امروزه، لابه‌لای دیوارهای مرئی شهر، دیوارهایی نامرئی از امواج وای- فای وجود دارند که نقشه‌ای متفاوت از شهری که ما در آن زندگی می‌کنیم می‌سازند. تصاویر دیوارهای نامرئی وای- فای شهر اوسلو را ببینید.

بهنوش خرم‌روز:‌ تصویری که ما از شهر در ذهن خود داریم،‌ اغلب مجموعه‌ای از ساختمان‌ها، مغازه‌ها و فروشگاه‌ها و شاید درهای ورودی پارکینگ‌‌ها است. در واقع نقشه ذهنی ما از شهر را خطوط این دیوارها می‌سازد. اما در زندگی شهری امروزی، متقاطع با تیرآهن‌ها و آجرهای ساختمان‌ها، دیوارهای نامرئی وای- فای وجود دارند.

وای- فای در زندگی شهری مدرن، به ابزاری بسیاری مهم بدل شده است، با این حال ما آن‌ را نمی‌بینیم. یا بهتر است بگویم تا به حال آن را نمی‌دیدیم، اما یک طراح و هنرمند بصری به نام تیمو آرنال، موفق شده یک سری عکس و البته یک فیلم تهیه کند که شبکه نامرئی وای- فای شهر اوسلو در نروژ را به تصویر می‌کشند.

به گزارش دیسکاوری،تیمو آرنال به اتفاق یورن نوتسن و اینار نیو مارتینوسن، مجموعه‌ای به نام "غیرماده‌ها: نقاشی با نور از وای- فای"، تهیه کرده‌اند. آن‌ها برای اینپروژه، میله‌ 4 متری از لامپ‌های حساس به سیگنال وای- فای ساختند (این میله 80 لامپ حساس به وای- فای دارد). این لامپ‌ها وقتی در معرض سیگنال قوی وای- فای قرار می‌گیرند، روشن می‌شوند.

Immaterials: Light painting WiFi from Timo on Vimeo.

سپس از روش متداولی در عکاسی به نام نقاشی با نور استفاده کردند. در این روش، دوربین را به مدت طولانی در مواجهه با نور قرار می‌دهند تا همان‌طور که در طول خیابان‌های اوسلو پیش می‌رفتند و میله پر از لامپ حساس به وای- فای را با خود جابه‌جا می‌کردند، عکس بگیرد. عکاس‌ها خیلی آرام قدم برمی‌داشتند،‌ بنابراین هر جا میله در معرض سیگنال‌های قوی وای- فای قرار می‌گرفت ولامپ‌ها روشن می‌شدند،‌ دوربین تصویر آن را ثبت می‌کرد.

غیرماده‌ها: نقاشی با نور از وای-فای

چنان که در تصاویر می‌بینید، شبکه‌ای از وای- فای، درست مانند یک حصار، اطراف زندگی شهر اوسلو کشیده شده است. در جاهایی که نوسان در سیگنال‌ها وجود داشته، در ستون‌های نور افت و خیز دیده می‌شود.

به گفته این هنرمندان، آن‌ها در طول این پروژه یاد گرفتند که ساختمان‌ها و اماکن مهم شهری، روی نحوه گردش شبکه وای- فای درون شهر موثر است. همچنین چترهای بزرگ وای- فای که اغلب از مراکزی مثل کافی‌شاپ‌ها و یا ساختمان‌های دانشگاهی نشات می‌گیرند، به طور مجازی مرزهایی برای این‌گونه ساختمان‌ها در تصویر نهایی به وجود می‌آورند،‌ بدون این که هیچ ساختار فیزیکی برای ایجاد این مرزها ساخته شده باشد.

غیرماده‌ها: نقاشی با نور از وای-فای

نکته دیگری که در این پروژه جلب توجه می‌کند، نحوه تعامل و همزیستی محدوده‌های عمومی و خصوصی در فضای مجازی است. این پروژه آگاهی و درک ما از فضاهای شهری را به چالش می‌کشد. آیا باید دیوارهایی که می‌بینیم را به حساب بیاوریم یا با توجه به این که با امواج دنیای مجازی احاطه شده‌ایم، باید تصور خود را از مکان‌ها و مرزها تغییر دهیم؟

غیرماده‌ها: نقاشی با نور از وای-فای

50172

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 138183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رامین IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۱/۰۷
    0 0
    خیلی عالی بود.مرسی