند که داروی ضد کرونای وارد کشور شده و مسئولان از تجویز آن بر روی بیماران کرونایی جلوگیری می کنند. ماجرا از آنجا آغاز شد که یکی از پزشکان فوق تخصص ICU بیمارستان مسیح دانشوری با انتشار ویدئویی کوتاه به آثار مثبت داروی خوراکی فاوی‌پراویر اشاره و از وزارت بهداشت انتقاد کرد که چرا با تجویز این دارو از سوی پزشکان موافقت نمی‌کند و با این ممانعت موجب دسترسی ناکافی بیمارستان‌ها و پزشکان به این دارو شده است. همین ویدئو عاملی شد تا شبکه های نامعتبر مجازی دست به انتشار این خبر بزنند و این درحالی است که طبق گفته پزشکان در سراسر جهان هنوز هیچ داروی شناخته شده‌ای در جهان برای درمان ویروس کرونا وجود ندارد.

شایعه: مخالفت وزارت بهداشت با تجویز داروی ضد کرونا بر روی بیماران کرونایی

پاسخ به شایعه: در پی مصاحبه انجام شده یکی از متخصصین بیمارستان مسیح دانشوری در خصوص داروی فاوی پیراویر (favipiravir)، معاون درمان وزارت بهداشت به نمایندگی از کمیته علمی مستقر در معاونت درمان وزارت بهداشت، اطلاعیه ای صادر کرد. متن این اطلاعیه به شرح زیر است: به دنبال مصاحبه انجام شده یکی از اعضای محترم هیات علمی شاغل در بیمارستان مسیح دانشوری تهران در خصوص داروی(favipiravir) به اطلاع می‌رساند داروی مذکور هنوز در فارماکوپه ایران وارد نشده و در حال حاضر به عنوان یک دارو در یک کارآزمایی بالینی به کار گرفته شده و در اختیار چند مرکز درمانی از جمله بیمارستان مسیح دانشوری قرار گرفته است و تاکنون نتایجی از این تحقیق به این کمیته گزارش نشده است؛ لذا انجام هرگونه مصاحبه و ارائه هر نوع گزارش به عنوان تایید و یا رد اثربخشی این دارو مورد تایید کمیته نبوده و تخلف محسوب  می‌شود. تا کنون هیچ گزارش مکتوبی از اثربخشی این دارو از مراکز درمانی از جمله مرکز مسیح دانشوری چاپ نشده و یا به وزارت بهداشت ارائه نشده است. صرف گزارش تجربی از یک اقدام درمانی در دنیای علم جایگاهی ندارد و چه بسا سبب نگرانی خانواده بیماران به جهت عدم تهیه و یا حتی احساس گناه در بازماندگان بیمارانی که به رحمت خدا رفته اند ایجاد کند. بدیهی است تمام داروهای مصرفی در درمان کرونا به عنوان ضدویروس و یا ضد التهاب، درمان قطعی نمی‌باشد آنچه ثابت شده، مراقبت صحیح از بیماران موثرترین راه کمک به درمان بیماران است که کادر درمانی مراکز بیمارستانی کشور ما از جمله عزیزان ما در بیمارستان مسیح دانشوری از موفق ترین های دنیای پزشکی محسوب می شوند که جای سپاس و قدردانی دارد. بدیهی است پس از اتمام کار آزمایی بالینی مذکور، نتایج توسط کمیته علمی اعلام و در صورت تایید اثربخشی آن وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به تامین و توزیع دارو به منظور استفاده برای بیماران اقدام خواهد کرد.

۴۷۲۳۱
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1373369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =