انتقاد تند خشایار اعتمادی از بنیامین بهادری

ایرنا نوشت: خواندن قطعه‌ای توسط بنیامین بهادری در یکی از برنامه‌های نوروزی جنجال‌برانگیز شد؛ تا جایی که ممکن است صاحبان اثر که خارج از ایرانند، از این خواننده شکایت کنند. خشایار اعتمادی می‌گوید هیچ رابطه‌ای با منفردزاده و شهیار قنبری ندارد، اما حق شکایت را به آنها می‌دهد.

نهم فروردین بود که بنیامین بهادری خواننده پاپ، مهمان برنامه «دورهمی» شد. او در این برنامه قطعه معروف «بوی عیدی» یا همان «کودکانه» را اجرا کرد؛ قطعه‌ای که تقریباً هر ایرانی آن را شنیده و از آن خاطره دارد. اما اشعار این قطعه با اثری که شهیار قنبری سروده، زمین تا آسمان تفاوت داشت. تغییر واژه‌ها و جایگزین کردن واژگان سطحی موجب واکنش‌های منفی زیادی در فضای مجازی شد و البته واکنش‌ها تنها به فضای مجازی ختم نشد.

بنیامین هیچ اجازه‌ای از شهیار قنبری برای وام گرفتن از شعرش نگرفته بود. قنبری در واکنش به این اتفاق در فضای مجازی نوشت: «آقای بنیامین بهادری به شکل گستاخانه و بی‌شرمانه‌ای در متن ترانه دست می‌برد و هر چه دم دست‌اش است را ول می‌کند در متن ترانه: بوی لنگه کفش، بوی جارو، بوی دمپایی…»

واکنش اسفندیار منفردزاده، آهنگساز این قطعه هم در قالب این جملات عنوان شد: «آقای بنیامین، شما در دستبرد به آهنگ من و شعر شهیار قنبری بی‌شرمی کرده‌اید … کار شما دستبرد و سرقت است و هیچ‌چیز دیگری نیست… یعنی رواست که شما را سارق بنامم…». البته گفته می‌شود اسفندیار منفردزاده قرار است از طریق مراجع قضایی این ماجرا را پیگیری کند.

از خشایار اعتمادی خواننده باسابقه پاپ درباره این اتفاق پرسیدیم.

کار بسیار ناشایست

خشایار اعتمادی خواننده موسیقی پاپ درباره خواندن قطعه کودکانه با تغییرات اعمال شده توسط بنیامین بهادری در برنامه دورهمی، به خبرنگار ما گفت: در ابتدا باید بگویم که من راجع به این خواننده اظهارنظر نمی‌کنم و نظری راجع به او ندارم. چون با آثارش خیلی خوب آشنایی ندارم و به آنها گوش نکرده‌ام. ولی درباره این اتفاق باید بگویم که  این کارِ بسیار ناشایستی است. به هرحال مردم با این اثر، خاطرات بسیاری دارند. حدود ۱۰ سال پیش از ایشان در جایی سؤال کردند که نظرت راجع به صداهای خوانندگان مختلف چیست. راجع به من گفته بودند نظری راجع به صداهای ژنریک، یعنی صداهایی که مقلد هستند، ندارم. ایشان بدون اینکه شناختی از من داشته باشند این مطلب را عنوان کرده‌ بودند در حالی که اصلاً در آن جایگاه نبودند.

اولین چیز حفظ حرمت به پیشکسوتان است

وی در ادامه افزود: اگر کسی به شهرت می‌رسد باید اولین چیز حفظ حرمت پیشکسوتانش باشد. ایشان ۱۰ سال بعد از من وارد این حرفه شدند. من در آن زمان خیلی کوتاه آمدم و حرفی  نزدم. اما  شاید آن موقع باید واکنشی نشان می‌دادم و می‌گفتم شما در جایگاهی نیستید که بخواهید در مورد آثار و صدای من اظهارنظر کنید. اگر من در آن زمان این برخورد را  با او می‌کردم، شاید  به همین آهنگ‌های خودش اکتفا می‌کردند و  همان راه را ادامه می‌دادند. کاش ایشان همان مسیر را می‌رفتند و اگر من آن روز نجابت به خرج نمی‌دادم و  برخورد صحیحی با ایشان می‌کردم، شاید دیگر به خودش اجازه نمی‌داد یک‌باره  اسائه ادبی در کار پیشینه‌های موسیقی پاپ کند. موسیقی پاپ حدود ۱۵ تا ۲۰ سال بعد از انقلاب دچار یک سوءتفاهم شد و به دلایلی واقعاً خاموش شد و عده‌ای از جمله خود من، دوباره آن را راه‌اندازی کردیم؛ ولی این دلیل نمی‌شود که ما فراموش کنیم موسیقی پاپ پیشینه‌ای نزدیک به ۷۰_۶۰سال در این مملکت دارد و مؤلف‌هایی پیش از انقلاب در این حوزه از موسیقی فعال بودند و آثار بسیار خوب و  مانایی را ساختند.

نباید به‌عنوان ایرانی، حقشان ضایع شود

خواننده آلبوم «دلشوره» درباره شاعر و آهنگساز قطعه کودکانه بیان کرد:  آقای اسفندیار منفردزاده به هرحال به گردن موسیقی پاپ، موسیقی فیلم، ترانه و ... حق دارد. شهیار قنبری ترانه‌سرای بسیار بزرگ این مملکت است. هرچند که ممکن است اختلاف سلیقه یا اختلاف نگاه با مسئولان و تصمیم‌گیرندگان داخل کشور داشته باشد، اما دلیل نمی‌شود که وزن اینها را در حوزه ترانه یا شعر نادیده بگیریم و یک اثری را  که در واقع مردم ایران ۵۰ سال با آن خاطره دارند و شعر بسیار زیبایی هم دارد، به این شکل خوانده شود.

شعری که از برق کفش جفت شده در گنجه‌ها یا از بوی یاس جانماز ترمه مادربزرگ صحبت می‌کند،‌ به این اندازه ریشه دارد. اما بعد  شعر  بسیار نازل و بی‌محتوا را روی همان ملودی مؤلف یعنی آقای اسفندیار منفردزاده استفاده می‌کنند. چرا ما نباید حقی برای این افراد قائل باشیم؟ این هنرمندان از وطنشان به هر دلیلی دور هستند که البته من عمدتاً دلیل آن را سوءتفاهم می‌دانم. در حال حاضر هم در داخل کشور این همه اختلاف سلیقه و عقیده  اجتماعی و سیاسی وجود دارد، اما همه در کشورشان زندگی می‌کنند. حال این عزیزان  به هر دلیلی خارج از کشور هستند. آیا باید به‌عنوان یک ایرانی، حقشان ضایع شود؟

اتفاقی مشابه

این خواننده با شرح اتفاقی مشابه که برایش افتاده بود، در ادامه افزود: من کاری از تورج شعبانخانی خوانده بودم با عنوان دیگه دیره. بعد متوجه شدم ۱۰ خواننده دیگر آمدند و بدون اینکه از من اجازه بگیرند آن را اجرا کردند. کار از تورج شعبانخانی بود و من فکر می‌کردم شاید خود تورج با اینکه کار را به من فروخته، با همان ملودی و شعر دوباره به شخص دیگری داده است. احترام نگه داشتم. اما من دستخط دارم. تمام کسانی که  این اثر را خواندند و آن را در  فضای مجازی پخش کردند، آیا یکی از آنها از تورج نوشته‌ای دارد؟  من برای آن اثر هزینه کردم و امتیاز مادی و معنوی‌اش را خریدم،‌ اما عده‌ای این کار را کردند.

به آنها حق می‌دهم

خشایار اعتمادی درباره لزوم حفظ اصالت برخی آثار عنوان کرد: یک اتفاق بسیار بدی که می‌افتد این است که اشعاری مانند مرغ سحر و ... نباید تغییر کنند، بلکه باید با همان اصالتشان باقی بمانند. ای کاش ایشان می‌آمد و همان اثر را به همان شکل اجرا می‌کرد. حال اگر هم بی‌اجازه بود، نهایتاً آنها می‌گفتند چرا بدون اجازه این اثر را بازخوانی کرده‌ای؟ نه اینکه در ملودی، شعر و تنظیم شعر بدون کسب اجازه از مؤلف دست ببرد. من به‌شخصه تا به حال  هیچ گفتمان و رابطه‌ای با آقای منفردزاده و شهیار قنبری نداشته‌ام، به غیر از اینکه همیشه از طفولیت، شنونده  آثار این عزیزان بوده‌ام. اما این حق را به ایشان می‌دهم که دلخور شوند و از حق تألیف خود دفاع کنند.

چرا بنیامین آثار شاد خود را نمی‌خواند؟

خواننده قطعه منجی ضمن مهم دانستن حق مؤلف، به اسفندیار منفردزاده و شهریار قنبری حق داد و گفت: همین چند وقت پیش  متوجه شدم که آقایی آهنگ طعنه من را  که افشین یداللهی آن را سروده بود، خوانده، از او  پرسیدم که چرا این کار را کرده‌ای؟ گفت من شعر را از برادرش خریده‌ام. من هم با برادر مرحوم یداللهی تماس گرفتم، ایشان از من عذرخواهی کرد و گفت که پول آن آقا را  پس‌ می‌دهم. اما من ممانعت کردم و گفتم که از این به بعد دقت بیشتری کنند.

این آثار گاهی با همدلی و همکاری یکدیگر ساخته می‌شود. یعنی وقتی من و افشین یداللهی برای این اثر نشستیم، حس‌هایمان با یکدیگر تلفیق شده است یا اگر اثر کودکانه ساخته شده است، با احساس سه انسان یعنی مرحوم فرهاد مهراد، شهیار قنبری و اسفندیار منفردزاده، و در نهایت به قطعه کودکانه تبدیل شده است. خب طبیعی است اگر کسی بیاید و آن را تغییر دهد مؤلفان ناراحت شوند. این یعنی حذف کردن اثر یک نفر. تصور کنید شخصی آثار آقایان فرشچیان و آغداشلو را با تغییرات بسیار سطحی‌ و مبتذل با نام خود در رسانه ملی  ارائه دهد. اصلاً اگر کودکانه اثر بسیار خوبی است، چرا خود اثر را پخش نمی‌کنند.

در ضمن آقای بنیامین آثار شاد بسیار دارد مثل دیوار، ساعت، باغچه، اینها را چرا نمی‌خواند؟ چرا چنین اثری را به این شکل می‌خواند؟ در کل باید بگویم به مؤلف‌های این کار حق دلخوری، پیگیری و شکایت را می‌دهم.

۲۴۱۲۴۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1373891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
    8 2
    البته از نظر شعر، تنظیم و اجرا هم با کار اصلی خیلی فاصله داشت.شایدچون من با کارهای آقای بنیامین زیاد ارتباط برقرار نمی کنم نظرم این باشد و علاقه مندان ایشان کار را دوست داشته باشند.اما در مود حقوق مولف مشخص نیست یک اثر که ساخته می شود متعلق به سفارش دهنده ،ترانه سرا،آهنگساز یا تنظیم کننده است.به نظر می رسد قراردادها خیلی شفاف نیست.همچنین اثر زمان بر آثار چگونه است.مثلا استاد شجریان آیا برای خواندن مرغ سحر از ملک الشعرا ،نی داود ، و ...یا وارثان همه آنها آیا قبلا اجازه می گرفت یا حتی در خواندن غزلیات حافظ با چه مجوزی برخی ابیات را به سلیقه خود حذف (سانسور) نموده در حالی که به صدا و سیما برای حذف عبارت "میهن ای میهن" از تصنیف یاد تو به شدت اعتراض داشت .خود همین آقای اعتمادی هم بابت سبک و لحن خود آیا به خواننده اصی حق کپی پرداخت می کند.ابتدا باید از کپی رایت تعریف قانونی داشت نه این که هر کس از دیدگاه منافع خود به آن نگاه کند .باور کنید اینگونه باشد قنبری که ما دیده ایم بابت زمزمه این ترانه از یک یک مردم هم حق تالیف خواهد گرفت.
    • ایرانی IR ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
      3 0
      با احترام؛ تحلیل آشفته ای است.آهنگساز و شاعر این اثر زنده اند.از سوی دیگر،شبیه بودن صدا و حتی سبک ارتباطی با کپی رایت در ندارد.
    • مهدی IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
      1 0
      با نظر شما راجع به آشفتگی مخالفتی ندارم ولی این یک نظر بود که شاید کمی هم عجولانه نوشته شد و برای تحلیل حتما باید وقت و دقت بیشتری گذاشت تا از این بابت مشکل کمتری باشد.اما در عین حال علی رغم در قید حیات بودن ترانه سرا و آهنگساز؛احتمالا این اثر بیش از چهل سال پیش توسط شرکت تهیه کننده سفارش داده شده و دستمزدها هم پرداخت شده و حقوق مادی آن هم به مدت ۳۰ سال در اختیار سفارش دهنده بوده و قانونی برای بعد از آن وجود ندارد مگر این که قرارداد جور دیگری تنظیم شده باشد.ولی از جهت حقوق معنوی اثر با شما درست می فرمایید و همچنان حق با مولفین است.جالب آن که همسر مرحوم فرهاد هم یکی از مدعیان حقوق مادی این آثار می باشد و برخلاف آهنگساز و ترانه سرا از طریق وکیل خود شکایات سنگینی از صدا و سیما در این خصوص داشته .به هر صورت شاید می باید یک سامانه رسمی وجود داشته باشد که تکلیف مالکیت تمام آثار هنری در آن به روز باشد
  • GB ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
    29 1
    آقای اعتمادی از جمله اولین کسانی هستند که بواسطه پشتکار و کوشش ایشان پای موسیقی پاپ بعد از انقلاب دوباره به زندگی مردم باز شد و امثال آقای بهادری مجالی یافتند تا عرض اندام کنند ولی متاسفانه از فرصت پیش آمده سو استفاده کرده و چون برای بدست آوردن این موقعیت نجنگیده بودند و از طرف دیگر مردم تشنه موسیقی پاپ بودند، با ارائه اثار بی محتوا و بی کیفیت ،سلیقه موسیقیایی مردم را پایین اوردند.همه ما آهنگ بارون اثر آقای اعتمادی رو به یاد دایم و لذتی رو که از شنیدن اون آهنگ در ما جان می گرفت ،هنوز به همان اندازه تازه و زنده است ولی چندنفر ما اولین آهنگ بنیامین را به یاد می آوریم.خیلی مثل ایشان به لطف تکنولوژی و متاسفانه بی سلیقگی جوانان در انتخاب موسیقی، مثلا خواننده شده اند ولی لطفا دیگه پر رویی نکنید و جا و حد خودتون را در موسیقی بدانید که عرصه سیمرغ نه جولانگاه توست.
  • hamidreza IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
    4 1
    ظاهرا اقای اعتمادی که خودشون جزو تقلیدی خونای درجه یک والبته به تاریخ پیوسته مملکتمون هستن چندان هم با ترانه های بنیامین نا آشنا نیستن.ظاهرا ترانه های شاد ایشون رو هم دوست دارن!خواستی عقده ده سالتو نسبت به یکی دیگه وا کنی دیگه آسمون ریسمونو به هم نباف که چند خط بعد خودتو لو بدی!!
    • IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
      3 1
      کار بنیامین حرفه ای نبود ولی اعتمادی هم خیلی منم منم میکنه. گفته صدای اعتمادی تقلیدیه همین. دیگه چرا ترورش می کنی.
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
    10 1
    محسن رجب پور مدیر ترانه شرقی اگه اسپانسر بنیامین نبود، الان یه آهنگساز ساده بود. واقعا این صدای زیر با اشعار چرت و پرت چیه
  • AE ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
    5 0
    ضمن تایید صحبتهای خشایار اعتمادی و نیز ابراز ناراحتی از کار بنیامین بهادری یک نکته در صحبتهای اقای اعتمادی جالب بود اول مصاحبه ایشان گفتندبا اثار بهادری خیلی خوب اشنایی ندارم و به انها گوش نکرده ام ولی در پایان مصاحبه گفتند که بهادری اثار شاد بسیار دارد مثل دیوار و ........ ، اگر گوش ندادید از کجا اسم اهنک ها و نوع اهنگ ها را میدانید ؟
  • IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
    14 0
    متاسفانه بعضي از اين تهيه كنندگان سليقه موسيقي رو در حدي پايين اوردند ومردم پذيرفتند ،كه فكر كنم يه صد سالي طول بكشه درست بشه.متاسفانه بعضيا مثل اقاي بهادري بيشتر به فكر شهرت خود وهمسرشونن نه محتواي ترانه اي كه به خورد مردم ميدن.
  • IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
    11 1
    متاسفانه يه عده هم اسرار دارن ايشون روبه هر نحوي بزرگ كن وبرنامه تلويوني اجرا كنن وچه بسا بازيگر شوند ،كه نتيجش ميشه اين ،به حدي وقيح باشند وعذر خواهي هم نكنند..
    • ناشناس IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
      1 0
      اصرار درست است , اسرار جمع کلمه سر وبه معنی رازها است , لطفا" املای درست کلمات را استفاده کنید .
  • شهرام IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
    5 0
    حرف حساب، جواب نداره.به واقع چنین چیزیهایی باعث افول سطح کیفی موسیقی پاپ شده، نداشتن ایده و نگاه ابزاری به موسیقی موجب افت شدید کیفی موسیقی میشه.
  • حسین IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
    6 0
    باسلام .وقتی کسی مایه کاری را ندارد دستدرازی بکاردیگران میکند ومتاسفانه تشویقهای بی مورد اقای مدیری دل را میسوزاند
  • سیا IR ۰۴:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
    0 0
    جناب اعتمادی شما که بالا گفتی ازین خواننده اثری نشنیدی.در انتها که اسم چند اثر و حتی فضای شاد آنهارا عنوان کردی.پس لطفا نگو نشنیدی.در مورد کار این شخص هم که سرقت ادبی و هنری توو مملکت ما ظاهرا مد شده و امیدی به معرفت این افراد نیست
  • IR ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
    0 0
    اول کار مشخص شد که دلیل حرف های اعتمادی مصاحبه ده سال پیش بنامین بهادری و نظر درباره صدای ایشونه
  • غلامرضا IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
    0 0
    بابا بنیامین این آهنگ و خیلی وقت پیش خونده... بعدش چند تا قطعه کوتاهش وام گرفته شده اس. بنظرم کل آهنگ با آهنگی که ازش صحبت میکنن فرق داره
  • حمید IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    0 0
    کار به این کپی رایت و چیزای دیگه ندارما ولی این اعتمادی هم خوب داره همش مصاحبه می کنه و خودشو مطرح می کنه. بابا. ایراد از خود شما بود که مردم دیگه کاراتونو گوش نمی دن. پس چرا هنوز داریوش و ابی طرفدار دارن حتی در نسل جدید؟ ننه من غریبم بازی زیاد در میاره. کسی کاری باهات نداره ولی وقتی زیاد مصاحبه می دی و ادای کسایی رو در میاری که بهشون ظلم شده، مردمم از خجالتت در میان.