ترامپ:مینه‌سوتا را آزاد کنید،میشیگان را آزاد کنید،ویرجینیا را آزاد کنید و کمی بعد شورش مسلحانه مردم!

ایسنا نوشت: در حالی که معترضان در چند ایالت با محدودیت‌های آمد و شد ناشی از شیوع ویروس کرونا مخالفند و می‌گویند باعث آسیب به آنها شده، مقام‌های بهداشتی تاکید دارند که لغو زودهنگام قرنطینه‌ها به بازگشت کرونا خواهد انجامید. در این میان دونالد ترامپ هم در توییتر خواستار "آزادی" چند ایالت از قید قرنطینه شده، ایالت‌هایی که فرمانداران آن دموکراتند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا روز جمعه، ۱۷ آوریل، در یک رشته توییت نوشت: "مینه‌سوتا را آزاد کنید"، "میشیگان را آزاد کنید" و کمی بعد هم توییت کرد "ویرجینیا را آزاد کنید".

طی چند روز گذشته در چند ایالت از جمله میشیگان، معترضانی که بعضی از آنها مسلح به خیابان آمده بودند خواستار لغو قرنطینه و محدودیت‌های وضع شده بعد از شیوع کرونا در آمریکا شده‌اند.

این اعتراض‌ها که همزمان شده با ارایه راهکارها و معیارهای پیشنهادی ترامپ برای لغو قرنطینه در ایالت‌های این کشور، همزمان شده با ثبت بدترین آمار قربانیان در آمریکا.

آمریکا روز پنج‌شنبه، شاهد مرگ ۴۵۹۱ نفر طی ۲۴ ساعت بود. بالاترین آمار روزانه از زمان آغاز شیوع ویروس کرونا در ایالات متحده. این آمار که فقط متعلق به روز پنج‌شنبه، ۱۶ آوریل است، از کل آمار جان باختگان آلمان طی دو ماه گذشته بیشتر است.

البته افزایش چشمگیر آمار جان‌باختگان طی یک روز می‌تواند به این هم بستگی داشته باشد که وبسایت داده‌شمار دانشگاه جانز هاپکینز که مرجع اصلی آمارهای روزانه در آمریکا شده، از روز جمعه گفته علاوه بر جان باختگان حتمی ویروس کرونا، موارد متحمل به کووید۱۹ را هم به آمارها افزوده است.

به نقل از بی‌بی‌سی، تا عصر روز جمعه، این وبسایت تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در آمریکا را ۶۸۷ هزار نفر برآورد کرد و تعداد جان باختگان کووید۱۹ در این کشو را هم ۳۲ هزار و ۲۳۲ نفر اعلام کرد.

آمریکا تاکنون حدود سه و نیم میلیون تست کرونا انجام داده که به این لحاظ پیشتاز در جهان است. بسیاری علت آمار بالای مبتلایان در این کشور را هم ناشی از همین تست گیری نسبتا گسترده می‌دانند اما همزمان آمار بالای قربانیان در آمریکا هم باعث شده انتقادها از کاخ سفید بالا بگیرد چرا که منتقدان می‌گویند کاخ سفید و دونالد ترامپ در راس آن٬ خیلی دیر تهدید کرونا را جدی گرفتند و نتوانستند به موقع برای مقابله با آن آماده شوند.

معترضان چه می‌گویند؟

کسانی که به قرنطینه و دستورات فرمانداران معترضند در ایالات میشیگان، اوهایو، کارولینای شمالی، مینه‌سوتا، یوتا، ویرجینیا و کنتاکی خواستار لغو هر چه زودتر این محدودیت‌ها شده‌اند.

ایالت‌هایی که ترامپ روز جمعه در توییتر از آنها نام برد و به نظر می‌رسد با معترضان همراه و هم صدا شده، همگی فرمانداران دموکرات دارند. او در توییتر خواستار آزادی مینه سوتا، ویرجینیا و میشیگان شد اما از اوهایو و یوتا که فرمانداران جمهوری خواه دارند نام نبرد. در حالی که این دو ایالت هم شاهد اعتراضات مشابهی بوده‌اند.

آن طور که گزارش شده تجمعات بیشتری در ویسکانسن، اورگان، مریلند، آیداهو و تگزاس در راه است.

تعداد شرکت‌کنندگان در این تجمعات متفاوت بوده است. در حالی که در ویرجینیا تنها چند ده نفر در آن شرکت کرده بودند در میشیگان هزاران معترض به خیابان‌ها آمده بودند.

حمایت آشکار ترامپ از این اعتراضات تنها یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که او از دستورالعمل‌های جدید دولت فدرال برای بازگشایی بنگاه‌های اقتصادی و ادارات رونمایی کرد.

توییت‌های روز جمعه او همچنین در تضاد با اظهارات روز گذشته اوست که ضمن همدلی با معترضان گفته بود او در اجرای دستورالعمل‌های بازگشایی مراکز اقتصادی و لغو قرنطینه‌ها همسو با فرمانداران است.

تیم والز، فرماندار مینه‌سوتا در پاسخ به توییت ترامپ که نوشته بود "مینه‌سوتا را آزاد کنید" گفته: "ما از کاخ‌سفید پرسیدیم کجای سیاست‌های ما را می‌شود طور دیگری انجام داد اما جوابی دریافت نکردیم".

راهنمای بازگشایی کاخ‌سفید چه می‌گوید؟

این سند راهنما تحت عنوان "بازگشایی مجدد آمریکا" سه مرحله را مشخص می کند که ایالت ها می توانند به تدریج طی آنها مقررات منع تردد را کاهش دهند.

ترامپ روز پنج‌شنبه، به فرمانداران قول داد که این برنامه از سوی آنها و با کمک دولت فدرال انجام خواهد شد اما بخش بزرگی از فرمانداران گفته‌اند که نگران لغو زودهنگام قرنطینه‌ها و بازگشت موج دوم قربانیان کرونا هستند.

اینها شامل برخی توصیه‌ها از جمله در زمینه رعایت بهداشت فردی و اعمال مقررات حفظ فاصله از سوی کسب و کارها و شرکت‌ها، انجام تست و ردگیری تماس‌های افراد آلوده است.

مرحله اول شامل بخش عمده تدابیر جاری منع تردد مثل پرهیز از سفرهای غیرضروری و عدم تشکیل اجتماعات بزرگ است اما این بند می‌گوید که برخی مکان‌های بزرگ مثل رستوران‌ها، عبادتگاه ها و ورزشگاه‌ها "می‌توانند تحت پروتکل های شدید حفظ فاصله فیزیکی فعالیت کنند."

اگر نشانه‌ای از بازگشت ویروس کرونا به چشم نخورد، در مرحله دوم طرح اجازه از سرگیری سفرهای غیرضروری داده می‌شود.

براساس این توصیه در مرحله سوم، ایالاتی که همچنان شاهد روند نزولی علائم و موارد ابتلا هستند می‌توانند اجازه "تماس اجتماعی" با حفظ فاصله و حضور عادی کارمندان در دفاتر و محل کار خود را بدهند.

برخی مناطق بعد از یک دوره یک ماهه ارزیابی می‌توانند بازگشت به حالت عادی را شروع کنند.

ترامپ که در هفته جاری درباره زمان بازگشایی با فرمانداران وارد مشاجره شده بود، روز پنج‌شنبه تاکید کرد که اختیارات او به صدور خطوط راهنما محدود می‌شود اما توییت‌های جمعه او می‌تواند تعبیری کاملا متفاوت را ایجاد کند.

 312 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1378085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =