سلبریتی‌نماهایی که موج منفی می‌فرستند!/ آنهانباید تخصصی، درباره موضوعات نظر بدهند

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: زارعی گفت که برخی سلبریتی‌نماها برای لایک بیشتر مطالبی منتشر می‌کنند که تبعات منفی برای جامعه دارد.

در ایامی که کرونا چرخه زندگی مردم را دچار اختلال کرده است، ایجاد همدلی و همبستگی و شاد کردن یکدیگر وظیفه هر شخصی است. این وظیفه اجتماعی توسط بسیاری از افراد مشهور از جمله ورزشکاران، هنرمندان و ... به خوبی انجام می‌شود و آن‌ها از طریق راه‌های مختلف از جمله انتشار پست تشکر از کادر درمان، کمک مالی به نیازمندان و... سعی در بهتر کردن حال عمومی جامعه دارند.

اما بعضی هم که ممکن است خیلی چهره شاخص و مشهوری نباشند،پست‌هایی را درصفحات مجازی منتشر می‌کنند که حامل انرژی منفی و ایجاد بدبینی میان مردم نسبت به عملکرد مسئولان بهداشت و درمان است؛بنابراین نقش و تاثیر سلبریتی‌ها در چنین شرایطی را می‌توان مشابه شمشیر دو لبه دانست.

میلاد زارعی عضو هیئت مدیره خانه مطبوعات تهران و کارشناس ارشد ارتباطات، درباره نقش سلبریتی‌ها در دوران بحران و کمک به رفع آن به خبرنگار ما، گفت: سلبریتی‌ها شهرت خود را از مردم به دست آورده اند و در قبال این شهرت مسئولیت اجتماعی دارند؛ بنابراین باید با استفاده از تریبونی که در دست دارند به رفع دغدغه‌های اجتماعی مردم کمک کنند. سلبریتی‌ها بهترین فضای اجتماعی را با بیشترین بیننده در دست دارند، بنابراین چرا نباید جامعه و حاکمیت از این ظرفیت برای بهتر شدن وضعیت استفاده کند؟

وی افزود: البته حضور این افراد در رسانه و کمکشان، یک نوع مشارکت اجتماعی است. به هیچ وجه اجباری در کار نیست. نکته مهم و حائز اهمیت این است که آیا این افراد باید در هر موضوع و مسئله‌ای اظهار نظر کنند یا سواد رسانه‌ای خود را فقط برای بیان موضوعات مهمی که در حیطه تخصص آنهاست، به کار گیرند؟

این فعال رسانه‌ای اظهار کرد: سلبریتی می‌تواند به افزایش سطح آگاهی، دانش عمومی و همچنین افزایش همدلی بین مردم برای باز کردن گره‌ها کمک کند، اما اطلاع رسانی دقیق و صحیح مهم‌ترین نکته‌ای است که باید در نظر گرفته شود. گاه این افراد به اشتباه اطلاعاتی غلط را در اختیار عموم قرار می‌دهند و پس از مشخص شدن اشتباهشان، سعی در حذف آن دارند که گاهی دیر شده و این بحران آفرینی برای جامعه خطرناک است.

وی ادامه داد: سلبریتی‌ها نباید بدون دارا بودن تخصص، درباره موضوعات نظر بدهند. بلکه باید با استناد به داده‌های مراجع معتبر اطلاع‌رسانی، یکسری اطلاعات و هشدارهایی را پیرامون موضوع خاص به اطلاع عموم برسانند. البته ایرادی ندارد اگر چند خط از نظرات شخصی خود را در این پیام‌ها بگنجانند، اما باید در نظر داشته باشند که هر فردی در یک زمینه خاص تبحر دارد و نیاز به اعلام حضور در تمام موارد نیست.

زارعی در پایان تاکید کرد: متاسفانه شاهد هستیم برخی سلبریتی نماها که بیشتر بازیگران درجه چندم و سیاه لشکرهای معروف شده در فیلم‌های شانه تخم مرغی هستند، به خاطر یک مشت لایک و چند ده دنبال کننده حاضر هستند، آبرو و اعتبار هنرمندان و کشور را به تاراج بگذارند. به نظر می‌رسد نیازمند فرهنگ سازی توسط پیشکسوتان هنر برای نوآموزان این عرصه هستیم.

2323

کد خبر 1376136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    0 0
    تخصص يا تخصصي؟