تحلیل مشاور رهبری از وضعیت ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، تحرکات جدید در عراق و بحران کرونا

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا با بیان اینکه بحران کرونا به شتاب افول آمریکا و تضعیف آن سرعت بیشتری می دهد، گفت که این کشور در بالاترین سطح آسیب پذیری، انفعال و فرسایش پذیری قرار دارد.

به گزارش خبرآنلاین، سرلشکر سید یحیی صفوی دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا در کمیسیون تخصصی حوزه دستیاری و مشاورت عالی فرماندهی معظم کل قوا که به منظور بررسی آثار بحران کرونا  بر معادلات جهانی و سیاست‌های منطقه‌ای و انتخابات آمریکا برگزار شد با اشاره به روندها و گستره و عمق پیامدهای این بحران جهانی، گفت: تا زمانی که برای ویروس کرونا واکسن و روش معالجه مؤثر پیدا نشده، نمی توان از گستره و عمق پیامدهای این بحران در مؤلفه های گوناگون  اقتصادی، سیاسی، امنیتی، نظامی و تکنولوژیک و حتی فرهنگی و اخلاقی با دقت سخن گفت.

وی افزود: با اینکه تلفات این ویروس از انفلوآنزا کمتر است ولی نگرانی و هراس از سرعت و قدرت شیوع و انتشار آن، بسیاری از عرصه های مناسباتی بشری را تحت تأثیر قرار داده است. ویروس کرونا که ماهیت جنگ بیولوژیک و گمانه زنی های تعمدی بودن آن منتفی نیست، اکنون تقریباً تمامی کشورهای جهان بویژه کشورهای غربی را با بحران مواجه کرده است، این کشورها بسیاری از تعاملات، مناسبات، فعالیت ها و اولویت های خود را به ناچار رها کرده و به دنبال معالجه این بیماری هستند. در طی چهار ماه گذشته، آثار و پیامدهای اولیۀ این بحران، در برخی از عرصه های حیات بشری و یا شاخص ها و ویژگی های رایج جهانی و کشورها چنان ویرانگر و مخرّب بوده که تصویر استمرار و یاگسترش این رخداد بیولوژیکی، هراس و نگرانی های مضاعفی را پیش روی جامعه جهانی قرار داده است.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از فارس بخوانید؛

*بحران کرونا تصویر وارونه ای از واقعیت های توسعه یافتگی غرب به نمایش گذاشت، با اینکه آمریکا و غرب تا به حال به عنوان مظهر توسعه یافتگی به تصویر کشیده می شدند و استانداردهای خود را به عنوان مدلی برای توسعه یافتگی دیگر جوامع و کشورها معرفی می کردند اما بحران کرونا، تصویر وارونه و واقعیت دیگری را از عدم توسعه یافتگی از غرب نشان می دهد.

*{ با اشاره به گزارش منتشر شده ارتش آمریکا}: ارتش آمریکا در گزارشی که در دیلی بیت منتشر کرده است معتقد است که ۸۰ میلیون نفر در آمریکا احتمال ابتلاء به کرونا دارند و ۲۵ میلیون نفر آنها نیاز به مراقبت ویژه و نیم میلیون نفر نیاز مبرم به بستری شدن خواهند داشت و یک آمار۱۵۰ هزار نفری تلفات را امری بدیهی می دانند. این همان نکته ای است که از زبان ترامپ نیز بعنوان یک گزینه خوب معرفی شده است. در حالی که آمریکا از نقص امکانات پزشکی بشکل فاجعه باری رنج می برند و رسیدگی به سالمندان، سیاه پوستان و کسانی که در منازل دچار بیماری شده اند از اولویت رسیدگی حکومتی آمریکا خارج هستند و بسادگی نیز این تلفات در آمار اعلانی آمریکا جای ندارد.

*{ با اشاره به گزارش توصیه ارتش آمریکا به پنتاگون}:  گزارش ارتش آمریکا به پنتاگون توصیه کرده است که برای عبور از بحران باید وضعیت تمام ارتش این کشور در حال صلح قرار گیرد تا امکان عبور از بحران وجود داشته باشد. شاید بخشی از جابجایی ها و یا عقب نشینی های نظامیان آمریکا از افغانستان، عراق و یا ناو هواپیمابر آمریکا و فرانسه که آلوده به ویروس شده اند و پرچم سفید بر افراشته اند در این راستا معنا دار باشد. این بدان معناست که آمریکا نه تنها در مدیریت بحران در درون کشور (همچنین کشورهای اروپایی ) با مشکل جدی روبروست بلکه در عرصه های نظامی و دنبال کردن سیاستهای امنیتی و نظامی نیز دچار شوک فلج کننده است و باید بسیاری از تدابیر و سیاستهای امنیتی و نظامی خود را در سطح جهانی و منطقه ای مورد بازبینی قرار دهد.

* حکمت و درایت رهبر معظم انقلاب در تاکید ویژه بر جهش تولید را در راستای استحکام بخشیدن بر مولفه های قدرت و پایداری و مصونیت سازی برای مردم است و آنچه بدیهی است تمامی کشورها و بازیگران کوچک و بزرگ ، برای آینده ای نزدیک بدنبال استحکام بخشیدن به مؤلفه های مختلف قدرت، پایداری و مصونیت سازی برای مردم خود هستند و بخشی از این تلاش، در سایه اتحاد و ائتلافهای جدید با طرفهای قابل اتکاء در نظام بین الملل و یا نظام منطقه ای شکل خواهد گرفت. از این منظر ، حکمت و درایت رهبری معظم انقلاب اسلامی در تاکید ویژه (جهش تولید) در شعار امسال و اصرار بر اجرای حتمی شاخص های آن توسط دولت و بخشهای مرتبط، بیشتر نمایان می شود.

*{ با بیان دلایل تغییرات و تحولات پایگا ه های نظامی آمریکا در عراق}: اگر در عراق، نظامیان امریکایی تخلیه ۵ پایگاه از ۱۴ پایگاه نظامی و استقرار در پایگاه اصلی عین الاسد و حریر و در افغانستان خروج زمان بندی شده را به عنوان بهترین شرایط برای امریکا پذیرفته اند، یکی از دلایل آن را می توان آسیب پذیریهای ناشی از بحران کرونا دانست، چرا که حتی اگر در دو پایگاه عین الاسد و حریر نیز باقی بمانند با چالش بی پاسخ شیوع کرونا، ناچار به ترک و اخراج از عراق هستند. البته پارامترهای بسیار مهم دیگری در عراق و افغانستان نیز مطرح هستند که بر شتاب تصمیم گیری امریکا خواهند افزود.

*{ با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا}: اگر شاخص های مقبولیت و مشروعیت و پذیرش در شرایط بحران کرونا، دارای مؤلفه های اجتماعی، اقتصادی، قدرت مدیریت و کارکردهای سیاست داخلی و خارجی باشند، بر خلاف گمانه زنی های یکسال قبل از اوضاع ترامپ در انتخابات ریاستی در آبانماه پیش رو، شانس ترامپ کاهش یافته و حداقل در مؤلفه های ذکر شده اجتماعی، اقتصادی، قدرت مدیریت بحران و کارکردهای سیاست داخلی و خارجی، ترامپ در بدترین شرایط بسر می برد و مهمتر از همه اینکه جامعه امریکایی، از ضریب اعتماد بسیار کمتری نسبت به حاکمیت کنونی برخوردار است.

* اگر بحران کرونا به هر دلیلی در چشم انداز چند ماهه مهار نشود و موج جدید شیوع فراگیری را نشان دهد، شکنندگی و آسیب پذیری های آن در جوامع گوناگون و عرصه های مختلف ، بیش از پیش دامن گیر دولت ها خواهند شد. یکی از راهبردهای دوره ریاستی ترامپ در امریکا در تعاملات منطقه ای، تکیه بر سیاست حفظ حکومتها و نظامهای دیکتاتوری در ازاء پرداختهای باج گونه است. یعنی آمریکا با استفاده از قدرت نظامی خود از این نظامها باید حفاظت کند. این درحالی است که ابزارنظامی  امریکا بر اساس توصیه های فرماندهان نظامی ارتش امریکا، نیازمند، شرایط آرامش و صلح برای عبور از بحران کرونا هستند که در صورت استمرار و موج جدید آن، ناتوانی و فلج شدن ابزار نظامی امریکا در این راهبرد، برجسته تر خواهد بود.

تفکرجهادی باید گسترش پیدا کند

به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج مستضعفین، سردار پاسدار محمدحسین سپهر در برنامه رهیافت رادیو اقتصاد،‌ گفت: این رزمایش بر اساس فرامین مقام معظم رهبری مبنی بر مساوات، همدلی و کمک مومنانه به نیازمندان، فقرا و اقشار آسیب دیده از بیماری کرونا شکل گرفته است.

وی گفت: مرحله نخست رزمایش که از روز ۲۳ فروردین ماه سال جاری آغاز شده ۵۴ هزار پایگاه بسیج و بیش از ۱۰۰ هزار کانون، واحدو مراکز دیگر زیر پوشش سازمان بسیج در کشور برای به صحنه آوردن کمک های مومنانه مردم در جهت حمایت از نیازمندان و صاحبان مشاغل آسیب دیده از کرونا برای جبران بخشی از خسارت این بیماری بسیج شده اند.

*{با اشاره به اهمیت جهت دهی، هماهنگی و تعامل با تمامی نهادهای حمایتی}: این اقدام بسیج باعث می شود در بحث جمع آوری کمک های نقدی و غیر نقدی مردم تقسیم کار و تعیین محدوده ها با تعامل و هماهنگی خیلی بهتری صورت گیرد.

* بسیج بر اساس نیازهایی که مردم دارند نه تنها در عرصه کمک به نیازمندان بلکه در عرصه های دیگر مثل غربالگری، کمک به توزیع اقلام بهداشتی، کمک به تولید داروها و تجهیزات مورد نیاز برای پیشگیری و مقابله با کرونا و بسیاری موارد دیگر ورود پیدا کرده است.

* سازمان بسیج مستضعفین در قالب این پویش مردمی ابتدا به دنبال شناسایی و تهیه بانک اطلاعاتی برای افراد نیازمند و آبرومند در جامعه است؛ چرا که امکان دارد این بیماری زمان بر باشد و جهادگران وبسیجیان ماه های بیشتری در خدمت نیازمندان باشند.

* توزیع عادلانه کمک های نقدی و غیر نقدی به نیازمندان به تناسب نیاز و میزان آسیب های وارده در اثر کرونا، بهره گیری از تمامی ظرفیت های مردمی، گروه های جهادی بسیج و نهادهای حمایتی و تعامل با آنها، فعال سازی تمامی نیکوکاران و هیئت های مذهبی، ائمه جمعه و جماعات، اقدامات رسانه ای و تبلیغات محیطی، استفاده از ظرفیت های فضای مجازی بسیج، پوشش خبری، مصاحبه، معرفی الگوهای برتر به جامعه، ایجاد اتاق رصد، پایش و جمع آوری گزارش های مردمی، ارائه گزارش هفتگی فعالیت‌ها و اقدامات رزمایش به مردم، معرفی سوژه‌ها به صدا و سیما، ایجاد انضباط مالی برای همه نهادهای حمایتی با هدف در جریان قرار گرفتن مردم از آخرین و بهترین فعالیت‌ها این پویش مردمی از دیگر اقدامات است.

۲۷۲۱۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1376804

برچسب‌ها