تعطیلات عید باعث می‌شود عده‌ای در خوردن غذا زیاده‌روی کرده و با تصور این که این کار را فقط برای مدت کوتاهی انجام می‌دهند نگرانی زیادی به خود راه نمی دهند.

معمولا در طی دوره تعطیلات، مردم بیش از اندازه غذا می خوردند و توجه زیادی به میزان کالری دریافتی خود ندارند. بسیاری تصور می کنند خوردن بیش از اندازه غذا در یک دوره کوتاه ضرر زیادی برای آن ها ندارد، اما محققان معتقدند حتی یک دوره کوتاه پرخوری می‌تواند عوارض زیادی در طی سال‌های آینده برای آن ها به همراه داشته باشد.

افرادی که به مدت 4 هفته در خوردن زیاده‌روی کرده و تحرک بدنی کمی داشته باشند به طور متوسط نزدیک به به 6.4 کیلوگرم اضافه وزن پیدا می‌کنند. این موضوع محدود به زمان حال نمی‌شود و تا دو سال بعد هنوز هم نشانه‌هایی از افزایش چربی در بدن این افراد مشهود است.

دانشمندان دانشگاه لینکوپینگ مطالعاتی را روی 18 نفر با میانگین سنی 26 سال انجام دادند. در حین این مطالعات، این افراد میزان تحرک بدنی خود را به 5 هزار قدم در هر روز کاهش دادند و زندگی بسیار ساکن و بی‌تحرکی را در پیش گرفتند.

6ماه بعد تقریبا تمام این افراد اضافه وزن خود را که در طی این دوره محدود ایجاد شده بود کم کردند، اما با این حال بعد از یک سال وزن بدن آن‌ها نزدیک به 1.5 کیلوگرم بیش‌تر از سایرین بود. میزان چربی نهفته در بدن این افراد نیز به طور متوسط 1.4 کیلوگرم افزایش پیدا کرده بود. بعد از گذشت دو سال و نیم میزان اضافه وزن این افراد به 3.1 کیلوگرم رسیده است.

اما در گروه دیگری که در این بررسی‌ها شرکت داشته و غذا و تحرک بدنی طبیعی داشتند در این مدت هیچ تغییری در وزنشان به وجود نیامد.
این تحقیقات نشان می‌دهد حتی یک دوره کوتاه پرخوری و نداشتن تحرک بدنی می‌تواند باعث تغییر در فیزیولوژی یک فرد شده و سبب می‌شود فرد در آینده مشکلات بیش‌تری برای کم کردن وزن خود داشته باشد.

13244

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 137689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =