وزیر بهداشت:نه ما نه هیچکس در دنیا نمی داند سرنوشت کرونا چه می شود/ فعلا داریم با این ویروس،شطرنج بازی می کنیم

دنیای اقتصاد نوشت:مسعود نیلی در روز ۲۷ فروردین ۱۳۹۸، در سرمقاله «دنیای‌اقتصاد» با عنوان «درخواستی از وزیر محترم بهداشت» از وزیر بهداشت خواسته بود که یک بیانیه تحلیل سیاستی آماری، از وضعیت بیماری کرونا در سطح کشور و چرایی مناسب بودن رفع محدودیت‌ها در این مقطع زمانی ارائه دهد.

دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت در پاسخ نیلی نوشت:

۱. آنچه در جمهوری اسلامی ایران در مقابله با بیماری ناشی از کووید-۱۹ گذشت ، مبتنی بر روش علمی و منطبق با اصول منطقی مبارزه با بیماری‌های واگیر بود و شاید یکی از علل آن تجربه حقیر در چند دهه قبل به‌عنوان مسوول بهداشت کشور و مدیریت و ریشه‌کنی بیماری‌های واگیردار همچون مالاریا، سل، فلج اطفال، سرخک، التور و کزاز است

٢. در مورد اعمال محدودیت‌ها از همان روزی که در اواخر دی‌ماه در چین مورد بیماری اعلام شد، اینجانب تقاضای تشکیل جلسه اورژانسی و در روز تعطیل با حضور معاون اول محترم رئیس‌جمهور کردم تا پروازهای مستقیم از چین به کشورمان و بالعکس قطع شود و بلافاصله پس از تشخیص اولین موارد آلودگی در کشور پیشنهاد تشدید محدودیت‌ها همچون تعطیلی دانشگاه‌ها، مدارس، اجتماعات، نمازهای جمعه، مراسم عروسی و عزا، اعتکاف، راهیان نور، آستان‌های مقدس، سینماها، تئاترها، ورزشگاه‌ها و... پیگیری و اگرچه به سختی ولی با همراهی و همدلی به اجرا در آمد. پیرو آن فاز بعدی فاصله‌گذاری اجتماعی( Social Distancing ) در قالب محدودیت ترددها به مدت دو هفته مصوب شد که به جزئیات آن واقفید.  امروز با کمال افتخار در مقایسه با آنچه در اثر بیماری بر جهان مسلح به پول، تکنولوژی، ابزار و امکانات می‌گذرد، می‌توان بیان کرد که با شیوه‌های علمی مدیریت بیماری، همراهی همگان به‌خصوص مردم شریف در رعایت اصول بهداشتی و ماندن در خانه، اجرای طرح فاصله‌گذاری، طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا و جان‌فشانی کادر بهداشتی درمانی موج سهمگین بیماری در سراسر کشور مدیریت و در اکثر استان‌ها به آستانه مهار و کنترل نزدیک شده‌ایم.

بدیهی است انجام دوره طولانی‌تر ماندن در خانه و تعطیلی کسب و کارها و به تبع آن کاهش ترددها، تمهیدات اقتصادی ویژه‌ای می‌طلبد که مدت‌هاست با بیان مستمر این دغدغه در شرایط عدم امکان جبران خسارت‌های وارده از خزانه‌، ما و همکارانمان مجبور به ارائه راهکاری بودیم تا بتوان با تدوین و اجرای دستورالعمل‌هایی به‌تدریج روزنه‌ای به اقتصاد تاریک کشور گشود که تاثیر آن بر نظام سلامت هم سهمگین نباشد.

لذا با تلاش بی‌وقفه طرحی را تحت عنوان «فاصله‌گذاری هوشمند» تدوین کردیم که در آن با گشایش تدریجی کسب‌وکارهای کم‌خطر مبتنی بر رعایت دقیق دستورالعمل‌ها از فشار بر اقتصاد کشور به‌خصوص عرصه تولید بکاهیم.

3.در پاسخ پرسش جنابعالی که بیماری در ماه‌های آینده با ما چه خواهد کرد نیز باید به این واقعیت تلخ که بارها گفته‌ام اذعان کرد که در جهان همه کشورها و سازمان جهانی بهداشت نیز پاسخی برای این پرسش ندارند.

همه دارند با ویروس ناشناخته شطرنج بازی می‌کنند. گرچه پیش‌بینی‌های اپیدمیولوژیک ما تاکنون مقرون به صحت است، اما تغییرات آینده نامعلوم بیماری در جهان همه کارشناسان خبره را با بلاتکلیفی مواجه کرده است. آنچه از اجداد ویروس موجود می‌شناسیم با رفتار این فرزند ناخلف برابر نیست و شاید با گذر ایام و تبادل اطلاعات جهانی بتوان در برآوردهای آتی مطمئن‌تر اظهارنظر کرد.

 

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1378052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =