بزرگترین اشتباهی که هر کسب‌وکار اینترنتی می‌تواند مرتکب شود!

اجازه دهید تا با یک داستان شروع کنم. سه دوست را تصور کنید که در سال ۹۶ دور هم جمع شده‌اند و اقدام به راه‌اندازی یک کسب‌وکار کرده‌اند. این گروه اسم کسب‌وکارشان را «آسان باغچه» گذاشته‌اند. خدمات آسان‌باغچه شامل گل‌کاری در باغچه‌های آپارتمانی و رسیدگی به گل و گیاهِ باغ‌ها و تالارها است.

تیم آسان‌باغچه از سال ۹۶ از طریق اینستاگرام و با آدرس اینستاگرامی asan_baghche بازاریابی می‌کردند و بعد از یک سال تبلیغ در صفحه‌های مختلف اینستاگرامی موفق شده‌اند تا به سوددهی برسند. کار و بار آسان‌باغچه در حال حاضر رونق گرفته است و علاوه بر ۳ موسس خود ۱۴ نفر را هم در استخدام خود دارد.

تا سال ۹۹ همه‌ چیز عالی پیش رفت تا اینکه در فروردین ۹۹ یک صفحه‌ی دیگر اینستاگرامی به نام آسان‌باغچه و با آدرس asaan_baghche (تنها یک a اضافه دارد) راه‌اندازی شد. این صفحه هم برای کسب‌وکاری ساخته شده است که زمینه‌ی فعالیتی مشترک با آسان‌باغچه‌ی اول دارد. حتی داستان تا جایی پیش رفت که صفحه‌ی آسان‌باغچه‌ی جدید (که ازین به بعد با آسان‌باقچه از آن یاد می‌کنیم) در توضیحات خود تاکید می‌کند که صفحه‌ی رسمی آسان‌باغچه است  و حتی یک وبسایت با آدرس asanbaghche.com  هم راه‌اندازی کرده است.

دوراهی تلخ آسان‌باغچه

آسان‌باغچه‌ به محض اینکه از ماجرا مطلع شد به آسان‌باقچه‌ پیام داد که: «بساط سوءاستفاده‌ی خود را جمع کنید وگرنه ...»

و آسان‌باقچه همچون دیالوگ سریال‌های کلیشه‌ای پاسخ داد: «وگرنه چی!؟» و آسان‌باغچه جوابی نداد!

حتی آسان‌باقچه پا را فراتر گذاشت و به آسان‌باغچه گفت که: «شما باید بساط خودتان را جمع کنید وگرنه از شما شکایت می‌کنیم!»

و همینجا بود که اشتباه بزرگ آسان‌باغچه‌ی اول کار دستشان داد.

اشتباه فوق خطرناک آسان‌باغچه چه بود؟

بزرگترین اشتباه آسان‌باغچه‌ی اصلی این بود که هیچگاه به طور رسمی و قانونی به ثبت نرسید. امروزه شما می‌توانید با هر نام و نشانی در اینترنت فعالیت کنید و حتی به یک برند بزرگ تبدیل شوید. ولی تنها زمانی می‌توانید از برند خود دفاع قانونی کنید که به صورت قانونی ثبت شوید. «آسان‌باغچه» بعد از سال‌ها فعالیت و تلاش و سرمایه‌گذاری به این موضوع توجه نکرد که باید اقدام به ثبت برند کند تا در صورتی که کسی قصد سوء استفاده‌ از برند آن را داشت، بتواند از طریق قانونی از آن دفاع کند. حتی ممکن بود که فرد یا گروهی بدون آگاهی از وجود آسان‌باغچه، برند مشابهی را راه‌اندازی کنند (مثلا آسان‌باغ). حتی اگر آسان‌باغ هم اقدام به ثبت برند می‌کرد می‌توانست از آسان‌باغچه‌ی اول شکایت قانونی کند و آن‌ها را مجبور به تغییر نام کسب‌وکارشان کند.

ثبت برند کسب‌وکار اینترنتی؛ شرط تضمین بقاء

به این نکته توجه کنید که اگر شما در حال حاضر کسب‌وکاری دارید و یا قصد راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی (اعم از وبسایت و اینستاگرام) را دارید، عدم ثبت برند می‌تواند به بزرگترین اشتباه کاری شما منجر شود. عدم ثبت برند به این معنی است که هرکسی می‌تواند از نام، اعتبار و جامعه‌ی مشتریان شما آگاهانه و یا حتی غیرآگاهانه استفاده کند.

بعد از ثبت شرکت نیاز به ثبت برند هم هست؟

به هیچ عنوان این اشتباه را نکنید که ثبت شرکت را با ثبت برند یکی کنید. ثبت شرکت تنها به شما این اجازه را می‌دهد که بتوانید اقدام به یک سری فعالیت‌های تجاری کنید. نام شرکت‌ها اغلب چند سیلابی است و کمتر کسب‌وکاری است که با نام شرکت خود اقدام به فعالیت کند. به عنوان نمونه در داستان ما آسان‌باغچه می‌توانست شرکتی با نام «آسان گستران باغچه» ثبت کند. ولی ثبت این شرکت هیچ حق قانونی برای نام «آسان‌باغچه» ایجاد نمی‌کند. پس به طور کلی ثبت شرکت و ثبت برند را به عنوان دو موضوع کاملا مجزا در نظر بگیرید.

آیا برای ثبت برند کسب‌وکار اینترنتی نیاز به ثبت شرکت است؟

خیر. همانطور که پیشتر هم اشاره کردم، یک یا چند شخص حقیقی هم می‌توانند اقدام به ثبت برند کنند.

شما می‌توانید یک برند را برای یک شخصیت حقیقی، چند شخصیت حقیقی (برند شراکتی بین افراد)، یک شخصیت حقوقی (شرکت‌ها و ...)، چند شخصیت حقوقی و حتی ترکیبی از این‌ها ثبت کنید. به عنوان نمونه ۳ نفر بنیان‌گذار آسان‌باغچه می‌توانستند که این برند را با مالکیت برابر برای خودشان ثبت کنند.

بهترین راه برای ثبت برند کسب‌وکار اینترنتی چیست؟

در داستان فوق «آسان‌ثبت» و همه‌ی اسم‌های و آدرس‌های دیگر فرضی بودند. در حقیقت این اسم از یک شرکت حرفه‌ای و خوشنام به نام «آسان‌ثبت» الهام گرفته شده است که در زمینه‌های ثبت برند، ثبت شرکت، آگهی روزنامه رسمی، ثبت طرح صنعتی و چندین زمینه‌ی دیگر فعال است. ویژگی شاخص این مجموعه در این است که خدماتی که پیش از این هم وجود داشته‌اند را با سامانه‌های هوشمند پیوند زده است و توانسته تجربه‌ای جدیدی را برای مشتریان خود خلق کند. همچنین این شرکت چندین سامانه‌ی نوین دیگر را هم برای اولین‌بار در ایران راه‌اندازی کرده است که با مراجعه به وبسایت AsanSabt.com  می‌توانید از این خدمات آگاه شوید.

۲۱۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1376240