معدوم سازی جوجه‌ها اقدام جدایی ناپذیر صنعت مرغداری/ روش درست معدوم سازی استفاده از گازco۲ است

ایسنا نوشت : رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با بیان این‌که معدوم سازی جوجه‌ها یک اقدام لازم و جدایی ناپذیر صنعت مرغداری است، گفت: اما روش درست و علمی برای این امر، استفاده از گاز CO۲ برای معدوم سازی راحت جوجه‌ها در واحدهای تولیدی است.

اکبر فتحی با بیان این‌که قضیه معدوم سازی جوجه‌های یک روزه یک موضوع کشوری است، گفت: به دلیل تعداد اندک واحدهای جوجه کشی در آذربایجان شرقی، فعلا این اقدام در استان اتفاق نیفتاده است.

وی در خصوص تعداد جوجه‌ کشی در کشور، اظهار کرد: ستاد تنظیم بازار کشور با صدور مصوبه‌ای اعلام کرده که میزان جوجه ریزی در سطح کشور حدود ۱۱۵ میلیون است، یعنی در نقاط مختلف کشور ماهیانه می‌توان ۱۱۵ میلیون جوجه کشی برای تبدیل به مرغ گوشتی در آینده انجام داد.

وی ادامه داد: سیاست گذاری در راستای جوجه کشی بر عهده جهادکشاورزی است اما بخش اجرایی جوجه کشی و ... بر عهده اتحادیه‌های مرکزی تولیدکنندگان مرغ تخم گذار، مرغ گوشتی و انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه است؛ انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه با هماهنگی اتحادیه تولیدکنندگان مرغ گوشتی، افزایش تعداد جوجه نسبت به مصوبه ستاد تنظیم بازار را با معدوم سازی کنترل می‌کنند.

فتحی گفت: براساس بررسی انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه، وجود حدود ۱۴۰ میلیون قطعه جوجه در کشور مشخص شده که با توجه به وضعیت بازار می‌توان گفت که این افزایش مقدار عرضه، برای مرغداران کاملا ضرر است.

وی با اشاره به وضعیت بازار مرغ، اظهار کرد: با توجه به کاهش قیمت مرغ، تصمیمات لازم در راستای تعدیل بازار مرغ، توسط انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه انجام می‌گیرد نه وزارت خانه جهاد کشاورزی.

وی متذکر شد: برای جلوگیری از تکرار این اقدام در آینده فقط می‌توان میزان تولید جوجه را کاهش داد و به اندازه مصوبه ستاد تنظیم بازار جوجه کشی انجام شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، در خصوص جوجه‌های معدوم شده، افزود: این جوجه‌ها در واقع، تخم مرغ نطفه دار از مرغ مادر هستند که پس از ورود به کارخانه جوجه کشی و طی مراحل مختلف در عرض ۲۱ روز، تبدیل به جوجه یک روزه شده‌اند؛ جوجه‌های اضافی در مرحله جوجه کشی نمی‌توانند به زندگی ادامه دهند، هم‌چنین مرغدار نیز توانایی نگه داری از آن را ندارد پس باید معدوم شوند.

وی با تاکید بر این‌که معدوم سازی یک اقدام لازم و جزو جدایی ناپذیر صنعت مرغداری در دنیا است، گفت: حتی در زمان شیوع آنفولانزا در مرغداری‌ها نیز تمامی تخم مرغ‌های نطفه دار، جوجه‌ها و مرغ‌های گوشتی و... همگی معدوم سازی می‌شود.

وی افزود: در زمان جوجه کشی، حدود ۵۰ درصد از جوجه‌ها، جوجه خروس هستند که نگه داری از آن برای مرغدار صرف نمی‌کند و هم‌چنین امکان ادامه زندگی برای آن جوجه‌ها وجود ندارد پس در همان زمان جوجه خروس‌ها حذف می‌شوند.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1378308

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    0 0
    خوب این جوجه ها را پخش کنید در روستا ها مردم خودشان بزرگ می کنند