نتایج تحقیقات نشان می‌دهد سنگ‌های سنداستون که در عمق دریای شمالی دفن شده‌اند می‌توانند برای جذب دی‌اکسید کربن تولید شده در طول صد سال اخیر در اسکاتلند مورد استفاده قرار بگیرند.

ابوالفضل کریمی: محققان تخمین زدند ساختار سنگی Captain Sandstone که حدود 800 متر در زیر Moray Firth واقع شده، می‌تواند حداقل به اندازه 15 سال دی‌اکسید کربن تولید شده از نیروگاه‌های برق اسکاتلند را جذب کند. این در حالی است که با استفاده بهتر از این امکان، قابلیت جذب سنگ‌ها به اندازه صد سال گاز تولید شده افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش دیلی‌میل، این یافته که می‌تواند انقلابی در مدیریت آلودگی به وجود بیاورد، توسط دولت، محققان و صنعتگران اسکاتلندی کشف شده است. اما با این حال گروه‌های حفظ محیط زیست هشدار دادند که هنوز کارایی استفاده از این فناوری اثبات نشده و در عین حال بانک‌داران نیز نگران هستند بودجه عظیمی برای سرمایه‌گذاری در این طرح نیاز باشد.

از سوی دیگر حامیان طرح فناوری کربن معتقدند، آب دریای پر شده از سنگ‌ها قابلیت فوق‌العاده‌ای برای جذب دی‌اکسیدکربنی دارد که از مهم‌ترین عوامل بروز تغییرات آب‌وهوایی و روند گرم شدن زمین است.

سنداستون

پروفسور اریک مک‌کی از «مرکز به دام انداختن و ذخیره کربن اسکاتلند»، SCCS در این باره گفت: «این یافته می‌تواند نقطه عطفی در به دام انداختن و ذخیره گاز دی‌اکسید کربن باشد. این در حالی است که Captain Sandstone فقط یکی از مجموعه سنگ‌های پر شده از آب شور در دریای شمالی و مرکزی است. ما متوجه شدیم این نقطه یکی از بهترین مکان‌ها برای ذخیره حجم عظیمی از گاز دی‌اکسید کربن است که می‌تواند به کشور انگلستان برای کاهش آلودگی‌ها کمک شایانی کند. »

از سوی دیگر محققان SCCS اعلام کردند سرمایه‌گذاری در این بخش می‌تواند تا سال 2020 نزدیک به 13 هزار فرصت شغلی ایجاد کند. 14 هزار فرصت شغلی دیگر هم در مناطق دیگری از انگلستان ایجاد خواهد شد، چرا که استفاده از این فناوری نیاز به دسته گسترده‌ای از مهارت‌ها دارد. در طی سال‌های بعد باز هم به تعداد بیش‌تری از افراد برای فعالیت در این زمینه نیاز خواهد بود.

در این گزارش هم‌چنین آمده که اگر کارها طبق برنامه پیش برود، تا سال 2025 سهم انگلستان در بازار جهانی به دام اندازی و ذخیره دی‌اسید کربن بیش از 10 میلیارد دلار خواهد شد.

سه شرکت برق اسکاتلند در حال رقابت با دولت انگلستان و اروپا برای سرمایه‌گذاری در پروژه به دام انداختن و ذخیره کربن (CCS) به ارزش 6.4 میلیارد دلار هستند. تا کنون 6 مناقصه نیز برای ایستگاه‌های نیرو در شمال شرق انگلستان برگزار شده است.

با استفاده از این فناوری قرار است دی‌اکسید کربن خروجی از نیروگاه‌هایی که از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کنند ضبط شده و در زیر دریای شمالی دفن شود.

50132

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 137540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =