تداوم تعطیلات منجر به بیکاری چند نفر خواهد شد؟

تسنیم نوشت: طی یک و ماه نیم اخیر تعداد زیادی از مشاغل به منظور جلوگیری از شیوع بیماری به حالت تعطیل و نیمه تعطیل درآمد.

 از آنجایی که کشور هنوز به مرحله کنترل بیماری نرسیده است، بسیاری از کارشناسان معتقدند که دولت نباید سلامتی مردم را فدای اقتصاد کند. از سوی دیگر تعدادی از کارشناسان معتقدند که سلامت و اقتصاد می بایست در کنار هم پیش رود، چرا که در شرایط فعلی که اقتصاد در تحریم های ظالمانه دروضعیت رکود به سر می برد، دولت مردان باید در کنار سلامت سیاست هایی را برای جلوگیری از تعطیلی بنگاه ها لحاظ کنند. 

 علی ربیعی، سخنگوی دولت در یادداشتی  می گوید: به دلیل شیوع ویروس کرونا در حال حاضر نزدیک به ۳.۳ میلیون نفر از شاغلین رسمی کشور به طور مستقیم در معرض آسیب قرار گرفته‌اند.

در استراتژی دولت در دوره شیوع کرونا، حفظ سلامت و جان مردم در اصل قرار گرفته و همراه با آن بر تأمین مایحتاج زندگی روزمره و معیشت در چارچوب سلامت بنا نهاده شده است. این استراتژی در جلسات هیأت دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا بارها مورد تأکید قرار گرفته که در جلسات سخنگویی دولت به آن پرداخته‌ام و تصمیمات ایزولاسیون بیماران و طرح فاصله‌گذاری فیزیکی و در ادامه فاصله‌گذاری هوشمند فیزیکی نتیجه این استراتژی است.

عملا طبق آمارهای وزارت کار در صورت تعطیلی درازمدت و عدم مداخله در سیاست‌های بازار کار میزان بیکارشدگان به بیش از ۴ میلیون نفر خواهد رسید. این ۴ میلیون نفر شامل ۳.۳ میلیون شغل بیمه شده و حدود ۷۰۰ هزار شغل غیررسمی است که برای جبران دستمزد آنها با حداکثر ۲ میلیون تومان در ماه برای ۳ ماه، به ۲۴ هزار میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت نیاز خواهد بود. ایجاد اشتغال جدید در کشور در صنایع سرمایه‌بر و کاربر به طور متوسط بیش از ۵۰۰ میلیون تومان و در بخش خدمات بیش از ۱۵۰ میلیون تومان هزینه نیاز خواهد داشت.

۲۲۳۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1375433

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =